Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

MarijeEnBoomer schreef:Ik zou hem de kans geven vacht aan te maken. Door nu al jassen etc aan te doen hoeft zijn lijf zelf niks te doen. Het was 3 weken geleden nog goed zomer en opeens is het veel kouder. Daar moeten ze even aan wennen en de tijd voor krijgen.
Ja, dat is ook echt een twijfelpunt.
Nu heeft Nelson natuurlijk bronchitis en al twee keer een flinke longontsteking te pakken gehad :-\
Hij gaat nooit nat naar buiten en als hij gezwommen heeft krijgt hij een goede badjas aan.
Deze:
http://www.jachthondenwinkel.nl/index.p ... 24&lang=nl

Maar als hij zo staat te rillen ben ik toch bang dat hij weer kans heeft op een longontsteking, ook al is hij droog. Ik heb ook nog nooit een lab zien rillen van de kou.
Die koudeprikkel die krijgt hij ook met een trui of jas aan. Zijn kop en poten voelen ook wel dat het koud is, dat wordt heus wel door zijn hersenen geregistreerd.
Dus als hij nog een wintervacht gaat aanmaken (wat ik eigenlijk niet verwacht, omdat hij nu ook al geen normale vacht heeft voor een lab) dan gaat hij dat echt wel doen. Ik denk niet dat je hem bibberend en klappertandend kou moet laten lijden. Want stel dat hij een extra vacht aanmaakt, dat duurt wel een week of 6 voordat dat ergens op begint te lijken.
Met zijn bronchitis en vatbaarheid voor van alles en nog wat zou ik hem wel ondersteunen met iets om zijn lijf.
Ik merk dat hij ook gewoon niet graag meer buiten is. En wat je zegt, voor een lab is het gewoon niet normaal.
De da vond het ook een vreemde vacht, ze vroeg of ik hem geschoren had gehad.

Heeft het aanmaken van een wintervacht niet, net als bij paarden, ook te maken met de lengte van de dagen?
Geen idee hoe Nelson's vacht eruit ziet.
Hier hebben ze ook nog geen ondervachten.
Nou het is ook immers tot 10 september 30 graden geweest daarna 20 graden, zonnig. Pas in oktober werd het kouder. We zitten nu net 2 weken in oktober. Goed ikzelf heb het ook hartstikke koud, gewoon ff wennen want in maart zal ik dit weer lekker vinden.
Fozzy had ik dinsdag gekamt, en daar kwam niet veel uit, had ook nog geen ondervacht (nouja een newf heeft in de zomer op sommige plekken wel nog iets )
Maci vandaag gekamt en er kwam een hele hond uit. Dus die is plek aan het maken voor de nieuwe vacht. Bij hem heeft apoquel geen nadelige effecten op zijn vacht. (Zijn jeuk en plekken wel want dan wordt ie kaal)
Het vervelende is dat allerlei jassen ed aantrekken er alleen maar voor zorgt dat de vacht beroerder wordt en niks gaat aanmaken. Aan de andere kant kou lijden wil je ook niet persee. Je zou ook kunnen kijken dat als ie in beweging is dat een jas niet nodig is en alleen voor buiten liggen eentje omdoen?

Hier heeft de rui meer te maken met weer, als het op en af gaat met de temperatuur dan zie ik dat ook terug in de vachten
MarijeEnBoomer schreef:Ik zou hem de kans geven vacht aan te maken. Door nu al jassen etc aan te doen hoeft zijn lijf zelf niks te doen. Het was 3 weken geleden nog goed zomer en opeens is het veel kouder. Daar moeten ze even aan wennen en de tijd voor krijgen.
Dat is ook wat ik denk. Misschien dat je hem iets kan aan doen dat hem alleen tegen wind (en regen) bescherming biedt?

