Brainstormen - kan katten opvoeden anders?
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Brainstormen - kan katten opvoeden anders?
Naar aanleiding van een aantal berichten op facebook en andere social sites ben ik een beetje aan het brainstormen over het hebben van katten en de manier waarop ik ze in het verleden heb opgevoed.
Vanaf mijn 3e levensjaar heb ik al katten om me heen. Deze katten waren binnenkatten en kwamen niet verder dan het balkon en de tuin.
Nu heb ik filmpjes voorbij zien komen van katten die "honds" worden opgevoed. Gaan mee aan de riem naar buiten, gaan mee in de auto op visite.
Mijn ouders nemen bijvoorbeeld de kat mee als ze bij me op visite komen.
Door deze filmpjes ben ik gaan nadenken of ik mijn katten in het verleden niet te beperkt heb opgevoed.
Ik speelde natuurlijk wel veel met ze maar hun leven hadden ze toch hoofdzakelijk tussen de muren van mijn huis.
Voor buiten katten die zonder toezicht buiten mogen is de wereld veel groter dan voor een binnenkat.
Voor mij is echter een kat zonder toezicht buiten laten geen optie. Niet in een drukke woonwijk.
Zou ik het leven van een binnenkat niet kunnen verrijken door hem/haar mee naar buiten te nemen aan de riem en meer op de hondemanier te benaderen?
met een oudere kat die dit niet kent is het misschien geen optie, maar als je opnieuw zou beginnen met een kitten?
Zou het mee gaan met de honden dan niet de normaalste zaak van de wereld worden voor zo'n kat?
Ik ben wel heel nieuwsgierig hoe jullie hier tegen aan kijken.
Vanaf mijn 3e levensjaar heb ik al katten om me heen. Deze katten waren binnenkatten en kwamen niet verder dan het balkon en de tuin.
Nu heb ik filmpjes voorbij zien komen van katten die "honds" worden opgevoed. Gaan mee aan de riem naar buiten, gaan mee in de auto op visite.
Mijn ouders nemen bijvoorbeeld de kat mee als ze bij me op visite komen.
Door deze filmpjes ben ik gaan nadenken of ik mijn katten in het verleden niet te beperkt heb opgevoed.
Ik speelde natuurlijk wel veel met ze maar hun leven hadden ze toch hoofdzakelijk tussen de muren van mijn huis.
Voor buiten katten die zonder toezicht buiten mogen is de wereld veel groter dan voor een binnenkat.
Voor mij is echter een kat zonder toezicht buiten laten geen optie. Niet in een drukke woonwijk.
Zou ik het leven van een binnenkat niet kunnen verrijken door hem/haar mee naar buiten te nemen aan de riem en meer op de hondemanier te benaderen?
met een oudere kat die dit niet kent is het misschien geen optie, maar als je opnieuw zou beginnen met een kitten?
Zou het mee gaan met de honden dan niet de normaalste zaak van de wereld worden voor zo'n kat?
Ik ben wel heel nieuwsgierig hoe jullie hier tegen aan kijken.
Re: Brainstormen - kan katten opvoeden anders?
I luv brainfarts!
Ik denk dat het voor het merendeel van de katten kan. Mits eraan gewend en getraind op zeer jonge leeftijd en hierin goed begeleid. En dan nog zal dit niet voor alle katten opgaan.
Wel een paar dingen ter overweging, wil je dit echt in de praktijk toe gaan passen.
- Katten staan niet onder appel, hoe trainbaar een individuele kat ook kan zijn.
- Tuigjes/riemen/halsbanden worden niet zo goed en goed passend voor katten gemaakt als voor honden.
- Je ontkomt er niet aan om desondanks tuin af te zetten of binnen een klimrek neer te zetten. Met 'honds' uitlaten voldoe je niet volledig aan de fysieke behoeften van een kat, zoals klimmen.
- Er zijn altijd andere mensen en andere honden tijdens het uitlaten. Dat jouw kat er goed op reageert en goed mee omgaat wil niet zeggen dat de andere partij dat ook wil en kan.
Ik denk dat het voor het merendeel van de katten kan. Mits eraan gewend en getraind op zeer jonge leeftijd en hierin goed begeleid. En dan nog zal dit niet voor alle katten opgaan.
Wel een paar dingen ter overweging, wil je dit echt in de praktijk toe gaan passen.
- Katten staan niet onder appel, hoe trainbaar een individuele kat ook kan zijn.
- Tuigjes/riemen/halsbanden worden niet zo goed en goed passend voor katten gemaakt als voor honden.
- Je ontkomt er niet aan om desondanks tuin af te zetten of binnen een klimrek neer te zetten. Met 'honds' uitlaten voldoe je niet volledig aan de fysieke behoeften van een kat, zoals klimmen.
- Er zijn altijd andere mensen en andere honden tijdens het uitlaten. Dat jouw kat er goed op reageert en goed mee omgaat wil niet zeggen dat de andere partij dat ook wil en kan.
