Afsluiten energie contract

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Afsluiten energie contract

Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

zurca schreef:Wij zitten al jaren bij Eneco, vind het elke keer zo'n gedoe om uit te zoeken of we ergens goedkoper uit kunnen zijn dat ik het gewoon niet doe ::)
Maar geen contract, gewoon variabele prijzen. We hebben eens een drie jaarig contract gehad en toen werden de prijzen elke keer goedkoper en onze prijzen bleven natuurlijk hetzelfde want ja... vast contract. Dus daar doen we niet meer aan. Omdat we nu zoveel jaar trouwe klant zijn krijgen we Toon. Iemand daar ervaring mee? Heeft dat echt toegevoegde waarde?
Ga naar gaslicht.com, vul je verbruik in, kies de goedkoopste...voila :)
Zo ingewikkeld hoeft het niet te zijn. Vooral niet omdat je daar dus altijd een startbonus krijgt, en dan scheelt het vaak toch aanzienlijk
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Martine-Tom schreef:Ga naar gaslicht.com, vul je verbruik in, kies de goedkoopste...voila :)
Zo ingewikkeld hoeft het niet te zijn. Vooral niet omdat je daar dus altijd een startbonus krijgt, en dan scheelt het vaak toch aanzienlijk
Wij zijn een keer overgestapt, met startbonus. Leek hartstikke leuk. Einde van het jaar waren de startbonus dubbel kwijt aan hogere kosten. Wij blijven voortaan dus lekker zitten waar we zitten.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Kaela schreef:Wij zijn een keer overgestapt, met startbonus. Leek hartstikke leuk. Einde van het jaar waren de startbonus dubbel kwijt aan hogere kosten. Wij blijven voortaan dus lekker zitten waar we zitten.
Maar hoe kan dit dan?
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Kaela schreef:Wij zijn een keer overgestapt, met startbonus. Leek hartstikke leuk. Einde van het jaar waren de startbonus dubbel kwijt aan hogere kosten. Wij blijven voortaan dus lekker zitten waar we zitten.
Dan heb je echt iets niet goed gedaan.
Ik lees altijd alle voorwaarden, kijk op de site de tarieven na en ze horen ook op je contract te staan dus 3 momenten waarop je de kosten had kunnen zien.
Ik doe dit al een jaar of 10 zo en nog nooit voor onverwachte kosten komen te staan
PLientje
2-sterren
2-sterren

Bericht door PLientje »

Helaas moet je in de energiemarkt erg opletten. De leveranciers maken het super ondoorzichtig om alles te vergelijken, veel mensen zijn ook bang om over te stappen hierdoor. Ze willen je binnen halen met een mooi contract en hopen dat je daarna lekker blijft hangen. Dan gaat bij hen de kassa rinkelen en ga jij de hoofdprijs betalen.

Het goedkoopste is nog steeds om ieder jaar over te stappen, wil je meer zekerheid in deze tijd van stijgende prijzen. Dan kan je kiezen voor een 3 jarig contract, maar op dit moment is dat nog niet voordeliger.

Ik heb bij diverse energieleveranciers gewerkt en nu bij een kleine consumentenvereniging. Ik merk dat energieleveranciers graag focussen op 1 goedkoop aspect van het contract en het andere dure gedeelte vooral niet willen noemen. Let dus goed op als je gaat vergelijken :)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

PLientje schreef:Helaas moet je in de energiemarkt erg opletten. De leveranciers maken het super ondoorzichtig om alles te vergelijken, veel mensen zijn ook bang om over te stappen hierdoor. Ze willen je binnen halen met een mooi contract en hopen dat je daarna lekker blijft hangen. Dan gaat bij hen de kassa rinkelen en ga jij de hoofdprijs betalen.

Het goedkoopste is nog steeds om ieder jaar over te stappen, wil je meer zekerheid in deze tijd van stijgende prijzen. Dan kan je kiezen voor een 3 jarig contract, maar op dit moment is dat nog niet voordeliger.

