Welke borstel voor een langharige hond
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
-
sentinel1984
- 2-sterren

Welke borstel voor een langharige hond
Wij hebben een stokhaar witte herder gehad waarbij wij meestal een grove vlooienborstel gebruikte als hij in de rui was.
Nu hebben wij een Oudduitse herder waarbij het haar aanmerkelijk dikker/stroever is.
Hebben jullie tips voor merken en/of soorten borstels die voor langharige herders geschikt zijn.
Nu hebben wij een Oudduitse herder waarbij het haar aanmerkelijk dikker/stroever is.
Hebben jullie tips voor merken en/of soorten borstels die voor langharige herders geschikt zijn.
Re: Welke borstel voor een langharige hond
Activet of les poosches. Beste die er zijn. Beter nog is een waterblazer. In de rui keer goed wassen en blazen en je hebt haast geen borstel nodig. Of naar de trimmer brengen in de ruiperiode
Ik gebruikte voor mijn Mechelaar een herder hartje, zweerde ik bij.
Maar ik denk dat het vooral erg persoonlijk is en geen vacht is dezelfde.
Mijn hond lag bv altijd buiten.
Maar ik denk dat het vooral erg persoonlijk is en geen vacht is dezelfde.
Mijn hond lag bv altijd buiten.
-
hannabelgje
- 5-sterren

Ik gebruikte bij zo'n vacht een grove kam en een grove borstel. Werkte prima.
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
-
sentinel1984
- 2-sterren

We hebben onze vorige hond inderdaad laten wassen (kan bij Ranzijn voor €15 voor zo'n grote hond)bloemetje schreef:Activet of les poosches. Beste die er zijn. Beter nog is een waterblazer. In de rui keer goed wassen en blazen en je hebt haast geen borstel nodig. Of naar de trimmer brengen in de ruiperiode
Trimmer hebben we geprobeerd maar er zijn heeeel weinig trimmers die zo'n grote hond willen doen.
Ik wil ook een borstel voor "dagelijks" gebruik. Overigens niet dat ik een hond dagelijks wil borstelen (verre van dat) alleen als ze eens heeft gezwommen of een actie uit heeft gehaald waarna borstelen wel moet.
Snap ik nooit. Ik vind grote veel leuker om te doen.sentinel1984 schreef:We hebben onze vorige hond inderdaad laten wassen (kan bij Ranzijn voor €15 voor zo'n grote hond)
Trimmer hebben we geprobeerd maar er zijn heeeel weinig trimmers die zo'n grote hond willen doen.
Ik wil ook een borstel voor "dagelijks" gebruik. Overigens niet dat ik een hond dagelijks wil borstelen (verre van dat) alleen als ze eens heeft gezwommen of een actie uit heeft gehaald waarna borstelen wel moet.
Bij ranzijn kan t idd ook prima!
bloemetje schreef:Activet of les poosches. Beste die er zijn. Beter nog is een waterblazer. In de rui keer goed wassen en blazen en je hebt haast geen borstel nodig. Of naar de trimmer brengen in de ruiperiode
Dat
Een odh is toch nog niet zo heel groot?sentinel1984 schreef:
We hebben onze vorige hond inderdaad laten wassen (kan bij Ranzijn voor €15 voor zo'n grote hond)
- Angelique
- 5-sterren

eelke schreef:Dat![]()
Een odh is toch nog niet zo heel groot?ik had altijd het gevoel dat mijn beer hartstikke welkom was, oké best veel werk, ik bleef er bij om te helpen (zo'n grote kan zich nogal eens bedenken om ondanks vast staan gewoon van tafel te stappen) en een extra handje met in en uit bad op en af van de tafel is ook handig natuurlijk. Nu is een newf nogal een stuk groter dan een odh, dus een trimmer daarvoor vinden moet ook wel te doen zijn lijkt me, als je dat graag hebt.
Toen ik nog trimsalon had was ik één van de weinige in de omgeving die grote honden wilde doen. Newfen waren sowieso nergens welkom. En soms snapte ik ook wel waarom, op het laatst deed ik ze ook alleen nog maar als de eigenaar erbij bleef en hand en spandiensten verrichte. of iig ervoor zorgde dat het kleed ook eens in de beentjes ging oid. 100 kilo wat niet meewerkt, daar kun je gewoon niks mee. Dat 1,5 wel meewerkende schatje uitgezonderd natuurlijk.
Oh toch wel. Ja geen idee, ik had meteen de goede. Zelfs afgelopen oktober toen Gijs niet lang kon blijven staan zijn we nog even geweest en heeft ze hem liggend op de grond gedaan, zodat in ieder geval de kritische punten als broek en oksels even goed gedaan waren. Dus we hadden wel een lot uit de loterij hoor. Daarbij kon Gijs ook echt wel draken, maar zij wist het met het juiste geduld en vastberadenheid altijd goed te draaien. Hij kwam er altijd heel blij weer binnen, dus de klik was er wel, want Gijs was een olifant die alles onthoudAngelique schreef:Toen ik nog trimsalon had was ik één van de weinige in de omgeving die grote honden wilde doen. Newfen waren sowieso nergens welkom. En soms snapte ik ook wel waarom, op het laatst deed ik ze ook alleen nog maar als de eigenaar erbij bleef en hand en spandiensten verrichte. of iig ervoor zorgde dat het kleed ook eens in de beentjes ging oid. 100 kilo wat niet meewerkt, daar kun je gewoon niks mee. Dat 1,5 wel meewerkende schatje uitgezonderd natuurlijk.
Maar dan nog is een Odh toch nog niet zooooo groot? Ja wel heel anders als 1,5 kilo schoothond natuurlijk.
- Angelique
- 5-sterren

