Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lazy Garfield
Volgens mij geeft deze link veel informatie:
https://www.vetary.com/dog/condition/muscle-tear
Symptomen zijn pijn maar dat heeft Saartje naar mijn idee niet gehad.
Over een foutmelding in het maagdarmkanaal en de relatie met de psoas spier is nagenoeg niets te vinden.
Het gaat hier met name over erg actieve honden, achter een bal aanrennen en dat soort dingen.
Dat herken ik wel en heeft Saartje ook erg veel gedaan, wellicht is de psoas overbelast en is dat de oorzaak geweest.
Maar ga Fenella nog wel bellen en een afspraak maken.
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op za 27 mei 2017, 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Ik denk dat dit een betere site is: https://bluepearlvet.com/medical-articl ... cle-tears/. En deze: http://www.twohandsfourpaws.com/about-d ... -myopathy/.

Deze spier:

Afbeelding

En problemen daarmee kunnen zelfs lijden tot verlammingen. Zoals bij Saar.

Het is natuurlijk deze specifieke spier die problemen geeft. Ik denk eigenlijk dat alleen osteopaten spreken over maagproblemen als oorzaak van problemen met deze spier. Als je namelijk zoekt op dit probleem "caused by stomach" vind je..... niks. En met alle respect voor Fenella, ik denk dat de oorzaak eerder gevonden moet worden in de abnormale bouw van de teckel. Normaal raken deze spieren beschadigt bij sporthonden, tijdens sportactiviteiten. Maar laten we eerlijk wezen, de bouw van een teckel is dermate abnormaal dat dit soort problemen heel prima daardoor kunnen ontstaan.

Je kunt het proberen te voorkomen door Saartje NOOIT meer over gladde vloeren te laten lopen. Uitglijden is voor Teckels de pest voor de rug. Verder kun je haar alleen maar in een topconditie houden en slank houden en in mijn ogen gaan brokjes jou daar nooit bij helpen.

Dus waarom kom je nou ineens aanzeilen met het idee van brokken? Ik heb nou een tijdje lang al je halleluja-verhalen gelezen over hoe goed Saartje het doet op BARF en dan kom je ineens hiermee. Leg eens uit? Saartje deed het toch prima op haar huidige voeding? What's up Lazy Garfield?
Door pluk
Lazy Garfield schreef:Volgens mij geeft deze link veel informatie:
https://www.vetary.com/dog/condition/muscle-tear
Symptomen zijn pijn maar dat heeft Saartje naar mijn idee niet gehad.
Over een foutmelding in het maagdarmkanaal en de relatie met de psoas spier is nagenoeg niets te vinden.
Het gaat hier met name over erg actieve honden, achter een bal aanrennen en dat soort dingen.
Dat herken ik wel en heeft Saartje ook erg veel gedaan,
wellicht is de psoas overbelast en is dat de oorzaak geweest.
Maar ga Fanella nog wel bellen en een afspraak maken.
Lees ik het goed dat je met Saartje balletjes hebt gegooit?
Dat zou ik echt neer nooit meer doen.Het starten, versnellen, abrupte stilstaan en het snelle draaien is zeer belastend voor rug en heupen.
Door Lazy Garfield
pluk schreef:Lees ik het goed dat je met Saartje balletjes hebt gegooit?
Dat zou ik echt neer nooit meer doen.Het starten, versnellen, abrupte stilstaan en het snelle draaien is zeer belastend voor rug en heupen.
Ja dat heb ik vaak gedaan. ook van die grote denneappels is ze helemaal gek, die moet ik dan gooien of wegschoppen en daar ging ze dan achteraan. Dan moest se inderdaad ineens in de remmen. Die spier is dus overbelast geweest waarschijnlijk, Verder liep ik behoorlijke wandelingen aan de lange lijn wel tot 12 km. Ik denk dat dat dat allemaal teveel geweest is. Ik loop nu kortere stukken los met haar, dan rent ze ook maar hoeft niet zo in de remmen.
Of zou draven/rennen ook niet meer mogen en alleen stapvoets wandelen? Daarvoor is ze veel te actief.
Door smulpaap
Mijn monster doet ook niets liever dan ballen , is wat dat betreft onvermoeibaar
Maar er zijn wel grenzen . Ik vermaak haar onderweg ook met jammie zoeken
De freule mag dan blijven zitten , ik verstop ondertussen jammie en op mijn commando zoek mag ze aan de gang
En als je het niet te eenvoudig maakt dan zijn ze daar lekker zoet mee en worden tegelijkertijd moe ook
Door Lazy Garfield
smulpaap schreef:Mijn monster doet ook niets liever dan ballen , is wat dat betreft onvermoeibaar
Maar er zijn wel grenzen . Ik vermaak haar onderweg ook met jammie zoeken
De freule mag dan blijven zitten , ik verstop ondertussen jammie en op mijn commando zoek mag ze aan de gang
En als je het niet te eenvoudig maakt dan zijn ze daar lekker zoet mee en worden tegelijkertijd moe ook
Goed idee van dat zoekspellletje! Maar achter een bal en een dennenappel aanrennen mag ze niet meer van mij!
Door Lazy Garfield
Lizzy schreef:Ik denk dat dit een betere site is: https://bluepearlvet.com/medical-articl ... cle-tears/. En deze: http://www.twohandsfourpaws.com/about-d ... -myopathy/.

