Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Boeffie Blafmans schreef:Ik zag onlangs de docu Back to Eden, over ecologisch tuinieren. Voor de atheïsten onder ons, als je hem gaat kijken (staat op youtube), schrik niet van de vele verwijzingen naar de bijbel. Mij ging het om de praktische tips over het tuinieren met houtsnippers als toplaag. Gebruik je een dikke laag van houtsnippers dan hoef je op een bepaald moment de planten niet meer te wateren en niet meer van mest te voorzien. En spitten of de aarde omscheppen behoort tot het verleden. De houtlaag hoef je ook steeds minder vaak aan te vullen, eerst elk jaar, dan eens in de twee, drie, vijf jaar. Je bootst ermee in feite een bosgrond na waar zich een humuslaag vormt van gecomposteerde boomtakken (liefst met bladeren). Die bovenlaag houdt vocht vast en geeft langzaam voeding af aan de aarde eronder. Doordat je de grond met rust laat ontstaat er een uitgebalanceerd milieu van organismen die de groei bevorderen. Ik wil dit komende lente gaan proberen. Het duurt wel een paar jaar voordat de aarde echt mooi is geworden en er zijn in het begin een paar regels die het proces goed doen slagen, maar dan heb je daarna als het goed is een prachtige tuin die het helemaal vanzelf doet elk jaar opnieuw. Ik ben erg benieuwd of het hier in Lapland ook lukt, maar ik denk het wel, de aarde hier in het bos is ook hartstikke goed.
Boeffie Blafmans schreef:Ik zag onlangs de docu Back to Eden, over ecologisch tuinieren. Voor de atheïsten onder ons, als je hem gaat kijken (staat op youtube), schrik niet van de vele verwijzingen naar de bijbel. Mij ging het om de praktische tips over het tuinieren met houtsnippers als toplaag. Gebruik je een dikke laag van houtsnippers dan hoef je op een bepaald moment de planten niet meer te wateren en niet meer van mest te voorzien. En spitten of de aarde omscheppen behoort tot het verleden. De houtlaag hoef je ook steeds minder vaak aan te vullen, eerst elk jaar, dan eens in de twee, drie, vijf jaar. Je bootst ermee in feite een bosgrond na waar zich een humuslaag vormt van gecomposteerde boomtakken (liefst met bladeren). Die bovenlaag houdt vocht vast en geeft langzaam voeding af aan de aarde eronder. Doordat je de grond met rust laat ontstaat er een uitgebalanceerd milieu van organismen die de groei bevorderen. Ik wil dit komende lente gaan proberen. Het duurt wel een paar jaar voordat de aarde echt mooi is geworden en er zijn in het begin een paar regels die het proces goed doen slagen, maar dan heb je daarna als het goed is een prachtige tuin die het helemaal vanzelf doet elk jaar opnieuw. Ik ben erg benieuwd of het hier in Lapland ook lukt, maar ik denk het wel, de aarde hier in het bos is ook hartstikke goed.Als je dit zo doet lijkt het mij wel verstandig om af en toe kalk te strooien. De grond wordt anders voor veel planten te zuur.
-Annemarie- schreef:In de moestuin nog niets gedaan. Eerst het gras verticuteren.Kom je een plukje brengen?
Iemand nog mos nodig voor zijn Paasstukje?
Lida. S schreef:De peulen staan al ca 5 cm hoog. De tuinbonen komen er heel voorzichtig ook aan. En verder is het voorjaar!! De vogels zingen en alles krijgt groene puntjes. De grond is helaas nog ontzettend nat (zware kleigrond), daar valt nog niets mee te beginnen. Het mag van mij nu een maand droog blijven.Das toch wel apart he, zo dichtbij en dan zo,n verschil in grond. Ik heb alleen maar zand, zand en zand.
lianneke schreef:Das toch wel apart he, zo dichtbij en dan zo,n verschil in grond. Ik heb alleen maar zand, zand en zand.Jij zit nog een 'eindje' weg. Hier nog geen 5 km vandaan hebben ze veen.