Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
Oh wat goed om te lezen zeg, dat ze zo weinig last heeft gehad en het goed gaat met haar!!! Ik ben blij voor je!
Door fransbulletje
amsterdam 412 schreef:Elvira, wat een schitterende foto van je Franse bulldogjes. Heel aandoenlijk die twee lieve koppies!

Carolien
Dank je wel!
De zwarte is Hugo een fransje maar de lichte is Oliver een Engelse bulldog.
Door amsterdam 412
Goedenavond allemaal.
Ik wil jullie even op de hoogte brengen van de behandeling van Rosey.
We zijn afgelopen week weer voor een zware chemo geweest. Voordat deze gegeven wordt, wordt eerst haar bloed onderzocht of er kankercellen te zien zijn en of haar weerstand op een goed nivo is. Opnieuw was dit het geval. Ik vind het nog steeds ongelofelijk hoe snel en goed zij op de chemo heeft gereageerd.
Ook deze keer heeft zij geen zichtbare bijwerkingen van deze behandeling.
Ik heb gevraagd hoe lang zij nog de behandeling moet ondergaan ondanks dat haar bloed nu schoon is. De oncoloog gaf aan dat het belangrijk is dat de nog sluimerende kankercellen door de chemo de das worden omgedaan. Voorheen was een standaard behandeling 12 maanden. Nu gaan zij niet langer door dan 6 maanden. Onderzoek heeft uitgewezen dat die extra 6 maanden geen toegevoegde waarde hebben. Aangezien Rosey eind augustus met de behandeling is begonnen heeft ze nog 4 maanden en heel wat chemo behandelingen te gaan. Arme meid.
Door fransbulletje
Fijn dat het goed gaat en ze geen last heeft van bijwerkingen.
Sterkte nog komende maanden.
Door Lizzy
Fijn om te lezen dat het goed gaat en ze weinig last heeft van bijwerkingen. Veel sterkte met de aanstaande behandelingen! We duimen dat deze ook goed zullen gaan en ze daar geen last van zal hebben!
Door Janie2
Wat heftig Carolien!

Hoe vaak en hoe lang duurt de chemo nog de aankomende 4 maanden?
Ik duim voor Rosey, beter worden meisje!
Door amsterdam 412
Hoi Jani.
Dank je wel voor je reactie!
Rosey heeft er inmiddels een stuk of 6 achter de rug. Ze zijn verschillend in sterkte en ook verschillend in de manier waarop ze toegediend worden. Soms krijgt ze chemo via het infuus. Dan moet ze alles bij elkaar wel een half uur met een infuus staan/ zitten of liggen. Ze krijgt dan eerst spul in haar lijfje om een allergische reactie tegen te gaan en al medicijnen tegen misselijkheid. Als dit allemaal goed doorgelopen is en haar bloed is onderzocht( dat nemen ze gelijk af als ze de infuusnaald hebben ingebracht) dan wordt de sterkte van de chemo bepaald en krijgt ze het gif via het infuus slangetje ingespoten. Als troost krijgt ze dan een paar lekkere brokken ( volgens mij bonzo, soms is slecht echt wel lekker). We moeten daarna altijd nog een half uurtje wachten om zeker te weten dat er geen ernstige bijwerkingen optreden. Dus alles bij elkaar is ze toch zo' n 1.5 uur onder behandeling.
De andere vorm is dat ze het wel via het infuusslangetje krijgt maar dat de sterkte van de chemo lager is. Ik hoef dan ook niet af te wachten of er bijwerkingen komen. De behandeling wordt dan in de daarop volgende dagen aangevuld met chemo tabletten. Die kan ik haar zelf geven, maar moet dan wel de veiligheidsregels in acht nemen omdat het medicijn mijn eigen dna kan beïnvloeden ofwel kanker kan veroorzaken.
Wat natuurlijk wel vervelend is is dat na de behandeling Rosey 5-7 dagen niet in de buurt mag komen van kinderen en zwangere vrouwen. Als je bedenkt dat ze iedere twee weken zo'n behandeling krijgt, houdt het dus in dat je twee weken per maand daar rekening mee moet houden. Helaas, het is niet anders. Ze is mij zo dierbaar dat mijn gezinsleden daardoor dan tijdelijk maar even op de tweede plaats komen. Als ik nog thuiswonende en/of kleine kinderen zou hebben dan heb je een heel andere situatie. Nu laat ik mijn kleinkinderen weten waarom ze even niet bij oma kunnen komen of ik bij hen in de periode dat Rosey behandeld is. Ze vragen nu zelf ook of Rosey in de " schone" periode is. Ik denk dat ik ze hierdoor ook leer dat je verantwoordelijkheid draagt voor dieren ook als het een tijdje niet goed met ze gaat.
Maar terug naar Rosey! Het gaat nu onvoorstelbaar goed met haar. Ze is weer actief. Ik kan iedere dag weer een wandeling van 1.5 uur met haar maken terwijl dat net voor de behandeling absoluut niet meer kon.
Ik denk dat ze nog een stuk of 6 behandelingen zal krijgen, dus eigenlijk nog een vergelijkbare hoeveelheid van wat ze gehad heeft. Ik hoop dat al deze behandelingen ertoe mag leiden dat haar lichaampje de kankercellen heeft opgeruimd en het beenmerg stopt met nieuwe aanmaken. De toekomst zal het leren.
Door Janie2
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Helemaal duidelijk. Betekend dat voor jullie/volwassenen dan 5-7 dagen na de behandeling minder knuffelen, niet op bed/bank, proberen niet in contact te komen met speeksel van de hond etc?

