Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Martine-Tom
Siberienne schreef:Maar wat is de consequentie als je je er niet aan houden zou dan eigenlijk? Boete?

Ik vraag me echt af of het juridisch haalbaar is. Want hoe zit het dan met aansprakelijkheid? Ben je als eigenaar wel volledig aansprakelijk voor schade door 'jouw' hond als je hem eigenlijk 'alleen maar' in bruikleen van het asiel hebt?

Ik heb me er nooit in verdiept hoor, ook nog nooit asielhond gehad. Maar het zou voor mij heel krom aanvoelen, als ik een hond had die gevaarlijk was, dat ik dan niet de ultieme verantwoordelijkheid kon nemen. Zou bijna reden zijn om geen asielhond te nemen eigenlijk, gek genoeg.
Ik heb geen idee, inmiddels heeft dit asiel ook niet meer dergelijke contracten, mijn kat was gewoon van mij zonder enige plicht naar het asiel. Maar heel eerlijk (en dat heb ik hen toen ook gezegd) had het me niks uit gemaakt. Deze hond is mijns inziens een tikkende tijdbom. Zover ik weet is het nooit verder gekomen dan een paar gaatjes maar als ie de kans krijgt... (het is overigens kruising staff x jack russel) ik had hem in laten slapen en wat het asiel daarvan gevonden had had me weinig uit gemaakt. En eerlijk gezegd denk ik, de medewerkers daar kennende, dat ze het echt begrepen hadden. Wat dit voor mij ook heel dubbel maakt. Net of iedereen ziet dat het eigenlijk beter is om hem in te laten slapen maar niemand die verantwoordelijkheid wil nemen.
En ik snap dat inslapen niemands hobby is en niemand daarop zit te wachten, maar hoe fair is het voor deze hond. Vier huizen hebben gehad, iedere keer weer terug naar een kennel moeten...
Lijkt me dat de kans op bindingsproblemen alleen maar groter word, dat in combi met zijn karakter en problemen...voor de hond zelf lijkt mij dit zo niet eerlijk.
Door smulpaap
Ik weet nog toen wij Milo opnamen uit het asiel dat er in het contract stond dat je kon rekenen op onverwacht huisbezoek /controle , dat was in 1997 .
Dat werd ook behoorlijk uitgebreid besproken . Milo had als twee jarige vijf bazen versleten en was bepaald geen gemakkelijke hond (meer )
Met een dergelijk hondje zou je verwachten dat men idd onverwachte controle uit zou voeren , Milo was natuurlijk ook een bekende in dat asiel
We hebben nooit meer iets gehoord of gezien

Een paar jaar later namen we uit dat zelfde asiel weer een hondje op , qua gedrag een probleemloos hondje
We hebben drie keer onverwachts bezoek gehad . Prima natuurlijk . Maar een hondje zoals Milo was , en van eigenaar naar eigenaar ging
Voor een dergelijk hondje zou het van veel groter belang zijn geweest ( bij wijze van )

Noa kwam via een stichting , daar golden behoorlijk strenge regels . Eerst een selectie , welke eigenaar is het meest geschikt
Daarna vooraf een huisbezoek en uitgebreid gesprek , wederzijdse bedenktijd voor de herplaatsing
Een kennismaking met iemand van de stichting erbij , ter observatie hond en nieuwe eigenaren en de al aanwezige honden van de nieuwe eigenaren
Het was ook een regel om het eerste jaar zelf regelmatig contact te onderhouden met de stichting , zo niet dan kon je rekenen op .... menig hond is terug gehaald
een onverwacht huisbezoek kon ook voorkomen
Wij hebben eigenlijk altijd contact gehouden met de mensen van de stichting , we vonden het leuk om Noa zo te zien opbloeien en we wilden dat graag delen
Verder bemoeiden ze zich niet met bv zorg , men wist dat dat goed zat .

We hebben meerdere herplaatsers opgenomen via kleine stichtingen, en onze ervaring hierin is tot nu toe goed
Men is vaak erg betrokken t.av. het welzijn van de hond
Door hannabelgje
Lil schreef:
Dat ligt ingewikkelder met bruikleenovereenkomst en een kleine bijdrage in onkostenvergoeding (klopt aanschafprijs is zelden kostendekkend). Dat huisvesten, verzorgen en voeren kan je eventueel winnen. Maar het is juridisch niet vergelijkbaar met bijv fokkerscontracten wat koop onder voorwaarden is. Bruikleen is helaas toch wat anders. Of dat stand houdt is een tweede.
Dat geloof ik niet. Je betaalt een bedrag ervoor. Koop of bruikleen is geen verschil. Is hier toen een heel topic over geweest ivm fokteefjes die van de fokker blijven maar ergens anders wonen. Hetzelfde verhaal eigenlijk als de bruikleen overeenkomst.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Kaela
smulpaap schreef: We hebben meerdere herplaatsers opgenomen via kleine stichtingen, en onze ervaring hierin is tot nu toe goed
Men is vaak erg betrokken t.av. het welzijn van de hond
Wij hebben Oscar ook via een herplaatsende stichting en dat dus never nooit meer. Als ik een broodfok hondje uit Polen wil, schaf ik die de volgende keer wel gewoon voor veel te veel geld als schattig sneu pupje aan "sarcasme komt de oren uit".

