Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Elvira schreef:Hoezo grote kans op beslagname ? Als je in Nederland je pup laat in enten, loop je een heel minimaal risico. Hoe vaak zijn jullie in eigen land gecontroleerd op Rabies enting ? 2 Belgische vrienden van me hadden allebei een pup in Nederland gekocht toen de regeling net in ging. Naderhand kwamen ze er achter dat dit niet mocht. Ze hebben hun pup laten in enten bij mijn dierenarts in Nederland, zodat het paspoort in orde was.
De enige enting die nodig is om de grens over te gaan is Rabies. Alle andere entingen zijn niet verplicht. Rabies moet je gewoon niet voor de leeftijd van 12 weken enten omdat dit een schadelijke rot enting is, zeker als ie zo jong wordt gegeven. Dus je bent in overtreding door zonder rabies enting de grens over te gaan of je bent niet slim om je pup voor de 12de week in te laten enten tegen rabies en als je dat wel hebt gedaan, ben je toch nog steeds in vertreding.

En ja, het is een zeer slechte regel. Wie heeft zin om een petitie te starten?
Lizzy schreef:De enige enting die nodig is om de grens over te gaan is Rabies. Alle andere entingen zijn niet verplicht. Rabies moet je gewoon niet voor de leeftijd van 12 weken enten omdat dit een schadelijke rot enting is, zeker als ie zo jong wordt gegeven. Dus je bent in overtreding door zonder rabies enting de grens over te gaan of je bent niet slim om je pup voor de 12de week in te laten enten tegen rabies en als je dat wel hebt gedaan, ben je toch nog steeds in vertreding.

En ja, het is een zeer slechte regel. Wie heeft zin om een petitie te starten?

volgens mij zijn er veel stemmen tegen deze regel geweest toen hij in ging en is ook de Raad van beheer er bezig mee geweest. Overigens zag ik vorige week dat er een handelaar in België op facebook een pagina heeft (als je hem liked, maak je kans op een gratis pup :-\ ). Op de vraag waar de pups vandaan kwamen : van een rijksgediplomeerde fokker uit Tjechië (of een ander voormalig oostblokland) en op de vraag hoe oud de pups waren als ze naar de nieuwe eigenaar gaan : 8 weken. Dit is dus zo'n handelaar waar de wet voor bedoeld is en hij vermeldt open en bloot dat de pups beneden de 15 weken van over de grens komen.
Door Martine-Tom
Er is toch ook een uitzondering voor hele jonge pups die met mama reizen?
Iets met klok en klepel hoor.
En niet dat ik denk dat die (ik weet welke je bedoeld, ik heb er ooit gevraagd of de ouders getest worden en ben gelijk geblocked op die pagina ;D ) Maar dan zal hij er op die manier wel onderuit komen vermoed ik.
Martine-Tom schreef:Er is toch ook een uitzondering voor hele jonge pups die met mama reizen?
Iets met klok en klepel hoor.
En niet dat ik denk dat die (ik weet welke je bedoeld, ik heb er ooit gevraagd of de ouders getest worden en ben gelijk geblocked op die pagina ;D ) Maar dan zal hij er op die manier wel onderuit komen vermoed ik.

