Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door viperenoscar
#3296728
vorige week hebben we onze pup van 10 weken opgehaald. De dag erna ben ik gelijk naar de dierenarts gegaan voor een controle en inenting.
Het is een kruising 3/4 hovaward en 1/4 bernersenner. Ik heb het ook met de dierenarts gehad over barf. Hij adviseerde om geen barf te geven maar speciale brok voor pups van grote rassen. Omdat het met barf lastig is de juiste verhouding calcium met fosfaat (?) te krijgen.
Mijn oude hondjes geef ik wel barf en ben er tevreden over. Merk wel dat ik vaker op deze site moet gaan kijken om de kennis goed te houden omdat er na een tijd toch foutjes insluipen.
Ik twijfel nog een beetje om toch op barf over te gaan omdat ik het graag goed voor haar wil doen. Kan ik als botvlees dan gewoon kipnekken aanhouden en het vlees dan wel afwisselen? Dan weet ik zeker dat de botjes niet te hard zijn en er genoeg vlees aan zit. Als percentage 40-50% aanhouden?
Is er anders ook een merk KVV met natuurlijke calciumbron? Heb daar voorlopig misschien meer vertrouwen in.
Ben benieuwd naar jullie mening
Door Lizzy
#3296729
viperenoscar schreef:vorige week hebben we onze pup van 10 weken opgehaald. De dag erna ben ik gelijk naar de dierenarts gegaan voor een controle en inenting.
Het is een kruising 3/4 hovaward en 1/4 bernersenner. Ik heb het ook met de dierenarts gehad over barf. Hij adviseerde om geen barf te geven maar speciale brok voor pups van grote rassen. Omdat het met barf lastig is de juiste verhouding calcium met fosfaat (?) te krijgen.
Mijn oude hondjes geef ik wel barf en ben er tevreden over. Merk wel dat ik vaker op deze site moet gaan kijken om de kennis goed te houden omdat er na een tijd toch foutjes insluipen.
Ik twijfel nog een beetje om toch op barf over te gaan omdat ik het graag goed voor haar wil doen. Kan ik als botvlees dan gewoon kipnekken aanhouden en het vlees dan wel afwisselen? Dan weet ik zeker dat de botjes niet te hard zijn en er genoeg vlees aan zit. Als percentage 40-50% aanhouden?
Is er anders ook een merk KVV met natuurlijke calciumbron? Heb daar voorlopig misschien meer vertrouwen in.
Ben benieuwd naar jullie mening
Je dierenarts kletst. Het is helemaal niet moeilijk om een juiste calcium/fosfor verhouding te voeren. Overigens heb ik hier twee teefjes rondlopen 4de generatie BARF. Dat zegt genoeg denk ik :)

Je moet alleen wel weten wat je moet doen want het kan maar 1 keer goed (of fout).

Kippennekken alleen zijn dus absoluut niet voldoende als vleesbot. Bovendien is dat hap-slik-weg voor een pup van dit formaat! Ten eerste bevatten kippennekken in verhouding veel te veel calcium maar ten tweede is dit vergelijkbaar met dat wij 2 stukken fruit per dag moeten eten en dan dag in dag uit 2 mandarijnen eten, 365 dagen per jaar. Echt, moet je niet doen.

Ik raad je aan zachte karkassen van kleine dieren te voeren. Kipkarkas, eendkarkas, parelhoenkarkas, konijnkarkas. Dat soort dingen.

Verder zou ik 45% vleesbot aanhouden, van het totaal. Dan zit je altijd goed. En voer je ook prima calcium en fosfor in balans.

Bandit, BARF menu, Bibi, Carnibest, Carnivoer, DARF bevat allemaal natuurlijk calcium. Maar ik zou lekker gaan barfen!!
Door viperenoscar
#3296884
dankjewel!!!
Oei dan wordt het tijd dat ik het schema van mijn twee oude hondjes ook aan ga passen want die kregen als bot alleen kippennek.
Ik denk dat ik eerst begin met KVV en daarna overstap op de barf. Maar als ik gelijk naar barf zou gaan mag ik haar gelijk al vleesbotten geven van kleinere diersoorten en de kipnekken overslaan ? ik dacht nl dat ik met kipnekken moest beginnen.
Door Lizzy
#3296930
viperenoscar schreef:dankjewel!!!
Oei dan wordt het tijd dat ik het schema van mijn twee oude hondjes ook aan ga passen want die kregen als bot alleen kippennek.
Ik denk dat ik eerst begin met KVV en daarna overstap op de barf. Maar als ik gelijk naar barf zou gaan mag ik haar gelijk al vleesbotten geven van kleinere diersoorten en de kipnekken overslaan ? ik dacht nl dat ik met kipnekken moest beginnen.
Ja, ik zou je oudere honden ook direct andere vleesbotten gaan geven!

