Spikkelneus schreef:Ik heb de link niet bekeken, maar las laatst ergens dat het angst is. Het is een gewoonte om dit ´schuldig´ te noemen.
Dat zou kunnen, als zijn vorige eigenaar hem met geweld van het bed gemept heeft, want van mij mag het wel. Sowieso ben ik sinds hij er is (7 weken nu) nog niet 1x boos op hem geweest. Twee keer een brul gegeven omdat de jongens om iets te eten gingen vechten, maar dus niet gericht op 1 hond, gewoon om ze te laten stoppen.
Dus hij heeft niet echt reden om bang voor me te zijn....
Het is niet zozeer bang maar wel "appeasement" volgens dit stuk , een goede vertaling daarvan vind ik lastig. Eigenlijk het voorkomen van een mogelijk conflict. Zoals ook de "kalmerende signalen" van Turid Rugaas.
Ik ken het van Janoukje en van Spot, die doen dat ook als hij iets doen waarvan ze niet zeker weten of het goed gevonden gaat worden. Ook als ze er nog nooit voor op hun kop hadden gehad. "jouw plekje" met "jouw geur" in beslag nemen is wel een dingetje tussen honden onderling, dus ik kan me voorstellen dat hij het zekere voor het onzekere neemt en alvast zijn liefste snoet trekt.
Chenak deed dat trouwens niet. Nooit. Die was veel te zeker van zichzelf. In mijn ervaring doen 'zachte' en wat meer onzekere honden het vaker. Ook als hen niks echt naars overkomen is. Soort preventieve maatregel...