Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

De nieren uit een duifkaskas halen is niet evident, ze plakken goed vast en zijn erg klein, normaalgezien zouden ze er dus moeten inzitten. Ik voer zelf zelden nier extra en geef de verhoudingen die jij voert. Het zit wel altijd nog in de vogelkarkassen die ik voer, dus hij krijgt wel nier binnen, maar geen extra.

Volgens de info die ik heb is nier nuttig (toch als het niet van industriedieren afkomt, anders niet), maar niet essentieel. Je kan het weglaten zonder dat er een tekort optreed.
Door Dasha
De holtes in de onderrug waar de nieren zitten, zijn echt leeg. Ik keek er ook van op. Ik ga zoeken naar andere duifkarkassen. Bij die van Oervoer zitten de organen er nog in, geloof ik. Ik wil binnenkort ook uittesten of kwartel goed gaat, dan heb ik een 2e soort vleesbot erbij en hopelijk ook nieren.

Lam en konijn gaat niet goed, dus die nieren vallen af. Biologische kalf of rundernieren zou ook kunnen, maar het is de vraag of rund goed goed gaat.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
In mijn zoektocht naar het wel of niet voeren van nieren ben ik tegengekomen dat je rundernier ook bio beter niet voert omwille van het mogelijk hoge cadium gehalte. Het mag om die reden ook niet verkocht worden voor humane consumptie, bio kalfsnier zou wel oké zijn.

@Koekje: één mening is idd geen feit, maar hij staat daar niet alleen in. In de NRV strekking wordt nier als optioneel gezien, hier op bp denken velen daar anders over. Kan ik bewijzen dat nier niet essentieel is? Neen, daarvoor heb ik niet genoeg info over wat waarin zit en verder is er ook niet geweten wat optimaal is voor een kat. Ik heb geloof ik 5 jaar geleden de laatste keer nier gevoerd, het zit altijd wel in de karkassen van vogels. Hele groepen doen het iig prima op een menu zonder nier (zit ook in veel kvv's niet in), inclusief eigen dieren.

Weet je eigenlijk waarom het in de barf strekking wel als noodzakelijk wordt gezien (ik heb toch de indruk dat het niet om een persoonlijke mening gaat), wat komen ze tekort volgens jou als ze geen nier krijgen?
Door Dasha
Ik heb nu duifkarkassen besteld bij Oervoer, omdat daar de organen (hart, lever, en nieren) er nog in zitten. Maar nu vraag ik me af of dit wel goed zal gaan. Hij krijgt nu diamantduifjes, en dat gaat goed, maar de duiven van Oervoer zijn een hele andere soort duiven. Stomme vraag misschien :-[ , maar ik stel hem toch: Kan je alle soorten duiven als 1 diersoort beschouwen bij een eliminatiedieet? En hoe zit dat met wild vs. tam?
Door Dasha
pearlsofpassion schreef:Kan je duif dan wild krijgen?
Stadsduif of houtduif vliegt dan wel vrij maar je kan dat toch bezwaarlijk wild noemen...

Sorry, ik heb mijn vraag onduidelijk gesteld. Het verschil tussen wild en tam had betrekking tot de eend en gans die ik voer. Of het echt 100% wild is? Dat weet je natuurlijk nooit zeker, ondanks het uiterlijk en de kogeltjes die ik eruit moet peuteren. Het kan ook uitgezet wild zijn, maar het ziet er in ieder geval een stuk beter uit dan vetgemeste bioindustrie eenden :P

Wat de duiven betreft vroeg ik me af of er een verschil is tussen de verschillende duivensoorten, bijv. diamantduif en houtduif. Hij krijgt nu diamantduifjes, en dat gaat goed. Dat is mooi donker vlees en niet zo vet als de meeste tamme duiven. Stel ik geef hem houtduif, is dat hetzelfde qua potentiële allergenen (eiwit)?

Uiteindelijk is het een kwestie van uitproberen natuurlijk, maar ik vroeg het me gewoon af :)
Ik beschouw bv een diamantduif en een houtduif wel als verschillende diersoorten. Een beetje zoals een eend, gans en zwaan. Aangezien ze wel tot dezelfde familie behoren is de kans wel vrij groot dat het ook goed zal gaan.
Door Dasha
frodo quin schreef:Ik beschouw bv een diamantduif en een houtduif wel als verschillende diersoorten. Een beetje zoals een eend, gans en zwaan. Aangezien ze wel tot dezelfde familie behoren is de kans wel vrij groot dat het ook goed zal gaan.
Zo denk ik er ook over. We gaan het gewoon proberen....dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want meneer vindt de duifkarkassen van Oervoer niet lekker ::) De organen gelukkig wel, dan heeft hij tenminste weer wat meer variatie.

De reden dat ik me afvroeg of wild en tam door elkaar gegeven mogen worden, is omdat de karkas van wilde eend niet lekker valt. Ik maal het tot moes en hij krijgt maar 30% vleesbot, en toch valt het zwaar. Het is goed bevleesd, omdat ik hele eenden koop en daar dus zelf invloed op heb. Zijn darmen kunnen echt heel weinig hebben blijkbaar :-\ Eendenvlees zonder bot en eendenorganen gaat wel goed overigens. Ik wil dus gemalen karkas en/of nekken van tamme eend proberen. Is dat een idee?
Door koekje
Ik zou dat zeker proberen!
Vleesbotten van tamme dieren zijn ook nog eens minder hard, dus heeft hij wellicht wat meer bot nodig.

Nog even over wild/tam. Een wilde en tamme duif of eend of konijn kunnen heel goed gewone nakomelingen krijgen. Een eend en een gans of zwaan niet, want 2 verschillende diersoorten. Ik maak zelf meestal geen onderscheid tussen de verschillende rassoorten binnen een diersoort (houtduif/diamantduif; is allemaal duif). Normaliter wel een praktisch verschil tussen wild en tam,omdat ze wild hier niet eten.
Door Dasha
koekje schreef: Nog even over wild/tam. Een wilde en tamme duif of eend of konijn kunnen heel goed gewone nakomelingen krijgen. Een eend en een gans of zwaan niet, want 2 verschillende diersoorten.
O ja, inderdaad! Zo heb ik het nog niet bekeken :)

Het is gewoon zo lastig met zijn hypergevoelige darmen. Van alles wat ik geprobeerd heb gaat alleen duif, eend, gans en kangoeroe goed. Niet goed: lam, rund, kwartel. Hert en konijn al eerder gemerkt dat het niet goed gaat. Kip durf ik niet eens te proberen, omdat hij dat het vaakst heeft gegeten. Wanneer iets niet goed gaat krijgt hij binnen een paar dagen slijm bij de ontlasting (geen diarree), buikpijn, misselijkheid en overgeven.

Ik moet letten op diersoorten, bothardheid, en intolerantie voor bepaalde toevoegingen (conserveermiddelen, graan, etc.). Zo resulteerde een minuscule hoeveelheid probiotica van Puur in diarree. Diarree krijgt hij alleen van brokken of natvoer, dus waarschijnlijk komt het door een van de toevoegingen/hulpmiddelen in die probiotica, zoals maiszetmeel. Nu heb ik Dr. Mercola probiotica gekocht om te proberen, daar zit geen maiszetmeel in.

Sorry, dit gaat helemaal niet meer over de wild/tam kwestie....maar ik moest even mijn frustratie kwijt :-[
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door