Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Breezer
Hele gekke vraag misschien maar kan een hond ook allergisch zijn voor een konijn??

We hebben namelijk een week voordat Breezer die uitslag kreeg een nieuw konijn gekocht. Hij is helemaal gek met het kleine ding, en ziet haar volgens mij een beetje als zijn kindje. Hij lebbert haar helemaal af en ze moet zo dichtbij mogelijk zitten.

Met ons vorige konijn hebben we nooit geen problemen gehad, het enige verschil is dat dit konijn kortharig is, en die andere hele lang haren had.
Door Breezer
Na een beetje surfen op het net kwam ik ook nog het volgende tegen wat precies Breezer´s klachten omschrijft:

Allergie verschijnselen:
Het meest opvallende verschijnsel is jeuk. Terwijl dieren met vlooien en anaalklierontstekingen vaak alleen jeuk hebben bij hun staart en op hun rug, zie je nu vooral jeuk aan kop, oorschelpen, poten en buik. De dieren likken en knagen aan hun poten en tenen, schuren met hun kop over de grond en krabben aan buik en oren.
De huid kan door de voortdurende irritatie zwart worden door pigmentvorming en er zitten soms kleine puistjes op, die later openbarsten en korstjes vormen.

Nou dit is dus precies de juiste omschrijving van wat er zich bij Breezer afspeeld. Ik heb het hele stuk uitgeprint en ik neem het mee naar de da straks.

Klinkt misschien heel gek maar ben me toch een partij zenuwachtig. Ben zo benieuwd wat ze er over te zeggen hebben. De assistente begon vanmorgen al over het feit dat we voordat we door gestuurd kunnen worden eerst een voedingstest moeten doen. En daar komen dan natuurlijk de bijbehorende brokjes weer om de hoek kijken. Ik heb toen gezegd dat ik niet van plan was om van soort voeding te veranderen, maar dat ze van Carnibest wel eend/rijst hebben speciaal voor dit soort problemen en dat ik wel bereid ben om dat te proberen. Want brokjes komen er hier niet meer in!!!!
Maar goed voordat ik mezelf nu al heel erg kwaad ga maken eerst maar eens afwachten wat onze vervangende da te vertellen heeft hierover.
Door Lizzy
Ja, ik zou het verhaal van de DA ook even afwachten. Ik ben persoonlijk wel benieuwd wat de argumenten zijn om aan een voedselallergie te denken en niet bijv. aan contact-allergie. Maar dat legt ze misschien nog wel uit. Carnibest eend & rijst is natuurlijk een zeer fantastische optie als zij een hypoallergeen-dieet of eliminatie-dieet voorschrijft! Laat haar desnoods de uitgebreide informatie over de eend en rijst lezen op de site van CB! http://www.carnibest.nl/eend-rijst.htm

Heel veel succes bij de DA en we horen het (hoop ik) weer!
Door Lizzy
Breezer schreef: Hele gekke vraag misschien maar kan een hond ook allergisch zijn voor een konijn??

We hebben namelijk een week voordat Breezer die uitslag kreeg een nieuw konijn gekocht. Hij is helemaal gek met het kleine ding, en ziet haar volgens mij een beetje als zijn kindje. Hij lebbert haar helemaal af en ze moet zo dichtbij mogelijk zitten.

Met ons vorige konijn hebben we nooit geen problemen gehad, het enige verschil is dat dit konijn kortharig is, en die andere hele lang haren had.
Ik zou denken dat dit zeker mogelijk is. Volgens mij is dit niet zo'n gekke gedachte van je, met name omdat Breezer het konijn lebbert en zijn bekkie toch in de buurt zit van zijn borst. En is het niet het konijn zelf waar hij allergisch voor is, kan het misschien ook het hooi of stro zijn! Ik zou het zeker opperen. En volgens mij zijn er tegenwoordig behoorlijk goede allergie-testen voor honden!
Door Breezer
Nou we zijn net terug. De da schrok zich rot toen ze zag hoe erg het was.

Ze heeft z´n temp. opgenomen die was goed, hart en longen klonken ook goed.
Ze heeft een afschrapsel gemaakt van de uitslag maar kon er geen beestjes in vinden.
Z´n huid is zwaar ontstoken als gevolg van een allergie, ook zijn ogen zijn ontstoken. Dit verklaard waarschijnlijk ook het schuren met z´n kop over de bank. De anaalklier ontsteking heb ik ook aangekaart, maar dat leek haar onwaarschijnlijk omdat z´n anaalklieren zo goed als leeg waren.

Vervolgens vertelde ik over ons konijntje en die kans schatte ze vrij hoog in. Dus ons nijntje gaat 2 weken uit logeren.

