Het begon in de eerste nacht. En het heeft enkele maanden aangehouden. Dat heeft zo lang geduurd omdat ik pas na 2 weken achterhaalde dat het giardia kon zijn: ze is op de dag van aankomst in haar buik gebeten door een daas en de volgende ochtend door een wesp gegrepen, dat samen met de verhuizing vond ik een hel begrijpelijke reden voor diarree. De dierenarts, die ik natuurlijk wel gelijk raadpleegde, hield het gedurende 2 weken op probiotica en dieetvoeding, in plaats van op een giardia test. Gelukkig tipte de fokker me na 2 weken dat er enkele nestgenootjes giardia hadden, waarop ik gelijk een snel-test liet doen: bingo!
De dierenarts gaf me het schema zoals jij het volgde: 5 dagen panacur. In principe moest het dan over zijn, maar zo nodig de kuur van 5 dgn dan eenmalig herhalen.
Voor die 2 weken om waren was de diarree in alle hevigheid terug. En in de loop der tijd werd het alleen maar akeliger en akeliger, want ze verzwakte gewoon! (logisch, ze was nog maar een babyhondje! en de diarree belette haar voeding op te nemen uit haar maaltijden.. schreeuwende honger en in plaats van te groeien, voel ze tenslotte zelfs wat af..).
Jullie maatje heeft ook slechts 2x5 dgn Panacur gehad, dus ze zal zeker nog niet resistent zijn! Ik zou echt zonder meer de juiste dosis Panacur bepalen na haar gewogen te hebben (dosis omhoog afronden dus! bijvoorbeeld: een hond van 25 kilo niet behandelen voor 25 kilo, maar voor 27,5 kg, advies Wicher Holland!) en die behandeling in kuren van 10 dagen toedienen, met 5 stopdagen er tussen.
Niet combineren met Metrazol (anti-biotica) want dat helpt de darmflora om zeep, Panacur heeft verreweg de voorkeur en moet volgens o.a. Wicher Holland volstaan.
Vanaf dag 3 weer dagelijks douchen met hondenshampoo. Dat klinkt absurd, want je hond zit immers niet onder de poep, maar als je leest hoe verschrikkelijk makkelijk giardia zich verspreid en leidt tot her-besmetting via het likken aan de eigen vacht.. Er is werkelijk niks voor nodig.
Om diezelfde reden de waterbak dagelijks desinfecteren met chloor (en daarna uiteraard heel goed spoelen!!) want ook een waterbak is een bekende bron van besmetting. En ligplaatsen wassen op een temperatuur hóger dan 60 graden, steeds verschonen na het wassen van de hond.. (om knetter van te worden, maar als een infectie zo hardnekkig is, dan maar alles op álles..).
Als hij er eenmaal bovenop is, dan levert het contact met giardia die infectie niet meer op. Giardia is overal en leidt relatief zelden tot dit soort ellende, maar het ellendige van deze parasiet is dat het toe slaat als de afweer even laag is en vervolgens een lage afweer veroorzaakt, zodat de hond (of het kind) in een vicieuze circel komt.
Om die reden is het zinvol de in het citaat genoemde supplementen in te zetten, om de afweer tegelijk een boost te geven: die parasieten de das om doen en tegelijk het lichaam weer laten herstellen van hun aanslag, zodat hij een volgende keer er niet meer ziek van wordt.
Phytonics Clear Intestine heb ik ook als heel helpend ervaren, zowel voor het comfort van m'n maatje (het bindt de ontlasting) als zeker ook de gezondheid van de darmen. Ze is er nu al meer dan een half jaar vanaf en heeft 0,0 schade!! Ze kan alles eten en allerlei smerigs in de bek proppen zonder ooit nog diarree. Ik had dit echt niet kunnen dromen! Mijn dierenarts had het al over levenslang dieetvoeding en ik werd hier en daar al voorbereid op schade in de trant van van allergieën en immuunsyteem. Dat ze hier zonder enige restklacht overheen gekomen is, met hoe hardnekkig het was, dat wijt ik echt aan die combi met stevige bestrijding versus inzetten op het herstel van de darmen en voedingstoestand.
Het standaard advies is '5 dagen op, 5 dagen af'. Dus niet zoals jij en ik leerden, 10-14 dgn er tussen, maar 5! Maar als het na die 5 dagen kuur nog helemaal niet 'over' is, dan de kuur verlengen tot 8-10 dgn. Geef het nadat het goed gaat nog 2 dgn, dus als er vanaf dag 6 mooie drollen uit komen dan geef je 8 dagen en als je pas na 8 dgn denk "Zó hoort het te zijn!" dan geef je een kuur van 10 dgn. Langer dan 10 kan geen kwaad, maar heeft geen zin, je zit daarmee dus niet 'op de grens', maar als het dan nog door rommelt kun je dus net zo goed die 5 stopdagen inlassen en daarna weer 10 dgn. E.e.a. zowel volgens Tannetje Koning als Wicher Holland (die de artsen in Utrecht op dit gebied op leidt en kritisch is op gebruik van ontwormmiddelen!) Het is volgens hen juist veel beter om 'zwaar geschut' in te zetten tegen giardia middels een wat langere kuur en extra herhaling als de giardia hardnekkig blijkt.
Hier zag ik wel duidelijk verbetering nav de Panacur, maar het was zeker nog niet over. En zodra ik stopte met de behandeling viel ze terug. Het goede nieuws was zodra ik de volgende kuur inzette trad er weer verbetering op en dit keer veel sneller. We waren dus aan het winnen! En dat hebben we gedaan

Ik hoop dat jij nu ook gauw die strijd gewonnen hebt.