Wij hebben ook een contract getekend bij Oscar. Geen idee meer wat er in staat, ik heb alleen onthouden dat ie zich niet voort mag planten (wat alweer een stuk fijner dan verplicht castreren is). Maar al staat er met koeienletters in dat hij terug moet in geval van problemen, no way hoze! En zou ik zo'n contract met een asiel hebben, dan konden ze ook het dak op, tenzij ze hem in mijn bijzijn in lieten slapen.

Het gaat me er nog niet eens om dat ik daar persoonlijk als eigenaar (en dat ben je als je hebt betaald en voor het dier zorgt, ook al noemt een asiel het bruikleen en ook al is het juridisch niet helemaal helder) zeggenschap over wil. Op het moment dat een asiel echt fatsoenlijke maatregelen neemt op basis van jou terugbreng verhaal, dan is het hoe het is.
Maar waar ik dus echt met mijn hoofd niet bij kan is dat Martine hier verteld dat die hond jaren geleden is terug gebracht wegens onhandelbaar agressief gedrag en wat staat er bij zijn verhaaltje: "DJ is ons pechvogelhondje, want hij is voor de 3e keer terug in ons asiel. Voorheen was het dat hij niet goed thuis kon blijven, nu vanwege verhuizing naar een flat."

WTF!!!! Dit kan toch gewoon niet. Niet naar de hond, niet naar toekomstige eigenaren, niet naar de maatschappij. Dit wordt zo'n Hope-verhaal herhaling, waarbij goedwillende mensen het dier in huis nemen en het gruwelijk mis gaat omdat ze gewoon niet verteld is wat ze uit het asiel meegenomen hebben.
Martine-Tom schreef:
Ik heb geen idee, inmiddels heeft dit asiel ook niet meer dergelijke contracten, mijn kat was gewoon van mij zonder enige plicht naar het asiel. Maar heel eerlijk (en dat heb ik hen toen ook gezegd) had het me niks uit gemaakt. Deze hond is mijns inziens een tikkende tijdbom. Zover ik weet is het nooit verder gekomen dan een paar gaatjes maar als ie de kans krijgt... (het is overigens kruising staff x jack russel) ik had hem in laten slapen en wat het asiel daarvan gevonden had had me weinig uit gemaakt. En eerlijk gezegd denk ik, de medewerkers daar kennende, dat ze het echt begrepen hadden. Wat dit voor mij ook heel dubbel maakt. Net of iedereen ziet dat het eigenlijk beter is om hem in te laten slapen maar niemand die verantwoordelijkheid wil nemen.
En ik snap dat inslapen niemands hobby is en niemand daarop zit te wachten, maar hoe fair is het voor deze hond. Vier huizen hebben gehad, iedere keer weer terug naar een kennel moeten...
Lijkt me dat de kans op bindingsproblemen alleen maar groter word, dat in combi met zijn karakter en problemen...voor de hond zelf lijkt mij dit zo niet eerlijk.
Nou kennelijk niet. Want na meerdere keren terugbrengen en jaren in hun asiel, hebben ze kennelijk nog niet door hoe gevaarlijk hij is. Gezien zijn tekst op de site.
Door Lil
hannabelgje schreef:Dat geloof ik niet. Je betaalt een bedrag ervoor. Koop of bruikleen is geen verschil. Is hier toen een heel topic over geweest ivm fokteefjes die van de fokker blijven maar ergens anders wonen. Hetzelfde verhaal eigenlijk als de bruikleen overeenkomst.

Wat zijn de niet juristen weer eens stellig in hun bevindingen. Andere casus maar wel vastgesteld dat het geen koopovereenkomst, maar een bruikleenovereenkomst is:

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... B:2014:285

Ja, Kaela. Het is verschrikkelijk hoe sommige asiels alle feiten ontkennen en met dieren en potentiële eigenaren omgaan. Diep triest. Helaas meerdere keren gezien op de hondenscholen. Reden dat ik geen hond uit het asiel wilde.

