Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Nyanya
Hallo allemaal,

Aangezien dit mijn eerste bericht op dit Forum is, zal ik mij eerst even voorstellen. Mijn naam is Mirthe en ik woon in Tanzania. Ja, je leest het goed, Tanzania :) Wij hebben 3 honden, waarvan 2 Tanzaniaanse straathondjes en sinds een paar maanden een mix Boerboel/Ridgeback en Duitse dog. Aangezien hier enkel Pedigree, Smartheart en andere vreemde brokken merken op de markt zijn, hebben wij er voor gekozen te gaan barfen. Dit gaat erg goed en dankzij alle input, tips en adviezen van dit forum hebben wij 3 vrolijke, energieke en lieve honden.

Nu gaat mijn vraag over onze nieuwe pup. Zoals je je kunt voorstellen zal een Boerboel/Ridgeback/Duitse dog kruising een grote hond worden. Dat kun je ook wel zien. Met zo'n 18 weken gaat hij al richting de 28 kilo. Hij luistert goed en is erg braaf, maar we maken ons druk om zijn snelle groei. Je kunt zien dat er dagen zijn dat hij moeite heeft zijn 'achterste' op te tillen. We beperken hem al qua spelen en wandelen, maar ik zou graag weten of er nog iets anders is wat we kunnen doen om zijn heupen te ontzien of te verstevigen. In een van deze Forum topics vond ik het bijvoeden van Glucosamine en Chondroitine voor oude honden. Zou dit ook een optie zijn voor een jonge hond om hem te helpen in zijn groei? Wellicht nog andere voeding tips die ons kunnen helpen onze kleine jongen tot een grote gezonde jongente laten opgroeien?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Door Martine-Tom
Zou het geen groeipijn kunnen zijn?
Ik heb daar verder niet heel veel verstand van maar weet wel dat je daar je dieet wat op aan kan/moet passen, misschien dus handig om daar eens naar te kijken of het dat kan zijn :)
Door Lizzy
Nyanya schreef:Hallo allemaal,

Aangezien dit mijn eerste bericht op dit Forum is, zal ik mij eerst even voorstellen. Mijn naam is Mirthe en ik woon in Tanzania. Ja, je leest het goed, Tanzania :) Wij hebben 3 honden, waarvan 2 Tanzaniaanse straathondjes en sinds een paar maanden een mix Boerboel/Ridgeback en Duitse dog. Aangezien hier enkel Pedigree, Smartheart en andere vreemde brokken merken op de markt zijn, hebben wij er voor gekozen te gaan barfen. Dit gaat erg goed en dankzij alle input, tips en adviezen van dit forum hebben wij 3 vrolijke, energieke en lieve honden.

Nu gaat mijn vraag over onze nieuwe pup. Zoals je je kunt voorstellen zal een Boerboel/Ridgeback/Duitse dog kruising een grote hond worden. Dat kun je ook wel zien. Met zo'n 18 weken gaat hij al richting de 28 kilo. Hij luistert goed en is erg braaf, maar we maken ons druk om zijn snelle groei. Je kunt zien dat er dagen zijn dat hij moeite heeft zijn 'achterste' op te tillen. We beperken hem al qua spelen en wandelen, maar ik zou graag weten of er nog iets anders is wat we kunnen doen om zijn heupen te ontzien of te verstevigen. In een van deze Forum topics vond ik het bijvoeden van Glucosamine en Chondroitine voor oude honden. Zou dit ook een optie zijn voor een jonge hond om hem te helpen in zijn groei? Wellicht nog andere voeding tips die ons kunnen helpen onze kleine jongen tot een grote gezonde jongente laten opgroeien?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Welkom op Barfplaats! Jeetje, Barfplaats goes abroad ;D

Lastig... Zo'n snel groeiende hond, daar zie je toch wel vaak van dit soort problemen bij. Hoe loopt hij? En hoe staan zijn achterpoten? Staat hij koehakkig?

Ik zou denken dat je z'n dieet wel aan kan passen naar een wat minder calorierijk dieet. Zodat je de groei iets afremt. En ik je aan willen raden om minder vleesbot te gaan voeren. Ik weet niet hoeveel % je nu voert? Zeg dat je 45% voert, ik zou zakken naar 35%. Of zelfs 30%. Tijdelijk. En daarnaast zou ik meer pens gaan geven (als je daar aan kunt komen) en meer groentenmix. Dat bevat minder calorieën en wel voedingsstoffen. En verder zou ik visolie erbij gaan geven. Persoonlijk zie ik weinig heil in gluco en chondoitine. Het kan waarschijnlijk geen kwaad hoor (hoewel ze het afraden aan kinderen in de groei).

En verder... tja.... Ik weet niet of jullie iets van dierenfysiotherapeuten hebben in Tanzania...? Want dan zou je misschien oefeningen kunnen vragen om de spieren in de achterhand te versterken.
Door charmed
Ik heb ook een pup van 6 1/2 maand nu (klein ras sheltie) . Zij staat ook moeilijk op (dus heb het in de wandelgangen even laten zien aan de orthopeed in de wagenrenk) en zij zegt tegen mij dat ze helemaal op haar achterste gaat zitten (te ver) en dat het dan onhandig is opstaan. Zoiets kan het ook zijn?

Die van mij gaat dus echt op haar staartaanzet zitten en vandaar opstaan duurt langer dan dat ze gewoon gaat zitten. Haar antwoord was, Pups zijn vaak onhandig daarin nog, dat moeten ze leren. Dus even kijken hoe je pup gaat zitten, gaat hij ver achterover zitten, dan is het zoiets als bij mijn dame.
Door Angelique
Hoi, welkom :)

Ik denk dat er 2 mogelijkheden zijn...je pup is te zwaar naar dat hij bespiering heeft, of het binnenwerk is niet zo fraai als dat je zou hopen bij een jonge pup. Ik zou op zoek gaan naar een passend trainschema om zijn achterhand te versterken. Omdat gluco wordt afgeraden bij kleine kinderen zou ik het ook niet aan een pup willen geven.
Door Nyanya
Dankjewel allemaal!

Ik moet zeggen dat het de laatste dagen al een stuk beter gaat. Ik heb zijn dieet aangepast (dank Lizzy!) en we zijn meer focus aan het leggen op het kweken van spieren.

Ik ga zeker ook eens letten op zijn manier van zitten. Het is en blijft natuurlijk een feit dat hij nog zijn puppy onhandigheid heeft en zijn poten passen absoluut niet bij zijn lijf. Hij lijkt goed in elkaar te zitten, zijn poten staan mooi onder z'n lijf en hij is absoluut niet te dik. Ik vraag me af waar hij al die kilo's vlees laat!!

Nogmaals dank!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door