Bij Ko merk ik ook dat zijn vacht nog niet helemaal ingesteld is op het koude weer. Soms komt er zelfs nog wat ondervacht los. Hij lijkt het een beetje koud te krijgen soms en sputtert niet tegen als ik hem vraag mee naar binnen te gaan. Vorige jaar wilde hij vaak nog wat langer buiten blijven dus de overgang van warm naar koud ging blijkbaar toen iets geleidelijker.
Zelf vind ik de overgang ook nogal stevig. Was het 2 weken geleden nog 22 graden in huis, nu is dat 17,5 a 18, ik kan me niet herinneren dat ik deze temperaturen als fris/koud heb ervaren, maar nu wel. 's Avonds stoken we het op tot 19 a 20 graden, slaapkamer is dan ca. 18 en dat vinden we koud, terwijl van de winter de thermometer van de slaapkamer 14 noteerde en dat was wel fris vonden we, maar niet koud.
Bedankt voor het meedenken, dat is echt fijn!

Waar ik aan zit te denken, een lab heeft toch altijd onderwol?
Nog een vergelijkje. Als ik Hope waste en droog blies met de waterblazer dan was hij na 15 minuten droog (bij zijn staart nog heel licht vochtig). Als ik hem borstelde met zo'n "harkje" haalde ik er een halve emmer haar af, ongeacht het seizoen.
Als ik Nelson was en droog blaas is hij met een kleine vijf minuten geheel droog.
Als ik hem borstel met zo'n "harkje" vind hij dat niet fijn, je voelt de tanden over de huid gaan. Er komt geen haar af. Ik hoef hem dus ook nooit te borstelen.
Dat verschilt ook weer per hond, Joep droogt ook kei langzaam en laat veel haar los, terwijl zijn zusje een hele dunne en kortere vacht heeft.

Als je volgens paarden gaat beredeneren maken ze minder wintervacht aan met deken op. (dus doen veel ruiters standaard een deken op zodra het iets kouder wordt, want met minder wintervacht zweet een paard minder en hoeft dan niet zo lang te drogen na inspanning).

Ik zou hoogstens een trui aan doen bij hem als hij ergens stil staat of moet wachten. Tijdens lopen loopt hij zich wel warm lijkt mij. En dan gewoon iets duns, zelf wat knutselen van een tshirt ofzo.

Hier zijn ze ook nog niet echt in de rui.
Nou ken ook newfs met weinig tot geen wol, ok komt niet heel vaak voor. Dus zou dat per lab ook kunnen verschillen.
Ook Fozzy ( heb net extra gekeken ) heeft geen wol op zijn rug, nek en kont. Pas als je bij de zijkanten en billen naar beneden gaat komt er een beetje wol. Maci idem.
Dat ziet er in de winter echt anders uit, dan zit het ook echt bovenop.

Dat met Hope, continue verharen is dus ook niet goed. Ik merk hier duidelijke ruiperiodes. Kan ook aan het weer liggen dat een hond continue of langdurig in de rui is, dat was hier vorige winter ook niet optimaal
Er komt niets af omdat je hem regelmatig wast en blaast. Dat harkje moet je niet meer gebruiken want je geeft hem dan ook geen kans om iets aan te maken! Je hebt het toch ook niet nodig.
Bij iedere andere hond zou ik zeggen stop even met wassen en kijk eens wat er dan gebeurd. Maar dat gaat niet. Binnen 15 minuten droog vind ik normaal bij een lab.
ik zou het heel even aanzien mocht hij t over een week of iets nog koud hebben dan gaf ik hem een jas.
Mijn kortharige bullmastiff (vacht is wel enigzins vergelijkbaar) is ook niet meer graag buiten en leeft voor 20 graden met een zonnetje! Zij is overigens nog niet in de rui. Het is nog niet lang genoeg koud geweest denk ik.
Ach ze zijn allemaal anders en de vacht van jou Nelson zal toch anders zijn door alle allergieën die hij had.
ik zou me er niet te druk om maken. Volgend jaar weer eens zien. Wie weet krijgt hij dan wel.
Maar gooi die hark naar weg hoor. Daar maak je mee kapot als je lief is.
eelke schreef:Dat verschilt ook weer per hond, Joep droogt ook kei langzaam en laat veel haar los, terwijl zijn zusje een hele dunne en kortere vacht heeft.

