Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Ik ben nog bezig met een tuinplan en te bedenken waar ik stukje moestuin kan maken.
Heb al bedacht dat ik in een grote pot rabarber wil hebben.
Daarnaast heb ik lage grondkas (of hoe noem je zo'n ding?) die ik op achterste terras kwijt kan. Weet nog niet wat ik daarin zal doen als beginner. En nee, ik ben niet van de tuinbonen ;D
Ik zag onlangs de docu Back to Eden, over ecologisch tuinieren. Voor de atheïsten onder ons, als je hem gaat kijken (staat op youtube), schrik niet van de vele verwijzingen naar de bijbel. Mij ging het om de praktische tips over het tuinieren met houtsnippers als toplaag. Gebruik je een dikke laag van houtsnippers dan hoef je op een bepaald moment de planten niet meer te wateren en niet meer van mest te voorzien. En spitten of de aarde omscheppen behoort tot het verleden. De houtlaag hoef je ook steeds minder vaak aan te vullen, eerst elk jaar, dan eens in de twee, drie, vijf jaar. Je bootst ermee in feite een bosgrond na waar zich een humuslaag vormt van gecomposteerde boomtakken (liefst met bladeren). Die bovenlaag houdt vocht vast en geeft langzaam voeding af aan de aarde eronder. Doordat je de grond met rust laat ontstaat er een uitgebalanceerd milieu van organismen die de groei bevorderen. Ik wil dit komende lente gaan proberen. Het duurt wel een paar jaar voordat de aarde echt mooi is geworden en er zijn in het begin een paar regels die het proces goed doen slagen, maar dan heb je daarna als het goed is een prachtige tuin die het helemaal vanzelf doet elk jaar opnieuw. Ik ben erg benieuwd of het hier in Lapland ook lukt, maar ik denk het wel, de aarde hier in het bos is ook hartstikke goed.
Boeffie Blafmans schreef:Ik zag onlangs de docu Back to Eden, over ecologisch tuinieren. Voor de atheïsten onder ons, als je hem gaat kijken (staat op youtube), schrik niet van de vele verwijzingen naar de bijbel. Mij ging het om de praktische tips over het tuinieren met houtsnippers als toplaag. Gebruik je een dikke laag van houtsnippers dan hoef je op een bepaald moment de planten niet meer te wateren en niet meer van mest te voorzien. En spitten of de aarde omscheppen behoort tot het verleden. De houtlaag hoef je ook steeds minder vaak aan te vullen, eerst elk jaar, dan eens in de twee, drie, vijf jaar. Je bootst ermee in feite een bosgrond na waar zich een humuslaag vormt van gecomposteerde boomtakken (liefst met bladeren). Die bovenlaag houdt vocht vast en geeft langzaam voeding af aan de aarde eronder. Doordat je de grond met rust laat ontstaat er een uitgebalanceerd milieu van organismen die de groei bevorderen. Ik wil dit komende lente gaan proberen. Het duurt wel een paar jaar voordat de aarde echt mooi is geworden en er zijn in het begin een paar regels die het proces goed doen slagen, maar dan heb je daarna als het goed is een prachtige tuin die het helemaal vanzelf doet elk jaar opnieuw. Ik ben erg benieuwd of het hier in Lapland ook lukt, maar ik denk het wel, de aarde hier in het bos is ook hartstikke goed.

Ik heb de docu niet gezien, maar het klinkt als permacultuur? http://www.permacultuurnederland.org/wp/