Verder heeft ie een injectie gekregen met dexadreson.
Ook nog 14 tabletten cefaral 250mg voor de ontstekingen. En 20 tabletten prednoral 5mg voor de allergie. Cavasan zalf voor z´n oogjes. En zo waren we weer een aardige duit armer. Maar goed als het maar voor een goed doel is vindt ik het niet erg.
De huid mag ik in blijven smeren met calendula creme om het te verzachten.

Nou en nu maar duimen dat het over gaat. Vrijdag moet ik ze weer ff bellen om te vertellen hoe het gaat.
Door danielle1980
het lijkt heel erg op wat minx heeft, mijn bull.
dat is nog steeds niet helemaal over maar hoe meer ik uitprobeer hoe beter t word.

ik hoop dat het nu snel beter zal gaan met je hondje.

overigens denk ik wel dat een allergie voor het konijn mogelijk is. :-\

veel sterkte en beterschap
Door Breezer
Nou we hebben net ons konijntje naar m´n moeder gebracht. Maar het is wel leeg hoor zo zonder mega kooi in de huiskamer.

Verder is Breezer aardig aan het zuipen geslagen van de prednison, en hij doet niet eens meer de moeite om z´n poot op te tillen tijdens het plassen hij blijft gewoon staan. Maar hij is wel weer een stukkie vrolijker, en de uitslag wordt ook al minder rood.
Door Femke
Breezer schreef: Nou we hebben net ons konijntje naar m´n moeder gebracht. Maar het is wel leeg hoor zo zonder mega kooi in de huiskamer.

Verder is Breezer aardig aan het zuipen geslagen van de prednison, en hij doet niet eens meer de moeite om z´n poot op te tillen tijdens het plassen hij blijft gewoon staan. Maar hij is wel weer een stukkie vrolijker, en de uitslag wordt ook al minder rood.
jammer dat je nu niet weet of het opknapt van de prednison of omdat je konijn weg is :-\ :-\
Door Lizzy
Ik denk dat dit wel het resultaat van de prednison is. Aangezien de reactie zo snel is. Want zou het niet zo zijn dat de 'deeltjes konijn' (huidschilfertjes enzo) nog wel even door huis dwarrelen?
Door Breezer
Ik ga vandaag alles flink stofzuigen, de bank ga ik ook goed stofzuigen en met een vochtige lap afnemen. Verder gaan alle kleedsjes en kussentjes waar ze samen op gespeeld hebben de was in. En verder weet ik ook ff niet wat ik nog extra kan doen.

Z´n huid begint nu aardig te vervellen, ik heb er maar even niks opgesmeerd. Dat lijkt me het beste.
En om te testen of het idd aan het konijn ligt lijkt mij dat we als hij van de prednison af is, maar eens even een knuffelmoment moeten hebben met het konijn. En dan afwachten. Anders zou ik het ook ff niet weten.
Door Breezer
Zo na er vannacht twee keer uit te zijn geweest voor een flinke plas, en vanmorgen de halve huiskamer te hebben gedweild. Moet ik zeggen dat z´n huid redelijk begint op te knappen. De vellen en korsten beginnen aardig los te laten, en ook is de huid bijna niet meer rood. Ook beginnen de bulten steeds kleiner te worden. Dus de medicijnen doen goed hun werk.
Door Lizzy
Ja helaas hoort dat vele plassen bij de prednison... ach gossie, wat een toestanden he. Wel fijn dat hij nu van de pijn en jeuk af is. Kan het troep zijn, die prednison, soms ben ik blij dat het er is!
Door Breezer
Ik vindt en blijf het nog steeds troep vinden, maar ja het is het enige wat hier tegen helpt schijnbaar. Z´n borst en poten zijn nu mooi roze van kleur. De bulten op z´n borst zijn zo goed als weg. Alleen nu heeft ie weer jeuk van de korstjes en de losse vellen die op z´n borst hangen. Hij krabt er gelukkig zelf niet aan, maar hij pakt wel iedere gelegenheid aan om mij op z´n borst te laten kriebelen. Jullie willen dan ook niet weten hoe de bank er dan uit ziet na zo´n kriebelbeurt.

Misschien kan ik er iets van body lotion op smeren zodat het wat minder jeukt. Ik heb volgens mij nog ergens een fles van Zwitsal. Denken jullie dat ik dat er op kan doen?
Door Jinxy
Ik gebruikte dat vroeger ook op mijn paard. En die zijn erg gevoelig wat huid betreft. :-\
Zou het gewoon proberen, babyzalf moet toch zeker wel kunnen. Hij moet er alleen niet aan gaan likken...
Door Breezer
Jinxy schreef: Ik gebruikte dat vroeger ook op mijn paard. En die zijn erg gevoelig wat huid betreft. :-\
Zou het gewoon proberen, babyzalf moet toch zeker wel kunnen. Hij moet er alleen niet aan gaan likken...
Nou ik denk dat ie niet zo lenig is. Ga ik er straks ff lekker Zwitsal op smeren. Moet namelijk zo weer ff werken en dan kan ik hem niet in de gaten houden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door