Als je volgens paarden gaat beredeneren maken ze minder wintervacht aan met deken op. (dus doen veel ruiters standaard een deken op zodra het iets kouder wordt, want met minder wintervacht zweet een paard minder en hoeft dan niet zo lang te drogen na inspanning).

Ik zou hoogstens een trui aan doen bij hem als hij ergens stil staat of moet wachten. Tijdens lopen loopt hij zich wel warm lijkt mij. En dan gewoon iets duns, zelf wat knutselen van een tshirt ofzo.

Hier zijn ze ook nog niet echt in de rui.
Nu onze paarden 24/7 buiten lopen merken we hoe weinig een deken eigenlijk doet. En we beginnen er al mee als de nachten kouder worden dan 15 graden. Ze staan nu beide met een 250 grams waterdichte deken op. Toen ze nog op stal stonden bleven ze keurig in de dunne vacht. Het licht ging wel altijd aan tot 22.30. Nu ze buiten lopen krijgen ze gewoon vacht. Minder dan wanneer ze geen deken dragen, maar teveel om mee te werken. Ze worden dan ook geschoren en vorig jaar moest dat twee keer. Dus van kou alleen krijgen ze geen vacht, want koud hebben ze het echt niet. Ik kan alleen niets doen met kunstlicht.
Nu is een hond geen paard maar toch lijkt me zo'n mechanisme wel logisch. Als je namelijk als dier echt gaat wachten op de kou, in de wetenschap dat een vacht aanmaken zes weken duurt, dan kan je het dus zes weken stervenskoud hebben. Dat lijkt mij niet handig, toch?
Kaio schreef:Nou ken ook newfs met weinig tot geen wol, ok komt niet heel vaak voor. Dus zou dat per lab ook kunnen verschillen.
Ook Fozzy ( heb net extra gekeken ) heeft geen wol op zijn rug, nek en kont. Pas als je bij de zijkanten en billen naar beneden gaat komt er een beetje wol. Maci idem.
Dat ziet er in de winter echt anders uit, dan zit het ook echt bovenop.

Dat met Hope, continue verharen is dus ook niet goed. Ik merk hier duidelijke ruiperiodes. Kan ook aan het weer liggen dat een hond continue of langdurig in de rui is, dat was hier vorige winter ook niet optimaal
Nee, hij verhaarde ook niet steeds, maar als je er een kam overheen trok dan voelde je onderwol.
bloemetje schreef:Er komt niets af omdat je hem regelmatig wast en blaast. Dat harkje moet je niet meer gebruiken want je geeft hem dan ook geen kans om iets aan te maken! Je hebt het toch ook niet nodig.
Bij iedere andere hond zou ik zeggen stop even met wassen en kijk eens wat er dan gebeurd. Maar dat gaat niet. Binnen 15 minuten droog vind ik normaal bij een lab.
ik zou het heel even aanzien mocht hij t over een week of iets nog koud hebben dan gaf ik hem een jas.
Mijn kortharige bullmastiff (vacht is wel enigzins vergelijkbaar) is ook niet meer graag buiten en leeft voor 20 graden met een zonnetje! Zij is overigens nog niet in de rui. Het is nog niet lang genoeg koud geweest denk ik.
Ach ze zijn allemaal anders en de vacht van jou Nelson zal toch anders zijn door alle allergieën die hij had.
ik zou me er niet te druk om maken. Volgend jaar weer eens zien. Wie weet krijgt hij dan wel.
Maar gooi die hark naar weg hoor. Daar maak je mee kapot als je lief is.
Nelson is in augustus voor het laatst gewassen. Blazen doen we elke dag maar dan is hij dus droog. Borstelen doe ik nooit omdat hij het niet fijn vind en het totaal zinloos is. Dus van wassen er borstelen zal niet de oorzaak zijn van zijn dunne vacht :-\

Tijdens wandelingen hoeft hij niets om, dan moet hij zich wel warm kunnen lopen. Maar hij snuffelde altijd graag buiten, met de katten, en kon dan zomaar een uur bezig zijn en daarna in het gras gaan liggen pitten. Dat snuffelen en buiten pitten wil hij nu niet meer omdat hij het dan zo koud krijgt. Hij gaat nu met die oostenwind na een plas tegen de deur aan zitten en wil al rillend naar binnen.
Hier een bijna blootje van nature en die heeft de laatste twee dagen 's ochtends alweer een dun jasje aangehad

