Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

eelke schreef:Ook met een plank gaat die hond erin springen vrees ik. Volgens mij werkt een plank nog het beste tegen het eruit springen? Ik gok zo dat hij er gewoon overheen springt. Ik had wel zitten denken om een grote brede opstap te maken, zodat hij de auto in en uit stapt, ipv springt. Maar dan nog is het wel een extra belasting natuurlijk... eerst maar eens afwachten wat de reactie op het filmpje is.
Nelson vindt een plank om in de auto te gaan ook onzin ::)
eelke schreef:Ook met een plank gaat die hond erin springen vrees ik. Volgens mij werkt een plank nog het beste tegen het eruit springen? Ik gok zo dat hij er gewoon overheen springt. Ik had wel zitten denken om een grote brede opstap te maken, zodat hij de auto in en uit stapt, ipv springt. Maar dan nog is het wel een extra belasting natuurlijk... eerst maar eens afwachten wat de reactie op het filmpje is.
Springt hij ook met een worst voor zijn neus? Bij planklopen gebruik ik al in de aanloop naar de plank toe een lekker konijnenoor. Dan lopen ze keurig over de plank heen. Uit idem. Mijn beren vinden planken nl ook om te springen.
kira schreef:Springt hij ook met een worst voor zijn neus? Bij planklopen gebruik ik al in de aanloop naar de plank toe een lekker konijnenoor. Dan lopen ze keurig over de plank heen. Uit idem. Mijn beren vinden planken nl ook om te springen.

Ja juist dan denk ik. En dan ben ik halverwege ook nog mijn vingers kwijt ;)
Ik denk dat een plateau dan nog beter werkt. Mijn auto is natuurlijk gelukkig ook niet zo hoog.
Eelke, na overleg met onze ervaringsdeskundige het volgende.

Er is een verschil tussen de poot belasten bij het plassen en de poot bewegen. Het strekken zal de problemen geven.
Belangrijk punt volgens haar: een hond stelt zich niet aan, dus een stapje terug als hij niet wil!!!!!!!!!
Zoals hij nu loopt, ze vond het ook slecht, moet je je afvragen, of je de oefentijd wel moet verlengen. Dat weet je alleen zelf, want jij ziet hem.
Als hij met de spalk beter loopt, dan oefenen met de spalk om. Zoals hij zich nu beweegt compenseert hij met rechts, wat hij links nog niet kan,
De spieren in de voorhand zullen zwaarder worden, maar dat zal hij nodig hebben om te bewegen.
Haar hond loopt ietwat zwalkend, maar pijnvrij. Meer was er niet te halen, 3 à 4 maanden oefenen.
Haar advies, zeker omdat je zelf niet zo zeker bent, een goede fysiotherapeut, die je kan vertellen wat te doen of hydrotherapie, maar alles alleen bij vakmensen. En dan verder alle adviezen, ook die van ons, naast je neer leggen.
Ook naast je neerleggen, hoe het gaat, geen dagelijkse paniek, daar heeft niemand wat aan en zelf wordt je er ellendig van.
Je hebt ook nog je werk en je gewone leven.

Hanny
Ja. Nou, nu dus eerst de mening van de orthopeed.

Ik heb bv een vriendin gehad met eenzelfde probleem, ongeveer, eerst operatie, toen gips, toen herstellen, maar als ik dan bedenk hoe lang daarvoor nodig was, is natuurlijk de 3,5 week die wij nu aan het opbouwen zijn, niks. Als ik nu bedenk hoe lang mijn conditie slecht was na mijn operaties en narcose, dan is dat ook echt ontzettend veel langer.
Ik heb meer dan een half jaar last gehad van een pees in mijn voet nadat ik die verzwikt had. En soms is die nog gevoelig. En af en toe zit mijn enkel vast en maakt de osteopaat die weer los, want blijkbaar loop ik daar toch een beetje raar op, op die voet. Geen ramp, wordt ik gewoon 80 mee, hoogstens kan ik later geen hakken meer dragen.

En dan hebben we het ook nog niet over de wonden en ontstekingen die hij aan die poot had. Dat heeft natuurlijk ook niet meegeholpen. En daardoor kon hij die bandage niet om (oké, die was ook niet verplicht om te gebruiken, dan kon ter ondersteuning wel wat zijn, volgens de orthopeed).

En ik geloof zeker dat een hond zich niet aan stelt. Maar ja, als het verhaal is dat die pees weer moet uitrekken, dat dat pijnlijk is, maar dat dat door beweging moet, dan moet je soms misschien wel een zetje geven. Maar ik weet dat niet.