Jullie zijn op de helft, en tot nu toe valt het mee lees ik. Dat is al geweldig positief! Heel veel sterkte met de laatste loodjes.
Door amsterdam 412
Hoi Jani.
Dat was mijn grootste angst en bezwaar om de behandeling bij Rosey te beginnen. Ik had daarover gelezen en had het gevoel dat ik niet in haar buurt mocht komen gedurende de eerste week na de behandeling. Dit werd echter door de oncoloog tegen gesproken. Het belangrijkste is dat ik niet in contact kom met haar speeksel. Voor mij houd dat in dat ik haar volop kan knuffelen maar niet aan haar bekje mag komen of gelijk mijn handen moet wassen. In deze periode doe ik ook haar tandjes niet poetsen. Hij vertelde dat haar ontlasting en urine geen kwaad kan zolang ik daar niet met mijn handen aan kom en binnen een uur is het buiten geen gevaar meer. Maar opruimen is wel zo veilig! bij eventueel braaksel moet ik wel zorgvuldig te werk gaan. Dit gelijk met handschoenen aan weghalen en de ondergrond goed wassen of schoonmaken. Ze ligt overdag gewoon op haar kleedje op de bank en ' savonds in haar eigen mand bij ons te slapen . Dus eigenlijk merk ik ook in deze periode niet veel verschil. Ik was haar kleedje dan wel iedere dag. Ik zorg er wel voor dat als ik met haar wegga dat ik een pakje zakdoeken heb zodat ik wat vaker haar snoetje kan afvegen zodat speeksel geen kans krijgt ergens aan te gaan zitten. Ook vraag ik mensen , als ze haar willen aaien dat niet op haar koppie te doen, en kinderen geef ik aan dat het even niet kan omdat ze ziek is.
Misschien ben ik makkelijk daarin met met de nodige veiligheid is het naar mijn idee zeer goed te doen zonder dat je panisch voorzichtig moet zijn. Even afgezien van je houding naar kinderen dan!
Ik hoop dat ik je tegemoet ben gekomen in je vragen Jani?
Ik wens je nog een fijne dag en groetjes van mij
Carolien
Door amsterdam 412
Ja geweldig he! Ik hoop dat ik met het vertellen van mijn ervaring met Rosey iemand over de streep kan trekken die er net zo tegenop zag als dat ik heb gedaan.
Ik weet dat het geen garantie is voor de toekomst voor Rosey, maar ik heb in ieder geval haar leventje op een goede manier kunnen verlengen. Als ik niets had gedaan was ze er nu niet meer geweest. En nu hebben we iedere dag nog veel plezier in ons leven samen. Elke dag is een kado!
Ik wens iedereen die gek is op zijn hond deze mogelijkheid toe!
Groetjes van carolien
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door