Ik heb hier lang niets meer geschreven en gelezen maar hoop dat jullie mee willen denken in deze.
Mijn duitse herder van 9.5 jaar heeft pootproblemen. Even in het kort (probeer ik):
- sinds half jaar likt duko aan zijn nagel, ik heb allerlei schoentjes etc geprobeerd om het likken te voorkomen en uiteindelijk een tijd lang een kap gebruikt
- een keer bij de dierenarts geweest die raadde inderdaad aan om vooral maatregelen te nemen dat duko niet meer kon likken
- ruim 2 maand geleden raakte zijn nagel steeds meer geïnfecteerd
- antibiotica kuur i.c.m. antibiotica crème gedurende 10 dagen zonder effect
- bijna 1 mnd geleden uiteindelijk nagel ongeveer geheel verwijderd onder narcose
- sinds verwijdering nagel ook continue een kap om dus hij kan er echt niet meer bij
- anderhalve week geleden weer naar de dierenarts vanwege onvoldoende herstel en pus
- weer een antibiotica kuur voor 10 dagen
- kuur is nu net klaar maar weinig verbetering, teen blijft dik, bloed snel, pus lijkt wel minder
- Mogelijk krijgen we nog een kuur erachteraan, dit hoor ik morgen
- Wat anders gaat gebeuren: foto's maken om te zien in hoeverre bot is aangetast door de infectie en een teen of pootamputatie overwegen (pfffff moet er niet aan denken, en doe je dit een herder van 9.5 jr met diverse kwalen dit nog aan....)
Algehele gezondheidssituatie. Al van jongs af aan huid en darm problemen. Met 1 jr overgestapt naar BARF / KVV waardoor lange tijd aardig onder controle.
Sinds castratie (op late leeftijd, 7 jaar) en kinderen hier in huis schooiert Duko alles wat los en vast zit (kan er nog niet aan wennen dat ie dat doet....). Dit proberen we uiteraard te voorkomen maar is soms best lastig met kleine kids in huis. Uiteindelijk heeft hij in de loop vd tijd toenemende jeukklachten weer gekregen over gehele lichaam wat misschien dus komt door toch af en toe het eten van verkeerd producten... Weet het niet zeker hoor maar daar wijt ik het aan.
Gestart met apoquel ik denk ongeveer anderhalf jaar geleden met binnen 3 dagen zeer goed resultaat. Jeukvrij en volledig herstel van huid, veel minder verharen, mooier in de vacht, blijere hond etc. Na een aantal maanden dit middel te hebben gebruikt zijn we toch overgestapt naar prednison omdat die apoquel behoorlijk duur is (bijna €1500 per jaar) eveneens met zeer goed effect. Weliswaar niet erg wenselijk om chronisch prednison te gebruiken maar alles in overweging genomen hebben we hier toen toch voor gekozen.
Daarnaast slikt hij ook sinds een ongeveer jaar norocarp voor schouderklachten. Standaard 2 verschillende medicamenten dus per dag.
Al met al begint hij wel een wat oudere hond te worden al kan hij nog wel prima een rondje van een kilometer of 3 a 4 lopen en wordt hij nog steeds mega enthousiast als je iets in de trainingsmodus gaat dus stokoud is hij zeker niet.
Afgelopen jaren dus m.n. op de gewone dierenarts tour geweest en minder op de alternatieve tour wat ik eerder wel meer deed (ben ooit wel eens bij tannetje geweest). Hij krijgt overigens nog wel altijd KVV en verantwoorde snacks.
Voordat we mogelijk zouden overgaan tot een pootamputatie zou ik toch nog eens wat andere mensen willen laten meedenken. Wat zou er misschien nog anders mogelijk zijn in deze? Bedankt voor het lezen van dit hele verhaal en stel jullie hebben ideeën dan hoor ik het graag