Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Wel of geen ondervacht hoeft niet per se met ras te maken te hebben. Een Oostenrijker hoort ondervacht te hebben, maar er zijn er genoeg zonder (daar wordt dan ook liever niet mee gefokt...)
Mijn honden hebben allebei het hele jaar door ondervacht. Die verhaart continu, maar er zijn ook 2 duidelijke ruiperiodes waarin ze echt hele honden aan haar verliezen. Dit heeft niet zoveel met temperatuur te maken, maar wel met daglengte, net als bij paarden.
Als ik jou was, zou ik Nelson een jas aandoen die precies warm genoeg is. Dat zal even experimenteren zijn, maar je wil 'm ook niet oververhit hebben... Kou lijden lijkt me onnodig, daar gaat hij echt niet ineens ondervacht van krijgen.
Ik merk bij de katten op dat het een combinatie van daglengte en koude is. Als de dagen korter worden krijgen ze een dikkere vacht, eens het echt koud wordt gaat het ineens heel snel, wordt het midden in de winter ineens duidelijk warmer, dan gaat er ook snel wat vanaf.

Ik zou persoonlijk Nelson een jas aandoen wanneer hij het koud heeft. Als dat nu enkel bij in de tuin snuffelen en liggen is, dan enkel dan.
Lazy Garfield schreef:Topic is al gestart in 2014 zie ik?
Denk dat dit niet meer relevant is.
Dit is het Nelson topic, Hope past de topic titel aan als er iets speelt mbt zijn gezondheid zodat alles bij elkaar staat. Dus zeker wel relevant.

En zeer lezenswaardig voor iedereen met een hond die allergieën heeft, maar dat terzijde.
Door Martine-Tom
Tom heeft ook geen onderwol en een hele slechte vacht. Ik doe nu nog niks. Lipen gaat goed omdat ie zich warm loopt, buiten liggen vind ie niet fijn dus hoeft dat ook gewoon niet. Jas is hier pas als het echt ruchting 0 graden gaat.
Als hij het buiten koud heeft als hij maar wat ligt zou ik hem gewoon binnen halen en niet met jassen gaan klooien. Poten ed wirden alsnog koud met jas.
Denk wel dat wel of niet vaak buiten zijn wel invloed heeft op de ondervachten. Dan vergelijk ik de wintervachten van de mijne met andere rasexemplaren die meer binnen liggen. Die van mij die meestal snachts ook buiten liggen en een groot deel overdag hebben wel dichtere ondervachten als het winter is. Zelfs opa beer slaapt nu nog buiten snachts.
Maar goed de meeste liggen denk ik niet zo vaak/veel buiten. Denk dat er wel verschillende factoren voor zorgen dat er ondervacht wordt gemaakt.

Maar idd lekker bij het liggen zorgen dat ie het niet te koud krijgt en gewoon nog wandelen zonder jas, dan loopt vanzelf warm. Heb ik nu ook al ik flink bezig ben heb ik het warm als ik zit krijg ik het gelijk koud ;D
Niet alle labradors hebben een ondervacht. Weet dat ze op show vaak kijken of ze een ondervacht hebben.
Ik heb het idee dat honden hun vacht aanpassen An de buitentemperatuur. Afgelopen zeer wisselende zomer heb ik van zoveel mensen gehoord dat hun hond niet ophield met verharen.
Mijn meisjes zitten ook nog in zomervacht en hebben nooit ondervacht.
Ik had dat juist afgelopen 'winter' toen het in december 18 graden was of zo. Ze hadden echt veel verhaard. De laatste tijd geen last van verharen gehad, maar goed eind augustus en begin september is dan ook langdurig zomers geweest. (oke Maci is net begonnen, maar dat heet rui) Dus ik zie wel degelijk invloed van het weer terug.

Dat ondervacht kijken doen ze bij de newf ook wel, maar in de zomer is er minder aanwezig, maar wel nog op sommige plekken,staat ook in de rasstandaard als ik me niet vergis. Geen ondervacht klopt gewoon niet.
Hope schreef:Ik moet het hem gewoon zelf leren aangeven! :biggrin2:

https://www.scientias.nl/wetenschappers ... togrammen/

Maar even serieus, kei knap onderzoek en het zou ideaal zijn natuurlijk. Tenzij je 100 x op een dag een deken op of af moet doen ::) ;D
Nou succes. Houd ons op de hoogte! :biggrin2:

Nou ik denk dat het ook bij een hond aan te leren valt. Ze kunnen hier ook vragen om naar binnen of buiten te willen, dat leren ze maar al te snel (Fozzy vond het gisteravond een leuk spelletje >:( ) etc , dus dit moet ook lukken
Hope schreef:Ik moet het hem gewoon zelf leren aangeven! :biggrin2:

https://www.scientias.nl/wetenschappers ... togrammen/

Maar even serieus, kei knap onderzoek en het zou ideaal zijn natuurlijk. Tenzij je 100 x op een dag een deken op of af moet doen ::) ;D
Dan hoop ik voor je dat hij geen verborgen Windhondenbloed heeft.... want dan loopt hij zomers nog tegen het bordje met het liggende streepje te neuzen ;D
Zoals in de bar laatst al te lezen was gaat het top met Nelson. Echt ontzettend goed.

Er is 1 kleine 'maar'. De laatste tijd had hij veel jeuk aan zijn poten. Dat is begonnen toen ik weer met hem kon wandelen. Blijven we thuis heeft hij geen last.
Nu had ik van de dermatoloog de tip gekregen om meteen bij thuiskomst zijn poten te wassen. Nu heb ik na heel wat zoeken en proberen ontdekt dat pootjebaden in een emmertje met lauw water en pure kokosolie fantastisch werkt. Geen jeuk meer, geen droge poten en geen gekluif meer.

Alleen vind meneer kokosolie zo vreselijk lekker en moet ik er het eerste uur dus echt bijblijven om te voorkomen dat hij een uur ligt te likken. Het is dan echt likken, geen kluiven vanuit frustratie. Ik moet ook opletten dat hij niet gewoon de emmer water wil leegdrinken ::) ;D
Ik kan hem sokken aandoen maar die worden nat en hij trekt ze ook gewoon uit. Zijn er hier misschien nog briljante ideeën om te voorkomen dat hij zo veel likt?

Wat betreft de jas: die heeft hij om zodra het vriest. Ook als we wandelen.
Met jas loopt hij voor me uit te snuffen en te spelen, zonder jas loopt hij bij kou achter me zoveel mogelijk te proberen uit de wind te blijven en kijkt niet op of om. Hij krijgt dan een fleece-jas om en dan is het opgelost. Ik kan er prima mee leven.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door