Hoe fijn een kvv gemalen is, kan ik je niet bij helpen. Geen ervaring. Als je hier te weinig respons krijgt van mensen met kvv-ervaring kan ik hem wel eens naar de hondenhoek gooien, maar laat ons eerst hier even afwachten he.
Wel denk ik ook niet dat je je veel zorgen moet maken. Al is meer dan een keer per week wel wat veel en nogal lastig. Het klinkt niet alsof hij er ook ziek van is. Dan moet je het meer bekijken als een soort haarbal. Wat niet verteerd raakt gooien we dan maar terug. Oervoer is geheel biologisch of wild als ik het goed heb? Dus is het logisch dat dat hardere botsoorten zijn. Als hij de stukjes zo inslikt, wat ze meestal doen met kvv, kan het dus zijn dat die wat te hard zijn om vlot te verteren.
Dat wil niet zeggen dat als je een keurige en grondige kauwer hebt, hij er ook bij zelfgekauwd bot last van heeft.
Als je wil gaan barfen, zou ik daar zo snel mogelijk mee beginnen. Begin extra voorzichtig met echt zacht bot zou ik zeggen. Inderdaad kuiken ( volgens mij is dat wel degelijk al een deel bot hoor) en kwartel, een klein visje kan ook al. En kijk hoe dat loopt.
Hoe vroeger je begint hoe meer kans dat hij netjes leert kauwen en hij moet ook sterke kaken krijgen om het hardere bot mooi fijn te kunnen krijgen.
Als hij meteen terug een aantal dagen op rij begint bot overgeven ook op deze zachte botsoorten, kan je wel best terug even op kvv met zachte botsoort om zijn maag rust te geven. We willen uiteraard vermijden dat hij een maagontsteking krijgt. Desnoods even met het hakmes door de kvv gaan al hakkend om de stukjes bot fijn te maken. Dat doe ik bij te grof gemalen bot voor mijn maag-gevoelige kater en werkt prima. Maar voor alle duidelijkheid, mijn kater geeft geen bot alleen over die wordt meteen ziek met een paar dagen misselijk en alles overgeven. Dat de jouwe het bot eruit gooit is op zich een beter principe en goed teken.