Hahaha.... Brainfarts... die moet ik onthouden
Alle punten die jij op noemt zijn mij ook door het hoofd geschoten.
Echter de basics zoals tuin afzetten en/of krabpalen in huis zou iedere kat moeten hebben.
Maar afgezien daarvan zou het mee naar buiten nemen niet een extra kunnen zijn?
Ik heb een keer een aantal mensen op de markt heb gezien die de kat gewoon mee hadden.
Het beestje "reed" gewoon mee op de schouder van de baas en vertoonde alleen nieuwsgierig gedrag.
Toen schoot wel door me heen dat de wereld voor zo'n kat wel veel groter is dan voor de mutsen die ik toen thuis had zitten.
Alle punten die jij op noemt zijn mij ook door het hoofd geschoten.
Echter de basics zoals tuin afzetten en/of krabpalen in huis zou iedere kat moeten hebben.
Maar afgezien daarvan zou het mee naar buiten nemen niet een extra kunnen zijn?
Ik heb een keer een aantal mensen op de markt heb gezien die de kat gewoon mee hadden.
Het beestje "reed" gewoon mee op de schouder van de baas en vertoonde alleen nieuwsgierig gedrag.
Toen schoot wel door me heen dat de wereld voor zo'n kat wel veel groter is dan voor de mutsen die ik toen thuis had zitten.
- pearlsofpassion
- Moderator
Eens met Koek.
Ik wil er nog aan toevoegen dat honden leren om bij gevaar zich naar de baas te richten en bij hem steun zoeken. Katten doen dat niet. Ze zullen vluchten en als dat niet kan, kunnen ze in blinde paniek zichzelf verwonden. Ik ken ook geen tuig waar ze echt.niet uit kunnen. Als ze achteruit in de lijn gaan hangen trekken ze het over hun hoofd.
Je hebt natuurlijk ook katten als Luis die al bleef stilstaan en om hulp riep als zijn lijn achter een graspol bleef steken
Toch ken ik wel katten bij wie het gedaan wordt. Steeds op jonge leeftijd beginnen. Standaard met de honden meegaan lijkt me niet mogelijk. Steeds een veilig parkje of veld opzoeken waar ze rustig kunnen struinen wel. Naast de voet lopen is ook een utopie bij een kat. Doorgaans gaat de kat met jou wandelen ipv andersom. Er zijn katten die mooi volgen, maar als ze ergens naartoe willen, gaan ze niet waar jij dat wil.
Weet ook dat honden graag nieuw terrein onderzoeken en vooral belangrijk vinden dat de baas bij hen is. Terwijl katten niet zo vasthangen aan de baas, meer nog, je op onbekend terrein soms niet lijken te herkennen, en vooral op onderzoek willen gaan op bekend terrein.
Ik wil er nog aan toevoegen dat honden leren om bij gevaar zich naar de baas te richten en bij hem steun zoeken. Katten doen dat niet. Ze zullen vluchten en als dat niet kan, kunnen ze in blinde paniek zichzelf verwonden. Ik ken ook geen tuig waar ze echt.niet uit kunnen. Als ze achteruit in de lijn gaan hangen trekken ze het over hun hoofd.
Je hebt natuurlijk ook katten als Luis die al bleef stilstaan en om hulp riep als zijn lijn achter een graspol bleef steken
Toch ken ik wel katten bij wie het gedaan wordt. Steeds op jonge leeftijd beginnen. Standaard met de honden meegaan lijkt me niet mogelijk. Steeds een veilig parkje of veld opzoeken waar ze rustig kunnen struinen wel. Naast de voet lopen is ook een utopie bij een kat. Doorgaans gaat de kat met jou wandelen ipv andersom. Er zijn katten die mooi volgen, maar als ze ergens naartoe willen, gaan ze niet waar jij dat wil.
Weet ook dat honden graag nieuw terrein onderzoeken en vooral belangrijk vinden dat de baas bij hen is. Terwijl katten niet zo vasthangen aan de baas, meer nog, je op onbekend terrein soms niet lijken te herkennen, en vooral op onderzoek willen gaan op bekend terrein.
- pearlsofpassion
- Moderator
Katten op schouder ken ik ook, zelfs eentje die mee ging varen de helft van het jaar.
Dat moet je ook met tuig aanleren of je bent ze op een keer kwijt.
Dat werkt wel enkel bij erg baasgerichte katten en katten waar er echt een serieuze band is met het baasje. Dus ook thuis constant bezig zijn met elkaar. 2 handen en 4 pootjes op 1 buik bij manier van spreken.
Dat moet je ook met tuig aanleren of je bent ze op een keer kwijt.
Dat werkt wel enkel bij erg baasgerichte katten en katten waar er echt een serieuze band is met het baasje. Dus ook thuis constant bezig zijn met elkaar. 2 handen en 4 pootjes op 1 buik bij manier van spreken.