Ja hoor, je kunt gelijk vleesbot gaan geven van kleinere diersoorten en deze even pletten. Je kunt ook een paar dagen KVV geven om pup over te wennen op rauwe voeding en daarna geplette vleesbotten gaan geven.
Door viperenoscar
#3298993
Ik heb toch nog een vraagje over de verhoudingen. De pup zit inmiddels op Barf en dat gaat heel goed! En o wat is ze blij want dit is tenminste wel lekker
Maar over de vleesboterhouding. Dit percentage geldt bij botten met een verhouding van 50 procent vlees en 50 procent bot. Nu ga ik dadelijk vnl karkassen van kleine diersoorten geven en daar is de verhouding botpercentage groter bij, hoeveel procent kan ik dan het beste geven bij dit grote ras ?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3299015
Je gaat zoveel spiervlees bijvoegen tot je wel 50-50 verhouding bekomt en rekent dat geheel als vleesbot.

Als je dus pakweg 100gr vleesbot moet voeren dan is dat 50gr kaal bot. Als je karkassen een verhouding van 60% bot en 40% vlees hebben moet je daar dus ongeveer 83gr van voeren om aan 50gr kaal bot te komen. De rest , zo'n 17gr (dus 1/6e van 100gr), vul je aan met spier.
Als je dus 45% vleesbot in je menu wil voeren moet je zo'n 37,5% karkas van 60-40 voeren en 7,5% extra spier (1/6e van 45%).
Maar rond dat dan af tot op mooie gewichten he. De bevlezing van je karkassen zal je moeten schatten. Je kan hierbij een gemiddelde nemen.

Als je dit te moeilijk vind kan je ook tijdens het portioneren wat spier bij de hand houden en op het zicht samenstellen tot 50-50 vleesbot bij elk karkas apart.
Dit zorgt ook voor meer flexibiliteit als je karkassen niet steeds evenveel bevleesd zijn.
Door Lizzy
#3299097
viperenoscar schreef:Ik heb toch nog een vraagje over de verhoudingen. De pup zit inmiddels op Barf en dat gaat heel goed! En o wat is ze blij want dit is tenminste wel lekker
Maar over de vleesboterhouding. Dit percentage geldt bij botten met een verhouding van 50 procent vlees en 50 procent bot. Nu ga ik dadelijk vnl karkassen van kleine diersoorten geven en daar is de verhouding botpercentage groter bij, hoeveel procent kan ik dan het beste geven bij dit grote ras ?
Ik vind dat serieus de vraag, of daar meer bot als vlees aan zit, aan die karkassen. Ik heb een hele lange tijd geleden naar een uitzending op TV zitten kijken en dat ging over een vlees separatie fabriek. En de vraag was hoe de verhouding vlees:bot was bij zo'n kaal karkas. Zelfs wij waren hier in huis verbaast over de uitkomst, over hoeveel vlees ze nog van zo'n kaal karkas kregen. Ik weet niet meer in welk programma het was dus ik kan het ook niet meer opzoeken, helaas. Ik zou dus gewoon 45% vleesbot gaan geven en je verder niet druk maken over de 50:50 verdeling. Wat je ter lering en vermaak kunt doen is zelf een karkas tot op het bot kaal maken en beide vergelijken en wegen. Je zult verbaast staan over het resultaat en geloof me: wij halen er handmatig serieus minder vlees af dan een separator-machine.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3299098
Maar wat op het oog een 50-50 vleesbot lijkt zoals een nek en vleugel bevat eigenlijk ook meer vlees dan bot. Er was toch eens iemand die dat gedaan had, zo'n vleesbot ontleed, gewogen en gefotografeerd?
En daar rekenen wij toch mee als minimumbevlezing? Als je dus echt gaat wegen hoeveel vlees en kaal bot je voert, is vleesbot waarmee wij standaard rekenen eigenlijk eerder 60 a 70% bevleesd.
Kwestie van het nog wat ingewikkelder te maken.. ::)

Je kan natuurlijk ook gewoon uittesten welk percentage mooie ontlasting geeft. Zo ben ik ook op 42% vleesbot terechtgekomen... ::)
Door Lizzy
#3299100
Deze foto bedoel je?

Afbeelding

En zo kom je dus op het feit dat het ene vleesbot wat meer en het andere vleesbot wat minder vlees bevat. En ZO krap komt het allemaal niet. En voor pups is gewoon de afgelopen 20 jaar BARF in NL gebleken dat om-de-na-bij de 45% vleesbot voor pups ideaal is. En we voeren allemaal dezelfde karkassen. Hier loopt 4de generatie BARF rond, groot geworden op 45% vleesbot.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3299101
Jep, die foto bedoel ik. Er waren er zo een aantal. Kippenvleugel ook vb.

Ja, je hebt wel gelijk.

Ik pas ook niets aan qua percentages. Ik zorg dat ik geen te kale karkassen koop en als ze echt heel erg bevleesd zijn voer ik ze gewoon als vleesbot en spier samen op die dag.
Door viperenoscar
#3299260
Ik denk dat het inderdaad een goede tip is om naar de ontlasting te kijken. Die is nu NL toch te dun en het bot wat ik geef van de laatste dagen heeft een hoog vleespercentage. Ik ga het botgehalte iets opschroeven tot ik een mooie ontlasting zie. Doe het met kleine stapjes :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door