Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Brecht
Jeetje mijn account doet het nog! Inmiddels 2 kids en een hond verder maar kom toch weer even jullie advies vragen... De zoekfunctie bracht me niet wat ik zocht.
Binnenkort komt er een herplaatser ons huishouden versterken maar gezondheidstechnisch vermoed ik dat er een hoop winst behaald kan worden... Ik ga even wat info opsommen.
- reu 4 jaar
- krijgt brok
-alle vaccinaties gehad
- ontwormd met Milbemax
- Bravecto als anti-beestjes
-eerst chemisch gecastreerd, daarna definitief
- bekend met hotspots ( en worden behandeld met antibioticazalf en betadine)

.... Hoe ga ik deze kerel de komende tijd juist ondersteunen? De verhuis zal al de nodige impact op hem hebben, overgang van brok naar KVV ook...

Willen jullie meedenken?!
Door Anne in Zweden
Wat fijn dat hij in de herkansing mag bij jullie!

Met mijn eigen herplaatsers ben ik altijd stante pede naar de homeopathische dierenarts gegaan voor ondersteunende druppels en tips. Die van mij hadden vooral huidproblemen (demodex bij de een, ondervoeding en cheyletella bij de ander) en daar hebben ze druppels voor gekregen, en iets wat immuunversterkend werkt. Ze zijn nu allebei klachtenvrij en zitten in een prachtig en happy velletje!

Uiteraard speelt voeding ook een grote rol. Brokken de deur uit (eventueel na een overgangsperiode, maar ik heb die van mij acuut op vers gezet en dat ging prima), ik verwacht dat de gezondheid van jouw nieuwe ventje alleen al door betere voeding ook een stuk zal verbeteren. Vaccineren en ontwormen en Bravecto zou ik even mee stoppen; door de verse voeding wordt de lichamelijke weerstand ook groter, en dat alleen al kan voldoende zijn om beestjes en dingetjes in de toekomst te voorkomen. Plus het geeft het lichaam rust als er een tijdje geen chemie in wordt gestopt.

Je zou ook wat voedingssupplementen kunnen overwegen, zoals zalmolie (van een goede kwaliteit, niet die van 1 liter voor 3 euro). Maar ik denk dat betere voeding al een hele verbetering zal brengen.

Verder is rust, ook geestelijke, essentieel. Natuurlijk is beweging belangrijk, maar het is voor een herplaatser met een verleden ook belangrijk gewoon in zijn mandje te mogen liggen en te slapen, rusten, kalmeren, vertrouwen te ontwikkelen, zijn plekje te vinden in de roedel van mensen en eventuele andere huisdieren.

Heel veel succes gewenst, enne... foto? :D
Door constance.blokzijl
Aanvulling bij Anne vind ik wel; Hotspots duid vaak op een allergische reactie. Dus ik zou wel wat diertjes achter de hand houden moet je wel elimineren en niet gelijk alle smaken erin zeg maar.

Heel veel plezier en succes met je herplaatser. En foto mag altijd!
Door gemma.kivits
Hier al jaren herplaatsers en opvangers waarvan de meeste echte oudjes zijn.

Alle honden die hier binnen komen gaan direct over op vers, de een doet het goed en de ander gaat extreem ontgiften.

4 jaar geleden is onze Willem hier gekomen, die ging extreem ontgiften met 6 weken lang spuitpoep
Hij had flinke allergieën en dat uitte zich in hotspots van zo'n 30 cm en oorontstekingen waar de pus uit zijn oren liep (natuurlijk had dit noet alleen met zijn allergieën te maken maar dat er ook een stuk verwaarlozing bij)
Na het ontgiften ben ik met een uitsluit dieet begonnen omdat de dierenarts zei dat het voedselallergie moest zijn. Echter blijkt bij hem dat het een hele lijst allergieën is behalve voedsel.

Zijn weerstand ging omhoog, Malaseb shampoo tegen de jeuk en de hotspots en oorontsteking werden minder en na een jaar was hij overal vanaf omdat ik rekening ging houden met zijn allergieën. Hij krijgt nu nog wel "ondersteuning" van Apoquel (ik weet dat dit ook niet alles is maar er is geen andere optie voor hem)

Kleine tip voor je, neem voorlopig geen fleece kleedjes/mandjes maar gewoon katoen en was deze met schoonmaakazijn (daarmee boek ik de beste resultaat hier)

Heel veel plezier met jullie herplaatser, vaak is het net alsof je een grote pup in huis hebt
Door Brecht
Oké dus eerst maar eens gewoon cold turkey op vers. Zou probiotica nog iets kunnen betekenen?

Foto van de 2 guppen tijdens de kennismaking, de enige die ik zo snel kan vinden... de kleinste is onze teef die al bij ons woont.
IMG_1207.JPG
IMG_1207.JPG (3.62 MiB) 2144 keer bekeken
Door Anne in Zweden
Brecht schreef:Oké dus eerst maar eens gewoon cold turkey op vers. Zou probiotica nog iets kunnen betekenen?

Foto van de 2 guppen tijdens de kennismaking, de enige die ik zo snel kan vinden... de kleinste is onze teef die al bij ons woont.IMG_1207.JPG
Nou, die zien er in ieder geval al lekker happy uit met z'n tweeën! :D

Qua probiotica kan ik je niet adviseren, ik geef dat nooit, maar het is uiteraard iets om in huis te hebben voor het geval je toch merkt dat zijn ontlasting niet optimaal wordt na een tijdje.
Door tt-tjes
Brecht schreef:Oké dus eerst maar eens gewoon cold turkey op vers. Zou probiotica nog iets kunnen betekenen?

Foto van de 2 guppen tijdens de kennismaking, de enige die ik zo snel kan vinden... de kleinste is onze teef die al bij ons woont.IMG_1207.JPG
Ach wat leuk. Is het een middenslag Schnauzer?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door