Op zich klinkt het natuurlijk logisch dat die pees te kort is en niet wil strekken. Hij heeft 5 weken als een ballerina op zijn tenen ingespalkt gezeten, dan is die pees dus nog korter dan dat die bij een normale stand is...

Maar goed, de clue ligt daarvan ligt nu toch even bij het orthopeed, dus ik hoop dat die morgen wel terug mailt. En fysio enzo is prima, maar dan wil ik wel dat hij daar achter staat (of ik ga terug naar mijn eigen dierenarts en leg het daar voor) want anders heb ik weer dat de fysio a zegt en de orthopeed b, en dan wordt ik ook gek.
Dat is ook verstandig Eelde. Afwachten wat orthopeed zegt. Anders wordt je simpel.
Even meedenken over de auto.
Zo een opstapje van het Zweeds warenhuis
gebruik ik om het stapje kleiner te maken.
Een loopplank nog way. Dat is stom.
ik had dit krukje nog van platform training enge ruiken een stoel als tussenlanding om op de steiger te komen die ik als trimtafel gebruik.
Buffel vindt het super om dat opstapje te gebruiken. Geen filmpje of foto van helaas. We hebben net een grand espace en daar kan hij zo instappen.
Zo'n krukje is veel te klein, en het risico op omvallen ook te groot.

Ik had nu een hocker gebruikt van de tuinset, maar die was eigenlijk nog iets te hoog, die is maar 10 cm lager dan mijn auto. Ik denk dat mijn auto 50 of 60 cm hoog is ofzo.

Dus als ik dan een hocker maak van 25-30 cm hoog, dan kan hij er op stappen. Zoiets zeg maar;
Ik denk dat hij dat wel gaat gebruiken. Dat gaat in 2 keer dus dan kan je hem erop ook nog stil zetten als dat nodig is. Hij kan dan ook makkelijker de zere poot ontlasten omdat hij niet stap stap stap stap hoeft te doen om boven te komen, dat doet hij nu ook handig met de bank, dan zet hij alleen af met zijn goede achterpoot.

Afbeelding
Dat is nog een goed idee die op maat gemaakte hocker. Ik kon het krukje tussen de stoep en de auto vastzetten en voor mijn formaat prima tussenstapje.
Nu als Buffel een mindere dag heeft, wacht hij tot we hem een kontje geven.
Maar of je dat doet met mijn 45 kg of jou Gijs iets van 80 kg is natuurlijk een heel ander gewicht.
Kun je die hocker dan ook nog meenemen in je auto? Dan is het wel een goed idee ja.
Tja plank, Kaio weigert ook in alle toonaarden. Laat zich zelfs vallen als je hem een beetje op de plank dwingt ::) Dus hier is het idd voorpoten in de auto en dan dat hele achterwerk optillen ::) Hij werkt wel mee want hij wil graag mee dat scheelt.
Gelukkig dat Fozzy daarin wel normaal doet, die loopt gewoon plank op en af. Dat was wel heel erg fijn toen ie geopereerd was.
Kaio schreef:Kun je die hocker dan ook nog meenemen in je auto? Dan is het wel een goed idee ja.
Tja plank, Kaio weigert ook in alle toonaarden. Laat zich zelfs vallen als je hem een beetje op de plank dwingt ::) Dus hier is het idd voorpoten in de auto en dan dat hele achterwerk optillen ::) Hij werkt wel mee want hij wil graag mee dat scheelt.
Gelukkig dat Fozzy daarin wel normaal doet, die loopt gewoon plank op en af. Dat was wel heel erg fijn toen ie geopereerd was.
Ja dat zou wel passen hoor, kan op de achterbank he. Kontje geven werkt niet zo goed, want Gijs zet zelf nog net zo hard af, en met mijn kontje erbij knalde hij vrijdag dus zo tegen de achterbank aan :-[

Goed antwoord terug, de orthopeed vond het echt niet tegenvallen, zo doorgaan en geduld hebben. He, geen antwoord op mijn vragen, dus nog eens gevraagd ook als hij zo slecht loopt dat hij niet vooruit wil en wat te doen met het draven?

Antwoord terug, als hij slecht loopt niet een week vooruit in het schema en een volle week pijnstillers geven.

Nog geen compleet antwoord op mijn vragen. :-\

Goed, eigen redenatie dan maar even, pijnstillers geven, en niet zo krampachtig omgaan met wel of niet draven als hij zijn bandage aan heeft. Immers is die niet per see nodig, dus de steun die dat ding extra geeft kunnen we vast afstrepen tegen de extra kracht op de poot door een drafpas. Hij moet bewegen, en dat moet ook wel 'leuk' blijven, en constant corrigeren helpt daar niet bij.

