Ik heb een hondje van 11 jaar en er werd vandaag bloed bij haar genomen, wat eigenlijk wel slecht terugkwam. Slecht in die zin, dat ze te veel vet heeft in het bloed en de waarden van organen niet correct bepaald konden worden. Haar vetpercentage in bloed is nl. hoger dan hun machines aan kunnen om meting te doen..

Nu verschoot ik er wel wat van, want ik dacht dat ik nu qua vetpercentages goed zat. Natuurlijk, de dierenarts begon me meteen HIll's en al deze dingen aan te smeren, daar heb ik vriendelijk voor bedankt. Heb dat vroeger jaren gegeven en al die speciale dure mixen zoals zogezegd nodig was, maar doe ik echt niet meer. Bij de andere honden zijn alle problemen steeds opgelost vanaf het moment dat we overschakelden op goed vers voer.. Soit, dit gezegd zijnde.
Blijkbaar doe ik nog iets fout met mijn hond haar voeding?
Ze kreeg eerst KIVO, maar hierop had ze veel diarree (ook niet continu, maar ze had zo van die momenten). Dan ben ik gestopt en ben ik begonnen met andere mixen, eigenlijk niet specifiek 1 merk (Kiezebrink komt wel vaak terug nu, maar dat is toevallig) waarbij ik steeds let dat het vet% lager ligt dan 12% en af en toe toch even zalm.
Haar dagboek ziet er momenteel uit:
Maandag: 120gram Eend Kiezebrink vet 11%
Dinsdag: 120gram haas Kiezebrink vet 6%
Woensdag: 120gram lam Dibo mix vet 8.2%
Donderdag: 80 gram zalm kiezebrink 21% + groentjes (dit is de hoge, dus niet 12 waar ik in mijn hoofd zat. Maar ze heeft hier nooit diarree van gehad tot nu toe.. Ze lijkt het er goed op te doen :weetniet: qua hetgeen ik kan zien van strontjes). Kan dit werkelijk dan de extreme waardes bepalen?
Vrijdag: 120 gram haas Kiezebrink 6%
Zaterdag: 120 gram Eend Kiezebrink vet 11%
Zondag: 120 gram Hunters Home hert vet 9.7
Nu heb ik haar dagboek nogmaals onder de loep genomen en nu heb ik dit opgesteld. Zit ik nu goed of nog steeds niet? Ik heb het gevoel dat ik continu knoei hiermee. Bij andere honden geeft dat verre van zo veel problemen. Lastig hoor, het is dat ze haar brokken ook gewoon aan de kant laat liggen sinds ze geroken heeft dat andere honden vers vlees krijgen, soms denk ik "brokken zijn gemakkelijker".
Maar dan heb ik haar een poos terug van frustratie toch even op brokken gezet en na 1 dag had ik er al spijt van. Er komt weer gelijk meer stront uit de hond dan er voer in gaat! (hills had ik gegeven, de zogenaamde goede brok onder de DA's

Maandag: 120 gram Haas Kiezebrink vet 6%
Dinsdag: 120 gram Wilde duif Kiezebrink vet 9%
Woensdag: 120 gram Paard Kiezebrink vet 8%
Donderdag: 80 gram kalkoen Tinlo vet 10.12 % + groentjes + aardappeltjes
Overige dagen heb ik nog niet. Ik weet het even niet meer nl.. Bij kiezebrink komt het vetpercentage toch aardig laag bij enkele soorten, daarom zit het redelijk veel in het menu nu. Zou ik me dan vooral focussen op de "haas kiezebrink" met zijn 6% vet tussendoor? En wat met vis?
Ik dacht nu ook even te testen om 1x week groentenmix van Tinlo te geven (10.4% vet). Qua vis weet ik het dus niet, want dat is overal redelijk vet gehalte..
Wat denken jullie?
De dierenarts zegt dat het vetgehalte echt voeding-gerelateerd is (zeker als ik zei "ik voer vers" dan was het verhaal gelijk klaar..).
Maar 2 bedenkingen die ik hierbij heb:
1) ze was nuchter voor bloedonderzoek. Bloed werd rond 11u genomen en zij at voor het laatst om 20uur 'savonds. Theoretisch gezien zou het toch geen voedselpiek mogen zijn?
2) ze krijgt steeds KVV met percentage vet lager dan 11 (buiten de zalm dus, omdat ze hier goed op reageert en omdat ik geleerd heb dat je steeds vis moet geven).