Dat was vroeger, maar is niet meer zo.
Sommige landen kun je ontheffing vragen, ik zou het na moeten zoeken, geloof estland of in iig die kant op, die pup mocht met verklaring eerder komen.
En ondertussen ben je wel in overtreding elke keer dat je met je ongeënte pup de grens passeert. Dat doe je als je de pup ophaalt, dat doe je 2x als je voor de 2e enting gaat, en nog een keer als je voor de rabies gaat. Dus minimaal 4x. Want stel dat pup wat mankeert tussendoor, zul je ook naar de buitenlandse da moeten gaan. Je mag het allemaal onzin vinden, maar als je een keer de pech hebt plotseling aan de grens gecontroleerd te worden (iets waarop in de huidige tijd steeds meer kans is, en je loopt meer risico naar mate je vaker de grens overgaat) dan ben jij, en wat nog veel erger is je hond, de dupe. En dat omdat je wel een pup uit het buitenland wil maar niet die enkele weken extra wil wachten en de fokker zich blijkbaar ook niets aan regels gelegen laat liggen en zijn pups een onnodig risico laat lopen (en dan bedoel ik dus niet de vcacinatie).
Soms denk ik dat het met die controles wel meevalt. We zijn het laatste jaar zeker 30 x een grens over geweest met onze honden. Ook na een paar aanslagen o.a. in Duitsland, moesten we de volgende dag de grens over, wat ik best wel spannend vond. We hebben nooit controle gehad. De grenzen waren Nederland Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland. Bleek dat we op onze laatste vakantie er achterkwamen dat we over waren dat de entingspasjes nog op tafel lagen :-[ Dat was wel effe spannend, maar ik dacht 29 niet gecontroleerd en waarom nu wel. Gelukkig dus nooit gecontroleerd.
Wij hebben de mazzel dat Rob overal waar internet is kan werken.
Wij willen in de toekomst een pup bij iemand die naar Belgie is verhuisd.
Wij gaan dan in Belgie in een huisje en pup komt gewoon met 8-9 weken bij ons en we houden daar onze (werk) vakantie.
Kan pup ook langer aan ons wennen dan meteen bij mams in de auto voor een paar uur.
Wij hebben de mazzel dat Rob overal waar internet is kan werken.
Wij gaan dan in Belgie in een huisje en pup komt gewoon met 8-9 weken bij ons en we houden daar onze (werk) vakantie.
Kan pup ook langer aan ons wennen dan meteen bij mams in de auto voor een paar uur.
charmed schreef:Als ik weer een pup uit het buitenland haal, ga ik daar gewoon een hotelletje zoeken in dat land en dan kan ze vanaf 8 tot 10 weken al bij me komen wonen, dan blijft ik daar gewoon zolang. Het duurt best wel heul lang om 7 weken extra te wachten. :-[ :biggrin2: :-\ :biggrin2:
sella schreef:Wij hebben de mazzel dat Rob overal waar internet is kan werken.
Dat vind ik wel een heel goed idee van jullie om een hotelletje of nog beter een huisje te nemen als je in het buitenland een pup haalt zodat je niet zo lang hoeft te wachten. Maar ik denk dat niet iedereen zich dan kan permitteren qua tijd en/of geld.

En Charmed: Zelf reis ik al vele jaren met mijn honden via Duitsland naar Denemarken en een paar keer door naar Zweden, had altijd alle papieren in orde, en ben in circa 30 jaar tijd 1x gecontroleerd en dat was in Zweden, toen je nog moest laten titeren om binnen te komen en zij daar nogal streng in waren. En toen werd wel in een kantoortje naar de papierwinkel gekeken, maar niemand die buiten in de auto keek om de hond te controleren, ik had een heel andere hond kunnen meenemen, sterker nog, ik had er wel 10 in de auto kunnen hebben i.p.v. een. Maar ik wil nu het risico niet meer nemen om met een niet geënte hond de grens over te gaan.
Toen Radja nog leefde sprak ik iemand in ons bos die met zijn hond op vakantie ging. Hij stond te tanken in Luxemburg en daar liep ook politie die naar het paspoort van de hond vroeg! Hij was die vergeten mee te nemen. Dus hond in beslaggenomen en hij kon terugrijden om het paspoort op te halen! Daarna kreeg hij zijn hond terug,omdat het paspoort in orde was!
Door Martine-Tom
Radja schreef:Toen Radja nog leefde sprak ik iemand in ons bos die met zijn hond op vakantie ging. Hij stond te tanken in Luxemburg en daar liep ook politie die naar het paspoort van de hond vroeg! Hij was die vergeten mee te nemen. Dus hond in beslaggenomen en hij kon terugrijden om het paspoort op te halen! Daarna kreeg hij zijn hond terug,omdat het paspoort in orde was!
Lil heeft dat in DE ook al eens gehad. Het gebeurd echt, weinig mss maar áls het gebeurd en hond is niet geent ben je je hond kwijt. No way dat ik dat risico ga lopen
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door