ODH is ook niet zo groot, maar hier in de omgeving gingen de meesten ook niet verder dan kniehoogte. Hoe dan ook, het is makkelijker om een salon voor je boomert te vinden dan voor je ODH of je newf.eelke schreef:Oh toch wel. Ja geen idee, ik had meteen de goede. Zelfs afgelopen oktober toen Gijs niet lang kon blijven staan zijn we nog even geweest en heeft ze hem liggend op de grond gedaan, zodat in ieder geval de kritische punten als broek en oksels even goed gedaan waren. Dus we hadden wel een lot uit de loterij hoor. Daarbij kon Gijs ook echt wel draken, maar zij wist het met het juiste geduld en vastberadenheid altijd goed te draaien. Hij kwam er altijd heel blij weer binnen, dus de klik was er wel, want Gijs was een olifant die alles onthoud![]()
Maar dan nog is een Odh toch nog niet zooooo groot? Ja wel heel anders als 1,5 kilo schoothond natuurlijk.
Oh ja en die ODH zou ik ook met een lespooch/activet doen, met een grove en wat fijnere kam erbij.
Ja dat zijn prima kammen. Die heb ik ook via Gijs zijn kapster. En dus een waterblazer, maar dat is voor heel veel dingen een must!
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Ik heb voor mijn husky's een hark en een soort rubber borstel met noppen: https://www.huisdierplein.nl/hond/borst ... GwodgUkArA
Die laatste werkt bij mijn honden boven verwachting goed. Spot heeft een nogal gevoelige huid en vindt de hark heel vervelend maar met deze borstel lukt het wel .
Trouwens: deze dame trimt bij mijn weten wel grote honden http://www.trimsaloneva.nl
Is wel een stukje rijden (Ijsselstein)
Die laatste werkt bij mijn honden boven verwachting goed. Spot heeft een nogal gevoelige huid en vindt de hark heel vervelend maar met deze borstel lukt het wel .
Trouwens: deze dame trimt bij mijn weten wel grote honden http://www.trimsaloneva.nl
Ik heb altijd 'grote' honden erbij gehad. Bouviers, riesenschnauzers en odh, maar nog nooit problemen gehad bij een trimmer. Ik mocht erbij blijven of ik mocht weggaan. Wat ik zelf wilde. Bij de kleintjes (teckel, JR) is mij wel gevraagd of ik er erbij wilde blijven.
Maar om terug te komen op het onderwerp. Wat is een goede kam/borstel voor een odh? Dat vraag ik mij ook af nu ik sinds een paar maanden een odh heb. Ik heb van alles uitgeprobeerd, maar heb nog niet de goede borstel gevonden.
Maar om terug te komen op het onderwerp. Wat is een goede kam/borstel voor een odh? Dat vraag ik mij ook af nu ik sinds een paar maanden een odh heb. Ik heb van alles uitgeprobeerd, maar heb nog niet de goede borstel gevonden.
-
sentinel1984
- 2-sterren

Wat is groot uiteraard, maar de meeste trimmers vinden een herder te groot om te doen.
Erbij blijven is geen probleem (doen we bij Ranzijn ook altijd) maar toch willen ze er niet aan.
Nu hebben wij nog een pup (4,5 maand) en is ze zo'n 18 kilo. Volgroeid moeten we nog even kijken maar beide ouders waren niet klein.
Ik zal eens kijken naar de verschillende borstels
Erbij blijven is geen probleem (doen we bij Ranzijn ook altijd) maar toch willen ze er niet aan.
Nu hebben wij nog een pup (4,5 maand) en is ze zo'n 18 kilo. Volgroeid moeten we nog even kijken maar beide ouders waren niet klein.
Ik zal eens kijken naar de verschillende borstels
Die rubber borstel heb ik ook voor miss smurf , bevalt primaSiberienne schreef:Ik heb voor mijn husky's een hark en een soort rubber borstel met noppen: https://www.huisdierplein.nl/hond/borst ... GwodgUkArA