In het somali wereldje wordt het hel veel gedaan. Een bevriende fokker neemt haar kat veel mee in het fietsmandje voorop de fiets... Een andere fokker neemt haar kat mee aan een lijn naar het bos (zou ik doodeng vinden als er een hond op af komt). Mijn eerste abessijn liep los mee, ging mee naar de camping etc... En onze somali Izzy gaat regelmatig met mijn vriend mee naar zijn huis in Leiden met de trein- op de fiets, wel in een mandje, maar wel altijd mee.... (ook mee naar de ardennen trouwens).
- pearlsofpassion
- Moderator
Oh ja, je moet het ook onderhouden.
Tot 3 jaar vond Luis het prima, nu vind hij het doodeng....
Ik heb trouwens ook de indruk dat oosterse karaktertjes zich daar beter toe lenen. Waarom weet ik niet...
Tot 3 jaar vond Luis het prima, nu vind hij het doodeng....
Ik heb trouwens ook de indruk dat oosterse karaktertjes zich daar beter toe lenen. Waarom weet ik niet...
pearlsofpassion schreef:
Naast de voet lopen van hun hond is voor de meeste hondeneigenaren ook een utopie
Ik vind het wel grappig dat jullie daarin toch hetzelfde denken dan ik.
Maar toch, het idee blijft me wel bezig houden.
Interessant... Ik kan me ook voorstellen dat een aantal kattenrassen er meer voor geschikt zou zijn dan andere?miik schreef:In het somali wereldje wordt het hel veel gedaan. Een bevriende fokker neemt haar kat veel mee in het fietsmandje voorop de fiets... Een andere fokker neemt haar kat mee aan een lijn naar het bos (zou ik doodeng vinden als er een hond op af komt). Mijn eerste abessijn liep los mee, ging mee naar de camping etc... En onze somali Izzy gaat regelmatig met mijn vriend mee naar zijn huis in Leiden met de trein- op de fiets, wel in een mandje, maar wel altijd mee.... (ook mee naar de ardennen trouwens).
- pearlsofpassion
- Moderator
Ja, ok, maar als je dus op de stoep voor het huis wil lopen kan dat problemen of gevaarlijke situaties geven. Dan moet je kat eerst op de arm of in een mandje...Robian schreef:Naast de voet lopen van hun hond is voor de meeste hondeneigenaren ook een utopie![]()
Ik vind het wel grappig dat jullie daarin toch hetzelfde denken dan ik.
Maar toch, het idee blijft me wel bezig houden.
-
Martine-Tom
Mijn persoonlijke ervaring is dat ik mijn kat daarna niet meer binnen kon houden...hij vond het buiten zo leuk dat hij binnen alleen maar voor het raam zat te gillen...
Ik vond het buiten opzich leuk, alleen als je andere honden tegen komt is het heel eng. MIjn kat gaf er niks om maar sommige honden draaiden zo door dat ze zich lostrokken van de baas.
Fietsen met de kat vond ik wel altijd heel leuk. Ze gingen ook mee op visite bij buren en familie, vonden ze ook erg leuk.
Ik vond het buiten opzich leuk, alleen als je andere honden tegen komt is het heel eng. MIjn kat gaf er niks om maar sommige honden draaiden zo door dat ze zich lostrokken van de baas.
Fietsen met de kat vond ik wel altijd heel leuk. Ze gingen ook mee op visite bij buren en familie, vonden ze ook erg leuk.
Robian schreef:Interessant... Ik kan me ook voorstellen dat een aantal kattenrassen er meer voor geschikt zou zijn dan andere?
Ja absoluut ! Mijn abessijn liep in den treure voor mn voeten, de godgandsedag, altijd overall !!!
Als ik uit mn werk kwam, dan stond hij bij het raam, ging in de dakgoot staan miauwen, en zodra ik de deur open deed stond hij beneden bij mn voeten.... Daarom daarna gekozen voor een somali, die is net effe relaxter dan de abessijn... hoewel die er ook een handje van hebben
Dat is iets wat ik ook met mijn honden deed toen ze klein waren.pearlsofpassion schreef: Ja, ok, maar als je dus op de stoep voor het huis wil lopen kan dat problemen of gevaarlijke situaties geven. Dan moet je kat eerst op de arm of in een mandje...
Ik had een soort buidel waar ze in zaten. Dit ter bescherming voor andere honden en voor het geval ze moe werden.
Je zult een poezebeest idd misschien meer moeten beschermen, het kan natuurlijk niet als een buitenkat even snel de boom in schieten.
-
Martine-Tom
Dan zou ik wel voor een mandje gaan, een paniek poes op je arm dat wil je nietRobian schreef:Dat is iets wat ik ook met mijn honden deed toen ze klein waren.
Ik had een soort buidel waar ze in zaten. Dit ter bescherming voor andere honden en voor het geval ze moe werden.
Je zult een poezebeest idd misschien meer moeten beschermen, het kan natuurlijk niet als een buitenkat even snel de boom in schieten.
Gaaf.. (op het gillen na danMartine-Tom schreef:Mijn persoonlijke ervaring is dat ik mijn kat daarna niet meer binnen kon houden...hij vond het buiten zo leuk dat hij binnen alleen maar voor het raam zat te gillen...