Vanaf morgen zouden we 5 x 15 min moeten gaan lopen. We gaan kijken hoe dat gaat. Van 5 naar 8 is relatief een veel grotere stap, dus mijn gevoel zegt dat we dat met rustig opbouwen wel kunnen gaan volgen. Hoewel we dus wel van 60 naar 75 minuten per dag gaan.

Dan zitten we dus op 75 min per dag. Volgende week moeten we dan naar 4 x 20, dat is 80 min per dag. Dat is al helemaal geen grote uitbreiding. Alleen langer lopen per keer en gelukkig een keer minder. Kunnen we ook weer echt andere rondjes lopen en een stukje verder komen, daar gaat hij blij van worden. Komende week zitten we toch nog vast aan onze woonwijk.

Dus, bandage aan, pijnstillers, en dan toch maar weer kijken hoe het gaat.

Dan vraag ik me nog wel af of we zo van de een op de andere dag kunnen overschakelen van metacam op rimadyl. We hebben beide nog liggen nl.
Klinkt als een strak plan, Eelke. Top!

Ik zou even kijken wat je zelf denkt op een dag dat hij niet wil lopen. Ik denk echt dat hij niet achteruit gaat als je van dat laatste rondje een plasrondje maakt, of het over slaat. Het moet wel leuk blijven, voor Gijs maar ook voor jullie.
Je kunt het altijd proberen door een plank te nemen en leert hem er op te lopen voordat je het bij de auto toepast ;)
Aquillo schreef:Je kunt het altijd proberen door een plank te nemen en leert hem er op te lopen voordat je het bij de auto toepast ;)

Ja, alleen moeten we wel rekening houden met zijn beperkingen. Zo mag hij bv niet kort draaien (dus zoals op het filmpje is niet goed voor hem), dus dan wordt oefenen waarbij je heen en weer loopt al lastig. In mijn huiskamer of achtertuin kan dat al niet.

Daarbij blijft het Gijs. Die deed op de puppycursus al niet drie keer achter elkaar hetzelfde, heeft geen nut, sodemieter op :-\ ik heb er nogal een hard hoofd in. Als de situatie wat makkelijker zou zijn (Gijs is gewoon fit met een sterke poot en we beginnen met zo'n plank ivm komende ouderdom ofzo) is het wat anders. Dan bouw je het op en oefen je elke dag een paar keer. Maar ik zie het niet zo zitten, nog een project erbij...
eelke schreef:Ja, alleen moeten we wel rekening houden met zijn beperkingen. Zo mag hij bv niet kort draaien (dus zoals op het filmpje is niet goed voor hem), dus dan wordt oefenen waarbij je heen en weer loopt al lastig. In mijn huiskamer of achtertuin kan dat al niet.

Daarbij blijft het Gijs. Die deed op de puppycursus al niet drie keer achter elkaar hetzelfde, heeft geen nut, sodemieter op :-\ ik heb er nogal een hard hoofd in. Als de situatie wat makkelijker zou zijn (Gijs is gewoon fit met een sterke poot en we beginnen met zo'n plank ivm komende ouderdom ofzo) is het wat anders. Dan bouw je het op en oefen je elke dag een paar keer. Maar ik zie het niet zo zitten, nog een project erbij...
Kan ik me voorstellen Eelke. met eigenwijze honden bereik je dat idd niet. Heel veel sterkte ik hoop echt dat het allemaal weer goed komt voor je grote beer
:bigarmhug:
Nelson heeft het ook braaf geleerd in de tuin, zonder auto. Maar de plank bij de auto is gewoon een ander verhaal, dan is hij enthousiast want, joehoeeee, we gaan weg!!! En dan springt hij nogal eens over de plan heen. Met eruit komen nooit, met erin gaan heel erg vaak.

Als zo'n tafeltje werkt ging ik lekker voor zo'n tafeltje. Nog een project zou ik zelf ook echt even geen zin in hebben. En de auto in en uit alleen met die bandage. Meer kan je niet doen, het is nu eenmaal geen chiwafwaf die je onder je arm neemt. ""Gelukkig" is het achter. Uit de auto springen is belastender dan erin maar dan vooral voor de voorpoten. Waarschijnlijk zorgt hij eet ook zelf wel voor dat hij niet op zijn zeer poot landt maar op zijn goede. Hij is natuurlijk ook niet dom ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door