Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Lief dat je aan ons denkt!

Het gaat goed met hem. Hij ging toch wat invallen op de nieuwe brok, dus hij krijgt nu 2 keer per dag 1,5 keer zijn oude portie en 1 keer nog gewoon. Betekend dat ie nu in totaal 4 bakjes krijgt ipv 3 en dat is toch best een verschil. Hij zet nog niet aan, maar valt ook niet meer af en lijkt in ieder geval iets tevredener na de grotere maaltijden.
Zijn prostaatklachten zijn ook nog steeds weg en hij gedraagt zich weer volledig normaal. Ook qua snuffelen en vrouwenjacht ;D , dus de hormoontjes zijn echt wel weer op normale niveaus terug.

Ik heb wel het idee dat ie nu wel rap op spieren aan het inleveren is. Hij heeft natuurlijk al heel lang een conditie van 3 keer niets, heeft een flinke dip in de testosteron gehad en krijgt nu meuk ipv fatsoenlijk voer. Ik krijg die spieren er gewoon niet meer terug op. Dingen die kunnen helpen zoals fietsen wil hij niet meer. En het voelt ook niet goed om hem tegen grenzen aan te laten lopen alleen maar om zijn conditie te verbeteren. Dus wat ie wil doen we, voor de rest laten we het maar zo.
Klinkt goed!
Fijn dat hij tevredener is met iets meer eten. Steeds trek hebben is toch ook wel sneu natuurlijk.
Die spieren, ja, dat zal hard gaan. Dat is echt een verschil met brok of barf vind ik. Als hij minder doet heeft hij natuurlijk ook minder nodig. Als de spieren die hij heeft maar lekker hun werk doen zou ik me er denk ik ook niet druk over maken.
Gadsie!
Dat klinkt vind ik niet goed.
Minder spieren en nog erg moe.
Dat hoort toch niet?

Wellicht een een blikvoer versie voor hem lichter verteerbaar? Heeft hij nog maagklachten?

Veel beterschap, ik kamp ook met dit soort problemen bij mijn hond. Hij is in april gecastreerd (was ik echt op tegen) na 23 x prostaat klachten, en vervolgens is hij na een paar maanden begonnen met afvallen, moe en spieren kwijt geraakt. Castratie haf ik uiteindelijk eerder moeten doen. Nu het weer in balans is echt beste keuze! Moe en afvallen blijkt toch echt een maag/darm probleem bij hem en nu we daar mee bezig zijn heb ik mijn super energieke gekke hond weer terug. Nu nog extra aankomen.

Ondanks dat wij het ook nog niet volledig uitgevogeld hebben vind ik moe/spieren echt een teken aan de wand! Hoe denk jij daar over? Waar denk jij dat dat bij Oscar door veroorzaakt wordt?
Misschien moet je eerst het topic even lezen voordat je post.
Dan kun je namelijk lezen waarom hij ziek is. En dat moeheid en spierverlies daar een gevolg van zijn. Daarnaast kun je lezen dat Kaela hemel en aarde bewogen heeft om uit te dokteren wat hij nog kan eten en simpel blikvoer "eventjes proberen" niet een optie is.
Sorry hylos.
Ik heb het topic doorgelezen.
Ik vond nergens dieet blik terug?
Wellicht valt de dieet blik beter dan de dieet brok?
Excuses als dieet blik wel al geprobeerd is en ik daar overheen gelezen heb.

Ps: voornamelijk ook vanwege honger/volume. Mijn hond van 25 kilo krijgt nu 4 blikken i/D per dag.
Dat is meer vullend dan 300 gram brok denk ik?
De brok heeft als functie om maagzuur op te zuigen en mee te nemen. Blik doet dit niet, vandaar dat hij brokken krijgt. Hij is nu ook niet misselijk meer, dus het doet wat het doen moet.

