iemand nog interesse in melkkefir?
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
iemand nog interesse in melkkefir?
Gisteren sprak ik af met iemand om melkkefir op te sturen. Zojuist heb ik het klaargemaakt om te posten, maar nu hoorde ik dat deze persoon inmiddels van iemand anders al wat heeft gekregen.
Ik had inmiddels via postnl. al een postzegelcode gekocht voor een brief tot 100 gram. Deze is maar 5 dagen geldig. Om deze code nu te laten vervallen vind ik zonde, dus als nog iemand kefir wil stuur ik het op.
Ik had inmiddels via postnl. al een postzegelcode gekocht voor een brief tot 100 gram. Deze is maar 5 dagen geldig. Om deze code nu te laten vervallen vind ik zonde, dus als nog iemand kefir wil stuur ik het op.
Re: iemand nog interesse in melkkefir?
Mooi!Angelique schreef:Ik graag
pb je adres maar even, dan heb je het morgen in huis.
Oh jammer .... te laat.
Als je nog een keer wat over hebt, zou je mij daar ook heel blij mee maken.
Ik kan binnenkort nog wel wat missen hoor.Sandhi schreef:Oh jammer .... te laat.
Als je je adres even in een pb-tje zet, zal ik volgende week wel wat voor je opsturen.
- Angelique
- 5-sterren

Ze zijn er, dank je wel
En nu
Hoeveel melk moet ik hier ongeveer bij doen?
En nu
Ik denk max. een half litertje. Het is ongeveer 50 gram en er wordt geadviseerd om ongeveer 10% aan te houden.Angelique schreef:Ze zijn er, dank je wel![]()
![]()
En nu![]()
![]()
Ikzelf houd altijd wat meer aan, dat werkt hier beter. Het hangt van de temperatuur af. Bij warm weer kun je wat meer melk erbij doen en bij kouder weer wat minder.
Ik laat het altijd 24 uur staan. Als ik een tijdje niets nodig heb zet ik het in de koelkast, dan gaat het veel langzamer. Ik sluit de kan trouwens niet af maar leg er een schoteltje op. Ik hou niet zo van koolzuur en dat krijg je dan niet.
- Angelique
- 5-sterren

Oke, dank je, ik ga ze nu dan lekker in de melk zetten. Stond echt even met dat pak melk en die blommies van...uhhhh 
Ik zit net mijn bericht terug te lezen en zie dat het niet echt duidelijk is.
"Ik houd altijd wat meer aan" bedoel ik dus meer kefir en dus wat minder melk.
"Ik houd altijd wat meer aan" bedoel ik dus meer kefir en dus wat minder melk.
- constance.blokzijl
- 5-sterren

Ik vind het lekkerder als het dikker is, dus ik laat het 48 uur staan [emoji6]
De kefir doet het ook heel goed in de rauwe melk van Bleyendael
Ik gebruik de kefir in het ontbijt. 'S avonds doe ik 4 el havermout, 2 el boekweitvlokken, 1 el gemalen noten/zadenmix, 1 el gemalen lijnzaad, kefir en wat koud water of hennepmelk in een kom. 'S morgens doe ik er wat heet water, lijnzaadolie en zelfgemaakte yoghurt bij. Dit maakt een lekker, stevig ontbijt. Omdat ik de kefir wat dikker wil hebben doe ik er niet te veel melk bij en laat dat 24 uur in het donker op kamertemperatuur staan.
Ik gebruik de kefir in het ontbijt. 'S avonds doe ik 4 el havermout, 2 el boekweitvlokken, 1 el gemalen noten/zadenmix, 1 el gemalen lijnzaad, kefir en wat koud water of hennepmelk in een kom. 'S morgens doe ik er wat heet water, lijnzaadolie en zelfgemaakte yoghurt bij. Dit maakt een lekker, stevig ontbijt. Omdat ik de kefir wat dikker wil hebben doe ik er niet te veel melk bij en laat dat 24 uur in het donker op kamertemperatuur staan.
Bij mij is het (bij gebruik van koemelk) al na 24 uur dik. Als ik het langer laat staan vind ik het veel te zuur. Zou dat komen omdat ik meestal rond de 14% kefirkorrels zit en het dus wat sterker is?constance.blokzijl schreef:Ik vind het lekkerder als het dikker is, dus ik laat het 48 uur staan [emoji6]
Hoe is bij jou de verhouding meestal?
Overigens is het mij nog niet gelukt om dikke kefir te krijgen met geitenmelk.
- constance.blokzijl
- 5-sterren

Ik maak altijd een liter melk klaar, nu het weer wat warmer is in huis heb ik minder kefir nodig, maar exacte verhoudingen? Durf ik niet te zeggen... Ik zorg dat er een bodempje in de weckpot zit. Als ik na 48 heel veel wei heb, moet ik minder kefir erbij doen [emoji51]in de winter is het nachts natuurlijk kouder en heb ik ook meer kefirkorrels nodig.
Geitenmelk heb ik nog nooit geprobeerd, ik vind het lekker met gewone volle melk en dan heb ik elke ochtend een beker yoghurtkefir die nog net te drinken is
Geitenmelk heb ik nog nooit geprobeerd, ik vind het lekker met gewone volle melk en dan heb ik elke ochtend een beker yoghurtkefir die nog net te drinken is
-
src_esther
- 5-sterren

Lijkt mij uitermate geschikt voor kefir.Laika schreef:De kefir doet het ook heel goed in de rauwe melk van Bleyendael![]()
Ik ben benieuwd of jullie de kefir die ik had opgestuurd nog aan de gang hebben gekregen. @Sandhi heeft het pas 2 dagen later ontvangen en volgens mij heeft de post er bij @Angelique er ook 2 dagen over gedaan