Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Hope
Kinnie schreef:Ik kan je vertellen, inmiddels uit eigen ervaring en horen van andere golden fokkers.... De vraag is zeer zeker groter dan het aanbod!
Bij de labrador weet ik niet, want daar zit ik niet in, in dat wereldje, maar kan me zo voorstellen dat dat daar ook het geval is.

Toen wij op zoek gingen naar een fokker konden wij bij vier fokkers nog dezelfde dag een pup komen halen.
Door sella
Diego odh 750 euro 2010 heel ongezond en slechs 5 1/2 Met stamboom Was ook een schat van een hond we hebben 6 jaar op de lijst gestaan.
Buffel dh langstockhaar 150 euro omdat hij met 10 weken al een paar keer terug gekomen was en een hartruisje had en nog heef. Helaas niet al te gezond. Wel een schat van een hond.ook met stamboom
Shay dh langstockhaar 900 euro 2013 met stamboom, en keraitits pannus( auto imuun aandoening) ook lang naar een fokker gezocht die rauw voert( shay 4e generatie rauw) en een fokker die op gezondheid focust en daarna pas op looks.

Nu aan het rondneuzen naar dh langstockhaar fokkers die volgens mijn normen qua gezondheid fokken en langzaam aan eens kennis gaan maken.
We willen er nu niet 1 bij, Buffel is 6 en shay wordt 4 in feb. Ik wil met een jaar of 4 er wel een bij dus nu voorwerk doen.

We zijn ons aan het orienteren naar een raskat, main coon, en als ik dan lees hoeveel meer er wordt gevraagd en betaald omdat ze reuze groot worden, extra tenen hebben valt mijn mond open.
Door smulpaap
Hope schreef:Toen wij op zoek gingen naar een fokker konden wij bij vier fokkers nog dezelfde dag een pup komen halen.

Oh ja , herkenbaar ::)
Als je in je omgeving verteld dat je al 1,5 jaar zoekt naar een pup .....
En dan ook nog eens lang op de wachtlijst moet .....
Wij zijn door heel Ned heengereden . dat was nog voor de tijd van internet
En ja , natuurlijk . Overal konden we een JRT -pup krijgen .
na drie jaar speuren en fokkers bezoeken hadden we ons smurfje
Met de Hollanders ging het iets vlotter , kleine vereniging
Naar Amber hebben we ook een dikke twee jaar gezocht .... en gevonden

Ik zit hier echt met verbazing de postings van o.a Lizzy en Angelique te lezen
Mensen kunnen zoveel lezen tegenwoordig , zich verdiepen . Er is nogal wat mis met onze rashonden
En dan zou je denken , mensen worden kritischer . En gaan mogelijk eens wat minder onbenullige vragen stellen ?
Door TomsBorders
Als ik de prijzen zo zie, zie ik vooral geld beluste motieven, als we het kunnen vragen, dan doen we dat toch. Gezondheid moet niet gerelateerd worden aan geld, het is de plicht van een fokker om altijd met gezondheid bezig te zijn, mensen die daar niet zo bezig mee willen zijn te weigeren en de serieuze mensen niet af te zetten, maar voor hun moeite ook een reeele prijs te vragen. Van mij mag daar gerust wat winst op zitten en wat Lizzy bijvoorbeeld doet en vraagt vind ik het meest eerlijke wat een fokker kan doen. Voor het ras, zichzelf en voor de toekomstige kopers. Ik snap dat er zoiets bestaat als vraag en aanbod, maar het blijven levende dieren en de ethiek valt daar aardig weg als je ze als goederen gaat behandelen. Nou is het bekend dat te weinig mensen nadenken, maar toch.
Door Ruisje
Goedenavond. ;)

Allebei lookalikes (heb ik vanavond geleerd, haha):
- Sergi, Podenco Andaluz via Podencoworld €275
- Lily, dwergpoedel, via, via, via €0

Daarvoor nog 2 lookalike Duitse Herders (wel stamboekpapieren, maar uit het asiel en herplaats, dus niet te verifiëren) 1 lookalike dwergpoedel en een rasechte kruising. :D

Enige rashond (en enige pup) met papieren en uit geteste ouders die ik gehad heb is Taylor. Labrador retriever €550 (1995-2000)
Angelique schreef:Ik heb nu net weer verse ervaring en die komt erop neer dat mensen wel waarde hechten aan een stamboom. Dat dit nog steeds gezien wordt als dat de hond "netjes" gefokt is en dat ik mijn best gedaan heb om leuke pups op de wereld te zetten.