Het spierverlies komt door zijn LSI, HD en spondylose. Hij kan niet zoveel meer. Een rondje van 2,5 a 3 km is tegenwoordig de max, anders krijgt hij heel veel pijn. En ook dat kan niet dagelijks. Dus dat zet geen zoden aan de dijk. Op vers hield ie zijn spieren nog redelijk vast, maar nu op brok heb ik het idee dat het toch hard gaat. Wat in ieder geval maar weer eens bewijs is dat zelfs smuldier nog beter is dan het royale konijn.
Hoi Kaela,

Wat naar dat Oscar nu zo snel spieren inlevert. Ik heb niet de ervaring die jij hebt, van het snel spieren inleveren op brok. Ik heb hiervoor twee honden op RC gehad, waarvan ook 1 met LSI (maar was wel een oudere hond) en de bespiering is eigenlijk nooit een probleem geweest, tot de belasting minder werd en de prikkel om de spieren opgebouwd te houden wegviel. Toen ging het inderdaad wel hard.

Wat ik wel ervaren heb is dat het soms moeilijk is honden op gewicht te houden op brok, zeker als het kouder wordt. Vroeger met Chenak en nu met Spot is het lastig om dat speklaagje erop te krijgen wat ik wel graag als reserve zie. Wat helpt is wat extra olie bij de brok, ik gebruik nu olijfolie. Dan kunnen ze die calorien gebruiken voor het stoken van de kachel en de energie in de brok voor de rest.

Daarbij vind ik de soort brok wel uitmaken, hoe energie dicht die is in combinatie met de passage door de darm. Spot heeft de hypoallergene brok van RC gehad maar daar kon ik wel een hoop erin scheppen (400 gram/dag) maar dat kwam er aan de achterkant weer uit. Nu, met de Trovet brok obv konijn kan ik met 320 gram per dag, plus 200 gram "gekookte worst" plus olijfolie, hem aardig in vorm houden. Ik weet niet welke brok jij voert en of je nog interesse hebt om evt te wisselen / proberen, anders kan ik nog wel wat opzoeken daarover.

En verder: knufff is gewoon balen om hem zo jong al te zien inleveren.....
De prikkel is natuurlijk al heel lang weg. Vorig jaar heeft hij rond deze tijd maanden achtereen niet meer dan 3 keer 10 minuutjes plasrondje kunnen doen. Sindsdien gaat het wel beter, maar van echte opbouw is geen sprake meer. Fietsen wil hij niet meer en als we meer dan een km of 3 wandelen (of te vaak achtereen gaan) betaald hij de prijs.
Hij heeft tot een paar maanden geleden smuldier gehad en daarop vond ik de bespiering verrassend goed blijven. Dus wat dat betreft wijt ik het nu wel aan de brok, we zijn aan beweging niets anders gaan doen.

Ik heb geen belang om naar andere brokken te kijken, dank je. Hoofddoel is zijn buik rustig houden en dat gaat nu goed. We zitten inmiddels een jaar in geleende tijd, zijn buik is de grootste spelbreker. Dan maar hopen dat ie voldoende spieren blijft houden om geen extra last van zijn rug te houden. Met de ondermaatse beweging die hij krijgt is dat in de lijn der verwachting en niet iets waar we nog zoveel aan kunnen doen.

Hij is sinds een poosje wel wat aan het afvallen. Viel niet zo op, maar ik heb hem afgelopen weekend eens ontwolt en toen schrok ik wel een beetje. Nou waren we al meer gaan voeren en nu hebben we er nog wat bij. Eens kijken of dat wat aan wil zetten. En anders gaan we weer vrolijk naar de hoge calorieën brok toe. Daar kwam hij in het begin juist heel erg van aan.
Ik zie niet graag reserve bij hem. Elke kilo is nadelig voor zijn rug. Maar hij moet zeker niet te schraal worden en dat is ie nu wel.
Eerlijk gezegd zou ik er ook gewoon geen puf meer voor hebben om weer iets anders te gaan proberen. Dat is leuk met een simpele ziel als Nelson maar Oscar is een ander verhaal zou ik denken. Je hebt al zoveel gedaan, geprobeerd, uitgezocht, ingeleverd...

