Rebekka schreef:Bedankt voor jullie antwoorden
@Lizzy en eelke Met orgaanvlees en vleesbot kan ik me slachtafval voorstellen, maar met spiervlees en prooidieren eigenlijk niet. Ik vind dat lastig.
@ een aantal van jullie: Ik vind het een beetje een dooddoener om dit discussiepunt af te doen met: dan neem je maar een konijn, cavia of leguaan. Komt een beetje over dat er geen discussie aangegaan durft te worden.
@ topaaz Ik ben geen vegetariër, omdat ik van mening ben dat vlees gezond voor ons is. En zo ook voor honden. Wel vind ik dat je daar bewust mee om moet gaan. (Eigenlijk ben ik dus hetzelfde als jij, jij probeert er ook bewust/kritisch mee om te gaan) Zo eet ik meestal maar 3 keer in de week een klein stukje (zo verantwoord mogelijk) vlees. Ik heb dus geen moeite met het geven van vlees, of dat er dieren voor geslacht moeten worden. Wel vind ik het in verhouding moet staan. Dus niet onnodig. Mijn "knaagpunt" is dus of de gezondheidsvoordelen groot genoeg zijn om de geslachte dieren te verantwoorden. (In mijn hoofd) Zou het gaan om alleen slachtafval, dan is er natuurlijk geen probleem, maar dit is met prooidieren niet het geval en met spiervlees denk ik ook niet.
@Jasmijn: "Ik kan er zelf verschrikkenlijk slecht tegen dat mensen hun vicie opdwingen aan hun dier uit "dieren liefden"" Noem eens 1 iemand die zijn visie niet opdwingt? De dieren zelf praten niet en zijn dus altijd afhankelijk van de visie van hun baas! Jouw dieren zijn ook afhankelijk van jouw visie.
@spikkelneus: ik heb al twee konijnen
en idd omdat dat anders zielug is... en veel leuker 
Het punt is dat als je naar de feiten kijkt en naar de genetica van het dier wat je hebt je kan zien welke voeding het dier nodig heeft, dat is geen vicie dat zijn feiten.
Een hond heeft een gebit en verterings kanaal van een vlees eter en niet van een alles eter of planten eter.
In mijn ogen gaat het flink mis als je een dier niet voerd voor wat hij gebouwd is, zo moet je een herbivor ook geen vlees geven want daar krijg je gekken koeien van ( weet je nog dat schandaal van de koeien die vlees kregen)
Het is elken keer het zelfde, eerst volgen we de natuur honden krijg vlees, koeien gras en babys borstvoeding.
Dan vinden we dat we het beter weten dan de natuur, honden moeten brok, koeien vlees en babys kunstvoeding.
Dan blijkt dat er iets mis gaat niet helemaal duidelijk wat maar iets loop er niet lekker, oorzaak onbekent tot er naar de voeding gekenen word.
Dier en mens worden weer op de oorspronkelijke voeding gezet en de problemen verdwijnen, gewoon omdat het wezen wel kon overleven op het voer maar er niet goed op kon functioneren waardoor problemen ontstaan.
Als mensen dan gaan roepen dat we intereitijd van het enen dier moeten beschadigen om het anderen dier te redden terwel het eersten dier niet zorgd dat het 2de dier gedood word maar enkel afval verwerking doet ja dat stoort mij heel erg!
Want dat is geen dieren liefde, dieren liefde is zorgen dat je dier krijgt wat hij nodig heeft en dat hij het op broken ook oke doet vind ik niet de juiste denk wijzen!
Want op de lange termijn schaad je daar dat dier mee door dat hij pijnlijke gezondheids problemen krijgt!
Ook al voer je prooidieren zelfs daar kan je een deel nemen wat enkel afval is, kuikens, uitgelegde kwartels, bokgeitjes, postduiven of wild wat een plaag vormt en sowieso af word geschoten.
Of je kan het zelf op een dier vriendelijke manier gaan fokken en slachten, muizen zijn vrij makkelijk te vermeerden en ook diervriendelijk te houden.
In mijn ogen is er geen reden om te zeggen dat vlees voeren aan een carnivoor dier onvriendelijk is of dat er daar voor speciaal meer dieren voor worden geslacht.
Zelf als je mocht zeggen ik wil minder vlees gaan voeren dan vind ik het nog beter en logischer dat je dan zegt ik ga deel zelf koken of voer hem meer avondeten resten naast het vlees dan dat je zegt ik ga over op brokken, want brokken zijn enkel gemaakt om geld mee te verdienen terwel het dier er redelijk op doet niet om te zorgen dat het dier werkelijk krijgt wat het nodig heeft!
Als laaste misschien dat jou dier niet praat maar die van kan toch zeer duidelijk communiceren, en ja daar luister ik naar!
Dus als hondlief rauw vlees vies vind en liever anders wilt eten dat zorg ik daar voor!
Maar een vlees eter willens en wetens dwingen enkel op een vegetariesch dieet of broken te leven ja daar heb ik flink moeiten mee, dan vind ik dat je beter een dier kan nemen wat aan sluit op jou vicie inplaats van een dier te dwingen tegen zijn natuur in te gaan!
We zijn zo gewent om dier aan te passen aan hoe wij willen hoe ze zijn dat we vergeten te kijken na hoe een dier hoord te zijn, als we nu stoppen met een dier naar onze wensen te laten aan passen maar inplaats daar van het dier soort te nemen wat bij onze wensen pas zou er veel leed bespraard blijven.
Zo kan je van een hamster geen dag dier maken, is een konijn geen solideer dier, is een hond een vlees etend roofdier, vinden fretten het veel fijner om alleen te zijn en hoord een paard in de wei flinke afstanden af te leggen en niet in een stal dat iets groter is dan het dier zelf.
Dus wil je geen dieren laten slachten voor je huisdier neem geen roofdier of alles eter maar een herbivoor!