Iemand stond hier in de tuin en zei, ik wil wel perse via de Rv kopen, want dan weet ik dat het goed is. Dus ik zeg, ik ben geen lid van de Rv :biggrin2: Maarja, na mijn uitleg over het verschil tussen rv en RvB en waarom ik geen lid was van de kantklosklup was het al snel goed. Neemt niet weg dat er helemaal niemand heeft gevraagd om de HD-papieren e.d. stamboom= goed.

Dan de criteria (let op: deze mensen hebben geen pup hier weggehaald)

...
...
...
Lizzy schreef:Ook nog een paar leuke voorbeelden van gesprekken met mensen die een pup zoeken:

...
...
...
Ik denk dat dit dezelfde mensen zijn die jaren geleden bij mij een kitten probeerde te kopen en die ik toen afwimpelde, hahaha.

Gelukkig waren er inderdaad nog de leuke, lieve en enthousiaste kopers, maar goh, wat vond ik al die onbenullen (die er altijd waren) vreselijk...
Door Angelique
TomsBorders schreef:Als ik de prijzen zo zie, zie ik vooral geld beluste motieven, als we het kunnen vragen, dan doen we dat toch. Gezondheid moet niet gerelateerd worden aan geld, het is de plicht van een fokker om altijd met gezondheid bezig te zijn, mensen die daar niet zo bezig mee willen zijn te weigeren en de serieuze mensen niet af te zetten, maar voor hun moeite ook een reeele prijs te vragen. Van mij mag daar gerust wat winst op zitten en wat Lizzy bijvoorbeeld doet en vraagt vind ik het meest eerlijke wat een fokker kan doen. Voor het ras, zichzelf en voor de toekomstige kopers. Ik snap dat er zoiets bestaat als vraag en aanbod, maar het blijven levende dieren en de ethiek valt daar aardig weg als je ze als goederen gaat behandelen. Nou is het bekend dat te weinig mensen nadenken, maar toch.
Je hebt heus wel punt en het klinkt allemaal leuk. Maar stel hé, dat Liz haar project mislukt dan is ze veel geld kwijt en zegt iedereen...goh, wat jammer voor je. Niemand die dan denkt, gut wat jammer van die paar duizend euro die verdampt is., en hoe nu verder?
Maar als je aan de andere kant geld overhoud van een nest dan staat wel iedereen (of nou ja velen) op hun achterste poten, terwijl dit op termijn toch wel noodzakelijk is als je dit soort projectjes wil doen. MIjn pups toendertijd van de zweedse reu wat een project was wat mij goud geld heeft gekost, zouden bij leven niks meer gekost hebben voor de pupkoper dan die van een andere fokker.
Dat project werd deels gefinancierd van het geld wat ik overgehouden heb van het nestje daarvoor. Deels, want het was bij verre niet toereikend voor 2 keer sperma invliegen en er vervolgens toch maar naartoe rijden en dan ook nog een doodzieke teef als bonusje.

Mensen kijken vaak altijd naar 1 nest,,,gutuhgut, even een simpel rekensommetje en voila, je bent al snel een zakkenvuller. Wat je eromheen allemaal voor moet uitgeven, doen en laten, wat er fout gaat en wat dat dan voor schadepost kan zijn, daar hebben we het maar nooit over. Oh nee wacht, dan is het hobby en dat mag geld kosten. Dat mag ook zeker, alleen als je met dingen begint als sperma laten invliegen of afreizen naar 1500km verderop dan gaat dat iets verder dan enkel "hobbykosten". Dat zijn dan kosten die ernstig op je huishoudbudget drukken en tenzij je een vette baan hebt zijn dit soort dingen anders lastig te financieren.
Ik beschouw mezelf als fokker die serieus met de fokkerij omgaat en dan net zo serieus dat ik ook weet dat die projectjeskachel ook moet roken. En als iedere stamboomoespup in NL tussen de 1250 en 1500 moet kosten, ook bij die fokkers die nooit aan leuke projecten doen c.q. hun nek uitsteken en altijd hun reuen op postcode selecteren, dan ga ik me er verder ook niet voor schamen als ik daar ergens tussen ga hangen.
En als ik dan een keer wat over hou dan gaat dat op een rekening en wordt dat besteedt aan de honden. En dan niet aan de 20ste nieuwe halsband oid. maar voor een volgend project, een dure operatie of eventueel nieuwe spullen die nodig zijn voor een nest. Want het mag toch ook niet zo zijn dat mijn spaarrekening door een mislukt project een beetje leeg is, een hond iets ernstigs krijgt en ik daar geen geld meer voor heb omdat ik al mijn spaargeld in een project gestoken heb.
Als je altijd alleen maar quitte draait moet je veel geluk hebben of een leuke geldboom in de tuin, anders ben je vlot failliet als het dan wel een keer fout gaat. Want als het fout gaat kun je ook niet ineens zeggen...ja nee, deze pups zijn nu ineens 200 euro duurder, want we hadden wat tegenslagen deze keer. Want net zoals je projectjes niet 1 op 1 op je pupkoper kan afrekenen, kun je dat met je tegenslagen ook niet doen.

