Siberienne schreef:Maar wat is de consequentie als je je er niet aan houden zou dan eigenlijk? Boete?Ik heb geen idee, inmiddels heeft dit asiel ook niet meer dergelijke contracten, mijn kat was gewoon van mij zonder enige plicht naar het asiel. Maar heel eerlijk (en dat heb ik hen toen ook gezegd) had het me niks uit gemaakt. Deze hond is mijns inziens een tikkende tijdbom. Zover ik weet is het nooit verder gekomen dan een paar gaatjes maar als ie de kans krijgt... (het is overigens kruising staff x jack russel) ik had hem in laten slapen en wat het asiel daarvan gevonden had had me weinig uit gemaakt. En eerlijk gezegd denk ik, de medewerkers daar kennende, dat ze het echt begrepen hadden. Wat dit voor mij ook heel dubbel maakt. Net of iedereen ziet dat het eigenlijk beter is om hem in te laten slapen maar niemand die verantwoordelijkheid wil nemen.
Ik vraag me echt af of het juridisch haalbaar is. Want hoe zit het dan met aansprakelijkheid? Ben je als eigenaar wel volledig aansprakelijk voor schade door 'jouw' hond als je hem eigenlijk 'alleen maar' in bruikleen van het asiel hebt?
Ik heb me er nooit in verdiept hoor, ook nog nooit asielhond gehad. Maar het zou voor mij heel krom aanvoelen, als ik een hond had die gevaarlijk was, dat ik dan niet de ultieme verantwoordelijkheid kon nemen. Zou bijna reden zijn om geen asielhond te nemen eigenlijk, gek genoeg.
En ik snap dat inslapen niemands hobby is en niemand daarop zit te wachten, maar hoe fair is het voor deze hond. Vier huizen hebben gehad, iedere keer weer terug naar een kennel moeten...
Lijkt me dat de kans op bindingsproblemen alleen maar groter word, dat in combi met zijn karakter en problemen...voor de hond zelf lijkt mij dit zo niet eerlijk.