Daar ken ik het van, en maken ze ook veel gebruik van houtsnippers als toplaag.
Boeffie Blafmans schreef:Ik zag onlangs de docu Back to Eden, over ecologisch tuinieren. Voor de atheïsten onder ons, als je hem gaat kijken (staat op youtube), schrik niet van de vele verwijzingen naar de bijbel. Mij ging het om de praktische tips over het tuinieren met houtsnippers als toplaag. Gebruik je een dikke laag van houtsnippers dan hoef je op een bepaald moment de planten niet meer te wateren en niet meer van mest te voorzien. En spitten of de aarde omscheppen behoort tot het verleden. De houtlaag hoef je ook steeds minder vaak aan te vullen, eerst elk jaar, dan eens in de twee, drie, vijf jaar. Je bootst ermee in feite een bosgrond na waar zich een humuslaag vormt van gecomposteerde boomtakken (liefst met bladeren). Die bovenlaag houdt vocht vast en geeft langzaam voeding af aan de aarde eronder. Doordat je de grond met rust laat ontstaat er een uitgebalanceerd milieu van organismen die de groei bevorderen. Ik wil dit komende lente gaan proberen. Het duurt wel een paar jaar voordat de aarde echt mooi is geworden en er zijn in het begin een paar regels die het proces goed doen slagen, maar dan heb je daarna als het goed is een prachtige tuin die het helemaal vanzelf doet elk jaar opnieuw. Ik ben erg benieuwd of het hier in Lapland ook lukt, maar ik denk het wel, de aarde hier in het bos is ook hartstikke goed.
Als je dit zo doet lijkt het mij wel verstandig om af en toe kalk te strooien. De grond wordt anders voor veel planten te zuur.
Zo, vandaag alle oude planten uit de moestuinbak gehaald, compost erbij en vers ingezaaid. Het seizoen is begonnen!

Ik heb een set zaden van Jelle gekocht en ik heb een aantal over die ik niet ga gebruiken. Als er liefhebbers voor zijn kan ik ze opsturen. Zonde om ze niet te gebruiken.

Ik heb in de aanbieding: sugarsnaps, peultjes, snijbonen en spekboon.
Vandaag alle stenen schoongespoten (of eigenlijk vl ::) ) dus morgen eens kijken waar ik mijn mini's kan plaatsen. Zit erover te denken om met miniplantjes te beginnen maar ben er nog niet helemaal over uit

Gras verticuteren zou hier inderdaad ook moeten maar ben bang dat ik dan niets over houd :-\
Ik heb dus geen moestuintje meer maar wel al de kriebels :D Bij ons in de tuin staat nog rozemarijn, tijm en laurier. Ik wil 1 of 2 courgetteplanten in een grote pot en basilicum ook in pot. In mijn koude bak wil ik snijbiet zetten. Verder niks. Denk ik. :cool:

Helaas Jantina, geen knoflook meer van mij, maar als je een goeie oogst hebt kun je je eigen grootste tenen herpoten. Das nu al te laat natuurlijk, hoewel je het altijd kunt proberen en dan laat oogsten.
De peulen staan al ca 5 cm hoog. De tuinbonen komen er heel voorzichtig ook aan. En verder is het voorjaar!! De vogels zingen en alles krijgt groene puntjes. De grond is helaas nog ontzettend nat (zware kleigrond), daar valt nog niets mee te beginnen. Het mag van mij nu een maand droog blijven.
Lida. S schreef:De peulen staan al ca 5 cm hoog. De tuinbonen komen er heel voorzichtig ook aan. En verder is het voorjaar!! De vogels zingen en alles krijgt groene puntjes. De grond is helaas nog ontzettend nat (zware kleigrond), daar valt nog niets mee te beginnen. Het mag van mij nu een maand droog blijven.
Das toch wel apart he, zo dichtbij en dan zo,n verschil in grond. Ik heb alleen maar zand, zand en zand.
Zo vandaag de tuin in gegaan. Moestuinbak 1 is schoongemaakt en klaar om in te zaaien. Ook heb ik mijn zaden uitgezocht en kom ik tot de conclusie dat bijna alles over datum is. Maar even kijken welke zaden ik hebben wil en dan ff bestellen via Jelle ofzo. Voorlopig houd ik het even bij 1 moestuinbak. Mocht ik toch lang zonder werk zitten dan pak ik er een tweede bak bij. Ook ff de app van Jelle op de foon gezet. Die reminders kan ik in elk geval wel goed gebruiken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door