Deze spier:

Afbeelding

En problemen daarmee kunnen zelfs lijden tot verlammingen. Zoals bij Saar.

Het is natuurlijk deze specifieke spier die problemen geeft. Ik denk eigenlijk dat alleen osteopaten spreken over maagproblemen als oorzaak van problemen met deze spier. Als je namelijk zoekt op dit probleem "caused by stomach" vind je..... niks. En met alle respect voor Fenella, ik denk dat de oorzaak eerder gevonden moet worden in de abnormale bouw van de teckel. Normaal raken deze spieren beschadigt bij sporthonden, tijdens sportactiviteiten. Maar laten we eerlijk wezen, de bouw van een teckel is dermate abnormaal dat dit soort problemen heel prima daardoor kunnen ontstaan.

Je kunt het proberen te voorkomen door Saartje NOOIT meer over gladde vloeren te laten lopen. Uitglijden is voor Teckels de pest voor de rug. Verder kun je haar alleen maar in een topconditie houden en slank houden en in mijn ogen gaan brokjes jou daar nooit bij helpen.

Dus waarom kom je nou ineens aanzeilen met het idee van brokken? Ik heb nou een tijdje lang al je halleluja-verhalen gelezen over hoe goed Saartje het doet op BARF en dan kom je ineens hiermee. Leg eens uit? Saartje deed het toch prima op haar huidige voeding? What's up Lazy Garfield?
Dank je wel Lizzy!
Voor wat die brokken betreft, ik denk dat ik een blackout had haha!
Ik maakte me gewoon zorgen over die foutmelding in het maagdarmkanaal.
Ga gewoon door met Barfen hoor!
Door pluk
Lazy Garfield schreef:
Dank je wel Lizzy!
Voor wat die brokken betreft, ik denk dat ik een blackout had haha!
Ik maakte me gewoon zorgen over die foutmelding in het maagdarmkanaal.
Ga gewoon door met Barfen hoor!
T zal de hitte zijn geweest Afbeelding
Door Too
Volgens mij is er helemaal niks mis met een goeie draf hoor, het abrupt rennen noodstop draaien dans funest

Je hoeft toch helemaal niet zo in extremen te denken zorg jou dat Saar lekker gespierd is, in goede condite en probeer extreme bewegingen te beperken...meer kan je niet doen
Door Lazy Garfield
Too schreef:Volgens mij is er helemaal niks mis met een goeie draf hoor, het abrupt rennen noodstop draaien dans funest

Je hoeft toch helemaal niet zo in extremen te denken zorg jou dat Saar lekker gespierd is, in goede condite en probeer extreme bewegingen te beperken...meer kan je niet doen
Helemaal mee eens doen we ook hoor!
Door Lazy Garfield
MarijeEnBoomer schreef:B mag ook niet meer hard remmen. Bij haar gooi ik heel soms een bal in ondiep water. Ze gaat er dan rustig op af en is toch blij dat ze een bal mag apporteren
Ook achterhandproblemen?
Door src_esther
Ko wil ook graag met de bal spelen. Dat doe ik regelmatig, maar probeer dat wel met mate te doen. Als hij er nog geen genoeg van heeft en geen interesse voor iets anders dan gaan we over op het zoeken naar de bal. Ik heb hem geleerd om te blijven zitten (zit, wacht) als ik de bal ver weg gooi, bijvoorbeeld in het hoge gras, als de bal ligt, mag hij de bal gaan zoeken. Op die manier gaat het allemaal wat rustiger en heeft hij toch zijn lol met de bal.
Door MarijeEnBoomer
Lazy Garfield schreef:Ook achterhandproblemen?
Voorhand waardoor ik dit jaren geleden al ingevoerd heb maar het gaat vooral in het rustig afremmen wat B dus in het water doet. Sommige honden remmen daar niet op af.
Door Border Bandit
Bandit heeft problemen met zijn rug. Ik mag ook geen ballen meer gooien. Maar hij gaat wel degelijk los hoor! ;) Dan loopt en rent hij op zijn eigen tempo en maakt grote bochten. Hij maakt dan bewegingen die hij KAN maken. De kans op overbelasting is dan veel kleiner.

Mijn eerste hond had lumbo-sacrale-instabiliteit. Het was een kruising border collie. Ik ben op sorteer-les gegaan met hem. Dat kon ik ook thuis en buiten oefenen. Daardoor kreeg hij wel geestelijke uitdaging en kon ik hem gelukkig houden. ;)
Voor hem had ik de doggy-ride aangeschaft, zodat we ook eens ergens anders konden wandelen. Had hij zich toch een keertje overbelast, dan liet ik hem uit in de doggy-ride. Hij zag en rook veel, maar zijn rug kreeg rust. :)

Veel succes met Saar!
Het is eventjes puzzelen wat werkt voor haar. ;) Maar dat lukt je vast!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door