Misschien trouwens geen gek idee om contact op te nemen met een homeopatisch werkend dierenarts. Want, even verder in de boeken/internet speurend kom ik de volgende homeopathische middelen tegen die ingezet zouden kunnen worden bij schurftmijt:
Treatment:
REMEDIES-Sulphur, Sepia, Ars., Carbo veg.. Tub., Psor., Carbol. ac., Lyc., Puls., Nat. mur., Mer. sol., Rhus tox., Rumex, Hepar, Sil., Sulph. ac.
Ik denk dat je ook hier even naar moet kijken (op deze site:
http://fayenchaplin.homestead.com/files/ringworm.htm):
Sarcoptes komt voor bij: honden (Sarcoptes scabiei) en wordt zelden op de kat gezien. Ook wel jonge hondenschurft genoemd. Deze mijt komt met name bij jonge honden voor en leeft in én op de huid. Ze worden meestal al in het nest met deze mijt besmet. Bij de mens kan de mijt rode vlekjes op armen en buik veroorzaken (zoönose). Sarcoptes wordt vastgesteld d.m.v. een diep huidafkrabsel vastgesteld.
Symptomen: veel jeuk, rode huid en huidontstekingen. De klachten beginnen meestal aan de kop (oren!), poten en de onderkant van de buik.
Behandeling: 1 maal per week een injectie gedurende 3 weken. Eventuele huid-ontstekingen worden met een antibioticumkuur behandeld. Deze injectie mag niet gegeven worden aan collie's en collie-kruisingen.
Wassen met een speciale shampoo heeft helaas niet altijd het gewenste resultaat. Er is ook een nieuw middel tegen hondenschurft: Stronghold, door een simpel pipetje in de nekvel aan te brengen wordt de mijt gedood.
=========
OK, ik denk dus dat jouw hond injecties krijgt met het middel Ivomec (ofzoiets). Maar, misschien is het een goed idee om IN OVERLEG MET de dierenarts over te stappen op de Stronghold pipetten!