Ik vind het leuk om daarbij af en toe wat te barfen. Ook omdat ik nu twee hele makkelijke eters heb, en zij zijn barf liefhebbers (ze zouden het het liefst ook nog zelf vangen

Moderator: eelke
Nikass schreef:Dank je wel voor jullie antwoorden.Hazen die dood gevonden worden mogen niet zomaar de menselijke consumptie in. In Nederland zijn een aantal gevallen van hazenpest geweest in de afgelopen jaren. Hazenpest kan voor honden minder kwaad dan voor mensen. Zie ook https://www.dwhc.nl/opnieuw-hazenpest-mid-nl/![]()
Wat betreft de afkomst van vlees; ik was onder andere benieuwd waar de haas vandaan komt en of ik risico loop dat het hazenvlees/bot besmet is met myxomatose?
Toen ik nog in het westen woonde en daar mijn paard in de polder had staan vond mijn hond regelmatig dode hazen in het weiland. Wat haar betrof at ze die dan - letterlijk met huid en haar - op. Ik twijfelde altijd of ik dat kon toestaan. In datzelfde land werd om de zoveel tijd gejaagd op hazen. Ik vroeg mij dan af of die later verkocht zouden worden als hondenvoer (of eerder voor menselijke consumptie?)
Nikass schreef:Liga: ik vrees dat je gelijk hebt. En financieel zal het denk ik ook niet haalbaar zijn om de honden volledig bio te voeren. Maar ik streef er wel naar. Waarom durf je zelf geen bio te eten?Omdat de kans bestaat dat dit alsnog mishandelde dieren zijn die ook geschopt en geslagen worden bij aankomst in een slachthuis, uren in een vrachtwagen hebben gezeten, bij hitte vervoerd worden enzovoorts. Nog afgezien van het feit dat biologisch lang niet altijd garandeert dat dieren ook echt een goed leven hebben gehad. Zo'n dier hoeft voor mij niet dood, mijn katten hebben het nodig, ik niet. Maar inderdaad wel liever bio of wild, het is altijd íets beter.
Ligaa schreef:Omdat de kans bestaat dat dit alsnog mishandelde dieren zijn die ook geschopt en geslagen worden bij aankomst in een slachthuis, uren in een vrachtwagen hebben gezeten, bij hitte vervoerd worden enzovoorts. Nog afgezien van het feit dat biologisch lang niet altijd garandeert dat dieren ook echt een goed leven hebben gehad. Zo'n dier hoeft voor mij niet dood, mijn katten hebben het nodig, ik niet. Maar inderdaad wel liever bio of wild, het is altijd íets beter.Bij biologisch keurmerk is dat zeker waar, kalfjes worden bij de moeder weggehaald en horens worden weggebrand bij de kalfjes om maar een voorbeeld te geven.
pearlsofpassion schreef:Je hoeft niet elke dag 4 diersoorten of verschillende groenten te voeren. De ene dag dit en de volgende weer wat anders is prima. Of 2 dagenna elkaar hetzelfde, ook prima.Aaah op die manier
Maar dag in dag uit hetzelfde is niet goed. Dat zou je zelf toch ook niet doen?
src_esther schreef:Bij biologisch keurmerk is dat zeker waar, kalfjes worden bij de moeder weggehaald en horens worden weggebrand bij de kalfjes om maar een voorbeeld te geven.30 euro de kilo ís ook niet te betalen, laten we eerlijk zijn. En dat zou ik voor mijn kattenvoer ook niet betalen, helaas maar wel waar, dat is niet te doen.
Maar wat dacht je van het biologisch-dynamisch keurmerk (Demeter), veel beter kunnen gebruiksdieren het bijna niet hebben volgens mij en een stuk beter voor het milieu. Daar betaal je dan ook voor. Zo kan bijvoorbeeld kipfilet 30euro de kilo worden, de ware prijs voor vlees.
Er zijn helaas bijna geen mensen die bereid zijn de ware prijs voor vlees te betalen, want er moet wel elke dag vlees op tafel.