Maar goed, eigenlijk is dit een oeverloze discussie. Wat al eerder is geschreven, op iedere scheet die je laat mag je winst bijschrijven, maar oh wee als je iets aan een nest over durft te houden.

En dan te bedenken dat er ook deze reis weer prettige zeurneuzen bij de pupgeïnteresseerden bijzaten, maar dat ook werkelijk niemand ook maar iets van de vraagprijs gevonden heeft. Komt er dus op neer dat erg veel mensen er een negatieve mening over hebben, behalve diegene die het echt aangaat.
Door hannabelgje
Wat ik vooral merk bij mijn ras is dat fokker a 1200 euro vraagt omdat fokker b dat ook doet. Niet omdat de kosten hoger zijn. Maar puur en alleen omdat het kan en mensen het toch wel betalen. Als er nou een Angelique of Lizzy verklaring achter zit voelt het toch anders. Kijk als het dadelijk zover is over een paar jaar dan geef ik het er ook aan uit. Maar ik blijf er ook bij dat het raar is dat raskatten zoveel goedkoper zijn. Ook daar kan het goed misgaan en kunnen de medische kosten aardig oplopen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door MarijeEnBoomer
Ik weet niks van kattenfokken maar hebben zij ook een RvB die dekaangifte, stamboomaanvraag , chippen, etc allemaal in rekening brengt?
Over het algemeen zijn pups veel groter en eten dus ook meer en kosten dus ook meer. Net zoals de moederhond die tijdens de dracht al meer moet eten natuurlijk.
Dat is wat er op dit tijdstip al naar voren komt als ik denk aan kostenverschillen tussen katten en hondenfokken.
Door Angelique
hannabelgje schreef:Wat ik vooral merk bij mijn ras is dat fokker a 1200 euro vraagt omdat fokker b dat ook doet. Niet omdat de kosten hoger zijn. Maar puur en alleen omdat het kan en mensen het toch wel betalen. Als er nou een Angelique of Lizzy verklaring achter zit voelt het toch anders. Kijk als het dadelijk zover is over een paar jaar dan geef ik het er ook aan uit. Maar ik blijf er ook bij dat het raar is dat raskatten zoveel goedkoper zijn. Ook daar kan het goed misgaan en kunnen de medische kosten aardig oplopen.

Tuurlijk doet men dat, al is het maar om onderling geen mot te krijgen. Als "we" namelijk structureel gaan prijsvechten, dan gaat dat ergens in het verhaal ten koste van de pups c.q het ras. Maar ik begrijp echt niet waarom het zo,n probleem is voor een koper wat een fokker "verdiend" en wat hij met die centen over gaat doen. Hij heeft iets wat jij wil, daar hangt een prijskaartje aan, dat heb je ervoor over, ja of nee.
Het komt er gewoon op neer dat je mazzel moet teruggeven aan de pupkopers, maar pech is lekker jouw pech. En als je pech hebt en je rekent dat door, dan prijs je jezelf acuut uit de markt, net als wanneer je je projectje zou doorberekenen.
Persoonlijk vind ik randvoorwaarden veel belangrijker en enig prijsverschil zou mij niet kunnen forceren tot shoppen oid.

En projecten dienen een hoger doel, dat is mooi, maar niet boeiend voor de pupkoper op dat moment, die wil gewoon een pup en liefst zo snel mogelijk en liefst niet te ver weg. *uitzonderingen daargelaten*.
Door Lizzy
Ik ben benieuwd waar mensen over 10 jaar een rashond gaan halen. Want rashonden fokken is eigenlijk op geen enkel front nog leuk. Vergeet trouwens ook niet dat als je wat verdient aan je pups dat je dit als fokker maar beter opzij kunt zetten voor het geval dat 1 van de pups wat gaat mankeren.

