Questionmark schreef:Mijn wetenschappelijk bewijs hoeft niet afkomstig te zijn van dierproeven. Voedingsanalyses zijn ook goed.
Zo is er bijvoorbeeld aangetoond dat door het invriezen van vlees een aantal zaken grotendeels verloren gaan, zoals bijvoorbeeld taurine (onmisbaar element).
Wat kkv betreft, zou ik daar wel iets over willen lezen. Verder is er aangetoond dat in ontlasting van honden die barfen grotere concentraties (multi) resistente salmonella is aangetroffen, dan bij honden die droog voer aten. Nu hoeft dit niets te betekenen, maar het kan voornamelijk bij zwangere vrouwe problematisch worden.
Maar ja... Wat brokvoer betreft, ben ik hierprincipieel op tegen.
Complexe materie dus wat voeding betref. Maar dit geldt hetzelfde voor de menselijke voedingsindustrie...
Ja, maar over dat salmonella onderzoek heb ik mijn twijfels. Heb jij dat ergens? Kan ik dat lezen?
Als je ziet hoe weinig salmonella voorkomt, wil ik wel eens weten op hoeveel dieren dit slaat en hoeveel statistische power erachter zit. Om het in het belachelijke te trekken als ze 3 honden vinden die het uitscheiden op vers en 2 op brok zijn dat er ook sigbificant meer op vers en kan je dat ook zo verkondigen. Maar dan valt dat voor mij onder toeval.
Uitscheiden is trouwens via de ontlasting he, niet via de mond. En geen contact met ontlasting valt weer onder hygiëne. Komt bij dat een droge kleine barfdrol veel minder kans geeft op besmetting, zelfs al bevat hij salmonella dat een slappe brokkenhoop. Die laatste is een bacteriehemel... En daar gaat het je toch om? Om de kans op besmetting?
Maar nee, daar is geen onderzoek naar gedaan.
Wat er in het hele verhaal vergeten wordt is het funfamentele principe dat voeding uit de natuur beter en geschikter is dan door de mens bewerkt en gemaakt voedsel. Dat geldt zo voor koeien, konijnen, kippen, mensen en ook voor honden en katten.
En dat is precies wat wij proberen te doen. Af van het onnatuurlijk voedsel als blik en zeker brok, en terug naar het natuurlijke voedsel nl rauw vlees ( bot, vlees en orgaan), vis en halfverteerd groen materiaal ( bij ons gemixed of licht gekookte groenten).
Brok is nl compleet kapot verhit voedsel als basis waar dus absoluut geen vitaminen meer inzitten, waar deze daarna kunstmatig worden aan toegevoegd. Bij de brokken op basis van dierenmeel is het helemaal vreselijk, je moet maar eens googlen op beendermeel of gevogeltemeel. Maar ook anderebrokken zijn kapotverhit. Anders zouden ze niet bewaren zoals ze doen.
De vergelijking die ik het best vind passen is als ontbijtgranen waar de hele resem vitaminen en ijzer is aan toegevoegd. En dan dag in dag uit, je hele leven.
Kom je iets tekort? Nee, alles wat je nodig hebt zit erin. In theorie. Is het gezond? Ik geloof van niet.
Brokken maken altijd hard dat hun voer alles bevat wat je hond nodig heeft, maar ze vergeten erbij te vermelden wat er allemaal inzit wat hij absoluut niet nodig heeft. Koolhydraten waar hij diabetes, overgewicht, blaasgruis en tandsteen van krijgt, transvetten die kankerverwekkend zijn, bewaarmiddelen die uitgesloten zijn van menselijke consumptie maar wel nog bij diervoeding gebruikt mogen worden, granen waarvan de eiwitten de spijsvertering en de nieren belasten. Dierenmeel waar ook afgekeurde kadavers of zieke dieren in terechtkomen maar wat dan gesteriliseerd wordt en dus kan dat geen kwaad ( zegt de dolle koeienziekte of de dioxinecrisis je iets?). Soms zelfs graan- of sojaschroot. Dat is het slechtste van het slechtste maar valt onder plantaardige bijproducten. Bietenpulp enz...
En het is dus verhit en doodgekookt. Geen enkel dier inc de mens doet het goed op geheel dood voedsel. Goed voedsel leeft en rot.