Ik heb bij diverse energieleveranciers gewerkt en nu bij een kleine consumentenvereniging. Ik merk dat energieleveranciers graag focussen op 1 goedkoop aspect van het contract en het andere dure gedeelte vooral niet willen noemen. Let dus goed op als je gaat vergelijken :)
OK. Duidelijk. Maar stel je doet hier de vergelijking: https://www.kieskeurig.nl/energie_vergelijken, dan kun je toch gewoon zien wat je per kWu en per m2 gaat betalen? Waar moet je dan nog meer op letten?
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Vul maar eens bij het collectief van de consumentenbond in wat jullie verbruik per jaar is en waar je nu zit (kan nog tot ca. 15 jan) dan kun je onder de knop 'kostenspecificatie' onderaan het aanbod een overzicht krijgen met de verschillen tussen het aanbod van je huidige leverancier en die uit het collectief. Daar zie je de diverse kosten die aan het leveren van energie zitten, per jaar, naast elkaar. Puur alleen de kwh en m3 kosten leiden niet noodzakelijk tot de voordeligste voor jou. Zo waren die bij mij zo goed als gelijk, maar de leveringskosten schelen dik 140 euro. En de nieuwe leverancier geeft 100 euro korting p.jr (jaarcontract). Dat scheelt dus toch dik 20 euro p.mnd :)
Laatst gewijzigd door Parelridder op ma 09 jan 2017, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Lizzy schreef:OK. Duidelijk. Maar stel je doet hier de vergelijking: https://www.kieskeurig.nl/energie_vergelijken, dan kun je toch gewoon zien wat je per kWu en per m2 gaat betalen? Waar moet je dan nog meer op letten?

Dat zijn alleen de variabele kosten. Daarnaast heb je nog de vaste leverings kosten, ook wel vastrecht genoemd ;-)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Aha, OK, dank voor je uitleg dink89! Oh, da's wel een leuke site, die van de consumentenbond. Als ik overstap naar Budget dan scheelt me dat 132 euro per jaar, dus 11 euro per maand. Maar, ik heb van NLE een aanbod gekregen om voor 5 jaar af te sluiten. En ik krijg nergens duidelijk of ik ook voor 1 jaar af kan sluiten bij hen en wat dat dan kost. Ik probeer NLE al de hele dag te bellen maar die hebben het druk ::) (al die lui te woord staan die helemaal niet blij zijn met hun "fantastische" aanbod).
PLientje
2-sterren
2-sterren

Bericht door PLientje »

Idd wat Dinky zegt. En zolang je zelf overal zelf het verbruik invoert heb je eerlijk vergelijk. Niet op je type woning en gezinssituatie, daar staat bij iedere site ander verbruik onder namelijk.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Nou, dit was een leerzaam gesprek met de NLE :biggrin2:

"Meneer, ik heb een aanbod gehad voor een verlenging van 5 jaar. Maar ik kan in het hele aanbod nergens vinden wat ik ga betalen als ik voor 1 of 3 jaar verleng".

"Momentje mevrouw, we gaan even kijken".

"Nou, we hebben de gegevens voor u, als u voor 1 jaar afsluit gaat u betalen: 0,19167 elektriciteit normaal, 0,18018 elektriciteit dal en 0,6268 gas en vaste leveringskosten 6,99 per maand".

"OK, dank u wel... Mmmm..... Dan loont het dus wel de moeite voor ons om via de consumentenbond over te stappen naar Budget energie".

"Oh ja nee, wacht even mevrouw, u bent natuurlijk al lang klant bij ons he... En u heeft een vlekkeloos betalingsverleden. Ik kan even kijken of ik u een beter aanbod kan doen. Wilt u even aan de lijn blijven misschien, dan ben ik zo bij u terug?".

"Ja dat is goed hoor, ik wacht wel even".

"Mevrouw Plat, we kunnen u het volgende aanbod doen: 0,18596 elektriciteit normaal, 0,1753 elektriciteit dal, 0,59282 gas, leveringskosten elektriciteit en gas beide 4,76 euro per maand".

Afijn, dit ter plekke vergeleken met Budget Energie, dat scheelt echt een paar lullige centjes (per jaar/per maand). Ik heb JA gezegd, krijg het contract thuisgestuurd en dan kan ik het altijd nog annuleren. Maar zoals ik er nu over denk, denk ik dat we lekker blijven.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Ja, een dreigende overstap werkt vrijwel altijd!

De afzetters ::)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Hope schreef:Ja, een dreigende overstap werkt vrijwel altijd!

De afzetters ::)
Ja, eigenlijk toch jammer he, dat het zo moet werken :-\ . Want mensen die dus de brutaliteit niet hebben, betalen feitelijk dus teveel..... Ik ga mijn moeders energiemaatschappij ook maar eens aanpakken. Ik weet nu hoe het moet ::)
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Pfff het is toch te gek voor woorden dat ze mensen zo afzetten......
En dan denk ik aan alle ouderen en mensen die minder begaafd zijn in het uitzoeken die daardoor als trouwe klanten misbruikt worden :-X
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Lizzy schreef:Ja, eigenlijk toch jammer he, dat het zo moet werken :-\ . Want mensen die dus de brutaliteit niet hebben, betalen feitelijk dus teveel..... Ik ga mijn moeders energiemaatschappij ook maar eens aanpakken. Ik weet nu hoe het moet ::)
Ja, echt jammer. De brutale mens heeft de halve wereld zegt men, en dat wordt steeds meer een waarheid.

Plaats reactie