Ik denk serieus dat steeds minder mensen dit een leuke hobby gaan vinden en over gaan tot het kweken van orchideeën.
MarijeEnBoomer schreef:Ik weet niks van kattenfokken maar hebben zij ook een RvB die dekaangifte, stamboomaanvraag , chippen, etc allemaal in rekening brengt?
Over het algemeen zijn pups veel groter en eten dus ook meer en kosten dus ook meer. Net zoals de moederhond die tijdens de dracht al meer moet eten natuurlijk.
Dat is wat er op dit tijdstip al naar voren komt als ik denk aan kostenverschillen tussen katten en hondenfokken.
Kattenfokkers moeten ook stambomen, chips, onderzoeken e.d betalen uiteraard. En niet alle pups eten meer natuurlijk. Een chihuahua pup eet minder dan een kitten van een siamees bijvoorbeeld. En een kattenfokker moet 13 weken een kitten voeren ipv 8 en een kitten krijg je met 13 weken volledig geënt mee.
Zoals ik al eerder aangaf maakt het mij niet uit of een fokker er geld aan over houdt als hij een nestje fokt. Het zou alleen wel fijn zijn om daar eerlijk over te zijn. Ik hoor alleen verhalen over dat het meer kost dan oplevert en dat die 1200 euro eigenlijk veel te weinig is om de daadwerkelijke kosten te dekken.

Door pearlsofpassion
Ik heb eens een kostenberekening van raskatten gezien en die draaien echt vrijwel gewoon quitte. Niets overhouden voor tegenslagen of iets aan overhouden.

Nu denk ik wel dat er ook effectief minder tijd in gestoken wordt dan bij honden en heel wat zaken toch minder duur zijn. Maar dekgeld vb sprak men van 1000 euro als ik het mij goed herinner, wat dus bijna of effectief 2 kittens zijn.

Ik denk dat dit ook een deel vraag en aanbod is. Mensen die een hond zoeken gaan vlot naar een fokker van een ras. Rashonden is heel normaal en ingeburgerd. Terwijl mensen die voor raskatten gaan daar doorgaans bewuster voor kiezen. Om een rasdier te kopen. De meesten halen gewoon een kitten op de hoek van de straat en als iemand een raskat heeft is dat toch een beetje een rariteit.
De meeste mensen vinden het nu al onvoorstelbaar dat je een paar honderd euro neertelt voor een kat. :o
Terwijl men er als leek bij honden toch eerst vanuitgaat dat het om een rashond gaat als je met een nieuwe aanwinst aan komt zetten. Hoeveel dat dan kost weten ze vaak wel niet.
Door Angelique
Lizzy schreef:Ik ben benieuwd waar mensen over 10 jaar een rashond gaan halen. Want rashonden fokken is eigenlijk op geen enkel front nog leuk. Vergeet trouwens ook niet dat als je wat verdient aan je pups dat je dit als fokker maar beter opzij kunt zetten voor het geval dat 1 van de pups wat gaat mankeren.

Ik denk serieus dat steeds minder mensen dit een leuke hobby gaan vinden en over gaan tot het kweken van orchideeën.
Dat moet je ook doen als je er niks op verdiend.
Door Angelique
hannabelgje schreef:Kattenfokkers moeten ook stambomen, chips, onderzoeken e.d betalen uiteraard. En niet alle pups eten meer natuurlijk. Een chihuahua pup eet minder dan een kitten van een siamees bijvoorbeeld. En een kattenfokker moet 13 weken een kitten voeren ipv 8 en een kitten krijg je met 13 weken volledig geënt mee.
Zoals ik al eerder aangaf maakt het mij niet uit of een fokker er geld aan over houdt als hij een nestje fokt. Het zou alleen wel fijn zijn om daar eerlijk over te zijn. Ik hoor alleen verhalen over dat het meer kost dan oplevert en dat die 1200 euro eigenlijk veel te weinig is om de daadwerkelijke kosten te dekken.

Nee, die verhalen hoor je niet alleen maar, want ik heb hier altijd al lopen roepen dat als je mazzel hebt dat je er best wat aan over kan houden. En ja, zij die mazzel hebben en niet aan projectjes doen houden meer over, net als zij die welkoopbrokkies voeren tov van een barfhappenvoerder, of diegene die een sjieke werpkist koopt tegen de andere die er zelf eentje in elkaar zet. En als je niet bedrijfsmatig fokt, dus zeg die gemiddelde 1 nest per jaar of 2 jaar, dan kan je daar echt geen auto van kopen of je hypotheek van betalen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door