Ik zou gewoon simpel doen, hem meer brokken geven zodat hij niet verder afvalt en genieten van wat hij nog kan.
Hope schreef:Eerlijk gezegd zou ik er ook gewoon geen puf meer voor hebben om weer iets anders te gaan proberen. Dat is leuk met een simpele ziel als Nelson maar Oscar is een ander verhaal zou ik denken. Je hebt al zoveel gedaan, geprobeerd, uitgezocht, ingeleverd...

Ik zou gewoon simpel doen, hem meer brokken geven zodat hij niet verder afvalt en genieten van wat hij nog kan.
Precies. Voeren doe je uiteindelijk op het oog en dat is met de brok nog even wennen. Dat werkt gewoon net anders. Met de Barf waren we heel geoefend, ik woog nooit wat, maar besloot gewoon elke dag wat te geven. Hij heeft ook altijd geschommeld met zijn gewicht, ook de eerste tijd, toen ie elke dag exact dezelfde hoeveelheid kvv kreeg. Dus dat is ook niet gek dat ie dat nu ook doet.
Kaela schreef:Precies. Voeren doe je uiteindelijk op het oog en dat is met de brok nog even wennen. Dat werkt gewoon net anders. Met de Barf waren we heel geoefend, ik woog nooit wat, maar besloot gewoon elke dag wat te geven. Hij heeft ook altijd geschommeld met zijn gewicht, ook de eerste tijd, toen ie elke dag exact dezelfde hoeveelheid kvv kreeg. Dus dat is ook niet gek dat ie dat nu ook doet.

Ja snap ik helemaal, wat ik bedoelde te zeggen is dat de ene hond het beter doet op de ene brok en de andere op de andere. Ik heb met mijn vorige honden bijvoorbeeld farmfood geprobeerd en daar namen ze onvoldoende van op.

Nu met Spot kon ik juist wel meer blijven geven van de RC maar ja, dat zette niet aan en kwam er alleen maar uit aan de achterkant.

Nog een vraag trouwens, ik dacht het wel hoor, maar heeft Oscar een jas? Ik weet dat Chenak daar veel plezier van had toen hij ouder en strammer werd en het scheelde in gewichtsverlies.
Siberienne schreef: Ja snap ik helemaal, wat ik bedoelde te zeggen is dat de ene hond het beter doet op de ene brok en de andere op de andere. Ik heb met mijn vorige honden bijvoorbeeld farmfood geprobeerd en daar namen ze onvoldoende van op.

Nu met Spot kon ik juist wel meer blijven geven van de RC maar ja, dat zette niet aan en kwam er alleen maar uit aan de achterkant.

Nog een vraag trouwens, ik dacht het wel hoor, maar heeft Oscar een jas? Ik weet dat Chenak daar veel plezier van had toen hij ouder en strammer werd en het scheelde in gewichtsverlies.
Dat begrijp ik Siberienne en ik vind het lief dat je meedenkt!

Ja Oscar heeft een jas. Die heb ik gekocht vanwege het vele stilstaan tijdens de les op de hondenschool. Met wandelen doe ik hem bijna nooit aan. Hij heeft er een hekel aan, de eerste keer of wat staat ie het toe, maar na een tijdje niet meer.
Kaela schreef:Dat begrijp ik Siberienne en ik vind het lief dat je meedenkt!

Ja Oscar heeft een jas. Die heb ik gekocht vanwege het vele stilstaan tijdens de les op de hondenschool. Met wandelen doe ik hem bijna nooit aan. Hij heeft er een hekel aan, de eerste keer of wat staat ie het toe, maar na een tijdje niet meer.
Dan heeft hij het met lopen niet koud denk ik.
Nelson is dol op zijn jas, hij steekt er zelf zijn kop door en je ziet gewoon dat hij hem graag aan heeft. Eenmaal weer binnen blijft hij stijf stilstaan tot je zijn jas uitdoet. Ik denk dat ze heel goed op hun manier kunnen aangeven dat ze iets niet nodig of niet prettig vinden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door