Jones komt van een hele goede stichting. Ik wist waar ik aan toe was en heb dus ook een heeeeeel normaal en fair contract van mijn hond in mijn eigendom, want er bestaan dus gewoon normale contracten.
Door hannabelgje
Uit jouw link blijkt toch juist dat de huidige baasjes verantwoordelijk zijn en niet de stichting. Ik snap je punt niet met de link. Daar gaat het toch om heel iets anders.

Door Lil
hannabelgje schreef:Uit jouw link blijkt toch juist dat de huidige baasjes verantwoordelijk zijn en niet de stichting. Ik snap je punt niet met de link. Daar gaat het toch om heel iets anders.

Jij zegt bruikleenovereenkomst kan niet en nog wel dat het hetzelfde is als koop onder voorwaarden (mega verschil hoor tussen die twee!) en dat je niet gelooft dat bruikleenovereenkomst kan! Je verwijst naar de fokkerscontracten. Nou dat is dus een groot verschil met asiel; namelijk koop of bruikleen.

En nu ga je het hebben over de niet relevante vraag terwijl ik expliciet schrijf het is een andere casus (dus die hoef je niet te lezen), maar er is een vaststelling dat het een bruikleenovereenkomst is. Dus het kan en mag.

Met andere woorden ik zeg heel omzichtig ik weet het niet of asiel gelijk heeft. Ligt er juridisch maar aan of het contract goed in elkaar zit, wat de bedoeling is. Jij bent heel erg stellig en weet blijkbaar hoe het zit.

En daar kan ik (mijn persoonlijke manco!) niet goed tegen. Je roept heel stellig iets terwijl je het niet snapt. Zeg dan wat ik ook zeg met mijn kennis; ik weet het niet en Ik vind het raar en vraag mij af of het kan (ik vind dergelijke contracten stom en wil ze niet; die mening deel ik volledig) Dat is heel iets anders dan zeggen het kan niet en ik geloof het niet.
Door hannabelgje
Lil schreef:
Jij zegt bruikleenovereenkomst kan niet en nog wel dat het hetzelfde is als koop onder voorwaarden (mega verschil hoor tussen die twee!) en dat je niet gelooft dat bruikleenovereenkomst kan! Je verwijst naar de fokkerscontracten. Nou dat is dus een groot verschil met asiel; namelijk koop of bruikleen.

En nu ga je het hebben over de niet relevante vraag terwijl ik expliciet schrijf het is een andere casus (dus die hoef je niet te lezen), maar er is een vaststelling dat het een bruikleenovereenkomst is. Dus het kan en mag.

Met andere woorden ik zeg heel omzichtig ik weet het niet of asiel gelijk heeft. Ligt er juridisch maar aan of het contract goed in elkaar zit, wat de bedoeling is. Jij bent heel erg stellig en weet blijkbaar hoe het zit.

En daar kan ik (mijn persoonlijke manco!) niet goed tegen. Je roept heel stellig iets terwijl je het niet snapt. Zeg dan wat ik ook zeg met mijn kennis; ik weet het niet en Ik vind het raar en vraag mij af of het kan (ik vind dergelijke contracten stom en wil ze niet; die mening deel ik volledig) Dat is heel iets anders dan zeggen het kan niet en ik geloof het niet.
Vorig jaar is er in het fokkerstukje van het forum uitgebreid over gesproken. Wanneer je dus voor de wet eigenaar bent van een dier. De wet gaf aan dat als je medische zorg verleent en betaalt, het dier onderdak biedt en voert en dergelijke het dus volgens de wet jouw dier is.

Door Lil
hannabelgje schreef:Vorig jaar is er in het fokkerstukje van het forum uitgebreid over gesproken. Wanneer je dus voor de wet eigenaar bent van een dier. De wet gaf aan dat als je medische zorg verleent en betaalt, het dier onderdak biedt en voert en dergelijke het dus volgens de wet jouw dier is.

Welke wet? BW is het normaal en dan maakt de contractsvorm heel veel uit.

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... utton=true
Door constance.blokzijl
Ik heb het rapport gelezen Angelique, dank je!

Ik zou blij zijn met deze toch nog milde regeling... of het haalbaar is, geen idee.
Ik weet wel dat in de bulldog groepen waar ik in zit een groot aantal moord & brand schreeuwt, hun lieve poepelewoepsie een muilkorf, de horor! Dan kan hij zich dus niet eens verdedigen als hij wordt aangevallen, blablablabla.
Ik schaam me er soms voor dat ik een hond heb van hetzelfde ras heb... Dat zijn nou net de mensen die ervoor gezorgd hebben dat dit nodig is...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door