Ik heb Panacur ingezet en leerde (na o.a. advies van Tannetje Koning en Wicher Holland) respectievelijk:
- de kuur voort zetten tot de ontlasting al een paar dagen goed is (Tannetje)
- de kuur mag prima 10 dagen duren, dus de veel gehoorde standaard van 5 dagen op, 5 dagen af wijzig je bij een infectie waarbij dat niet afdoende blijkt in 10 dagen Panacur, 5 dagen niet en nogmaals 10 dagen panacur (Wicher).
En idd niet 'op de grens' doseren, maar omhoog afronden: dus een pup van 7,5 kilo niet behandelen met tabletten tot 7,5 kilo maar in dat geval de eerst volgende stap namelijk die tot 10 kilo geven (Tannetje en Wicher).
Puppy vanaf dag 3 van de behandeling wassen (ik deed dat dagelijks) ivm herbesmetting (er is super weinig nodig om zichzelf opnieuw te besmetten en ze moeten er eerst even vanaf om vervolgens sterk genoeg te kunnen worden om geen nieuwe infectie op te lopen). Speeltjes, kleedjes, waterbak, etc. wassen. Zo veel mogelijk met chloor (paar minuten laten inwerken!). En was draaien op temp. hóger dan 60 graden. Je kunt het nooit volledig bij je pup weg houden, want giardia is overal en je puppy moet immers uit.. Maar waar je de kans op herbesmetting kunt verkleinen..
Giardia is een heel gemene parasiet: het slaat toe als de weerstand laag is (inherent aan puppy-zijn) en vervolgens maakt het kwetsbaar, ondermeer tgv de diarree die voedselopname verhinderd. Dus dat wat nodig is om te herstellen kan precies niet bereikt worden zolang die infectie duurt. En pittige diarree bij een jonge pup leidt snel tot verzwakking, dus inzetten op bestrijding er van!
Ik heb op dit moment een nestje pups, waarmee ik hartstikke druk ben, dus geen gelegenheid om op te zoeken wat je er al over gedeeld hebt (ik werd op jouw topic geattendeerd door Lizzy, vandaar dat ik hier even ben

) maar heb je al panacur ingezet? Zo ja, hoe lang en in welk schema (stopperiode en herhaling??) Heb je (tijdelijk) enig resultaat gezien daarvan?
Beterschap!!!!