TomsBorders schreef:Als ik de prijzen zo zie, zie ik vooral geld beluste motieven, als we het kunnen vragen, dan doen we dat toch. Gezondheid moet niet gerelateerd worden aan geld, het is de plicht van een fokker om altijd met gezondheid bezig te zijn, mensen die daar niet zo bezig mee willen zijn te weigeren en de serieuze mensen niet af te zetten, maar voor hun moeite ook een reeele prijs te vragen. Van mij mag daar gerust wat winst op zitten en wat Lizzy bijvoorbeeld doet en vraagt vind ik het meest eerlijke wat een fokker kan doen. Voor het ras, zichzelf en voor de toekomstige kopers. Ik snap dat er zoiets bestaat als vraag en aanbod, maar het blijven levende dieren en de ethiek valt daar aardig weg als je ze als goederen gaat behandelen. Nou is het bekend dat te weinig mensen nadenken, maar toch.
Je hebt heus wel punt en het klinkt allemaal leuk. Maar stel hé, dat Liz haar project mislukt dan is ze veel geld kwijt en zegt iedereen...goh, wat jammer voor je. Niemand die dan denkt, gut wat jammer van die paar duizend euro die verdampt is., en hoe nu verder?
Maar als je aan de andere kant geld overhoud van een nest dan staat wel iedereen (of nou ja velen) op hun achterste poten, terwijl dit op termijn toch wel noodzakelijk is als je dit soort projectjes wil doen. MIjn pups toendertijd van de zweedse reu wat een project was wat mij goud geld heeft gekost, zouden bij leven niks meer gekost hebben voor de pupkoper dan die van een andere fokker.
Dat project werd deels gefinancierd van het geld wat ik overgehouden heb van het nestje daarvoor. Deels, want het was bij verre niet toereikend voor 2 keer sperma invliegen en er vervolgens toch maar naartoe rijden en dan ook nog een doodzieke teef als bonusje.
Mensen kijken vaak altijd naar 1 nest,,,gutuhgut, even een simpel rekensommetje en voila, je bent al snel een zakkenvuller. Wat je eromheen allemaal voor moet uitgeven, doen en laten, wat er fout gaat en wat dat dan voor schadepost kan zijn, daar hebben we het maar nooit over. Oh nee wacht, dan is het hobby en dat mag geld kosten. Dat mag ook zeker, alleen als je met dingen begint als sperma laten invliegen of afreizen naar 1500km verderop dan gaat dat iets verder dan enkel "hobbykosten". Dat zijn dan kosten die ernstig op je huishoudbudget drukken en tenzij je een vette baan hebt zijn dit soort dingen anders lastig te financieren.
Ik beschouw mezelf als fokker die serieus met de fokkerij omgaat en dan net zo serieus dat ik ook weet dat die projectjeskachel ook moet roken. En als iedere stamboomoespup in NL tussen de 1250 en 1500 moet kosten, ook bij die fokkers die nooit aan leuke projecten doen c.q. hun nek uitsteken en altijd hun reuen op postcode selecteren, dan ga ik me er verder ook niet voor schamen als ik daar ergens tussen ga hangen.
En als ik dan een keer wat over hou dan gaat dat op een rekening en wordt dat besteedt aan de honden. En dan niet aan de 20ste nieuwe halsband oid. maar voor een volgend project, een dure operatie of eventueel nieuwe spullen die nodig zijn voor een nest. Want het mag toch ook niet zo zijn dat mijn spaarrekening door een mislukt project een beetje leeg is, een hond iets ernstigs krijgt en ik daar geen geld meer voor heb omdat ik al mijn spaargeld in een project gestoken heb.
Als je altijd alleen maar quitte draait moet je veel geluk hebben of een leuke geldboom in de tuin, anders ben je vlot failliet als het dan wel een keer fout gaat. Want als het fout gaat kun je ook niet ineens zeggen...ja nee, deze pups zijn nu ineens 200 euro duurder, want we hadden wat tegenslagen deze keer. Want net zoals je projectjes niet 1 op 1 op je pupkoper kan afrekenen, kun je dat met je tegenslagen ook niet doen.
Maar goed, eigenlijk is dit een oeverloze discussie. Wat al eerder is geschreven, op iedere scheet die je laat mag je winst bijschrijven, maar oh wee als je iets aan een nest over durft te houden.
En dan te bedenken dat er ook deze reis weer prettige zeurneuzen bij de pupgeïnteresseerden bijzaten, maar dat ook werkelijk niemand ook maar iets van de vraagprijs gevonden heeft. Komt er dus op neer dat erg veel mensen er een negatieve mening over hebben, behalve diegene die het echt aangaat.