Je merkt gewoon dat ze het onaangenaam vind als het kouder als een graad of 15 is en er een 'straf' windje staat.
Ik doe niet moeilijk en trek haar gewoon wat aan tijdens de eerste wandeling
De rest van de dag loopt ze gewoon bloot rond, maar voor die ochtendwandeling hebben we toch maar alvast haar garderobe uit de kast getrokken

Waarom zou je het niet doen bij Nelson... als je duidelijk merkt dat het op bepaalde momenten onaangenaam is voor hem, zou ik hem niet plagen
Daarnaast kost jezelf warm houden enorm veel energie... en die energie heeft hij momenteel misschien wel nodig om zijn lijf op een andere manier te onderhouden, dus op echte koude momenten zou ik hem lekker een (dun) jasje of shirt aantrekken
Foppe heeft wel een dikke vacht maar is door zijn auto immuun snel koud. Hij heeft meerdere jassen. Met lopen alleen aan bij erge koude, maar bv bij training en dan in de auto en wij nog een bak koffie heeft hij een jas aan. Bij een snuffel beren tocht ook. En als we verder rijden met de auto ook. De beren willen altijd het raam open en de bus waar de honden zitten is koud. Dan ligt Foppe te rillen. Ik zou zeggen met snuffen en buiten liggen lekker de jas aan. Foppe krijgt er overigens niet minder haar van.

Mijn beren zijn nog ondervachtloos overigens. Kleine beer heeft ook in de winter nauwelijks ondervacht, die is altijd kaal, haar zusters hebben juist heel overdadige vachten.
Als een hond kou nodig zou hebben om een wintervacht aan te maken, dan zou een huishond nooit een wintervacht krijgen. Oscar (door zijn rug, maar de meeste honden wegens luie baasjes) ligt gemiddeld ruim 23 uur per dag bij de kachel te stinken en krijgt toch echt gewoon een dikke vacht. Bovendien heb ik Oscar nog nooit ook maar enige indruk van "het koud hebben" zien geven. Je hond hoeft niet te rillen om de prikkel voldoende te ervaren.

Ik zou hem nu wat aandoen en dik genoeg als hij rilt. Het is niet zo dat als je hem nu een warmere jas aan doet, dat hij per see straks een nog dikkere jas nodig heeft. En als het wel zo is, dan is het zo, als hij het koud heeft, heeft hij het koud. Omdat je geen tweede keer longontsteking wilt en omdat hij het niet koud hoeft te hebben. Das toch gewoon simpelweg sneu.
Kaela schreef:Als een hond kou nodig zou hebben om een wintervacht aan te maken, dan zou een huishond nooit een wintervacht krijgen. Oscar (door zijn rug, maar de meeste honden wegens luie baasjes) ligt gemiddeld ruim 23 uur per dag bij de kachel te stinken en krijgt toch echt gewoon een dikke vacht. Bovendien heb ik Oscar nog nooit ook maar enige indruk van "het koud hebben" zien geven. Je hond hoeft niet te rillen om de prikkel voldoende te ervaren.

Ik zou hem nu wat aandoen en dik genoeg als hij rilt. Het is niet zo dat als je hem nu een warmere jas aan doet, dat hij per see straks een nog dikkere jas nodig heeft. En als het wel zo is, dan is het zo, als hij het koud heeft, heeft hij het koud. Omdat je geen tweede keer longontsteking wilt en omdat hij het niet koud hoeft te hebben. Das toch gewoon simpelweg sneu.
Daar heb je een punt. De meeste honden komen niet zoveel buiten dat alleen kou invloed kan hebben op vacht. Bij bijvoorbeeld Hope heb ik ook nog nooit de indruk gehad dat hij het koud had.

Ik ga hem een jas aandoen als hij de tuin in gaat. En dan zien we later wel weer verder.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door