Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

pearlsofpassion schreef:Ja ok, maar hoeveel gaan er ook dood aan of houden er iets permanent aan over?

http://www.nationaalkompas.nl/gezondhei ... en-trends/

Ook afname in sterfte door ernstige pneumokokkeninfecties
Voor invoering van vaccinatie (2004-2006) stierven er landelijk zo’n 400 personen per jaar aan ernstige pneumokokkenziekte, waarvan 180 veroorzaakt door de 7 serotypes in het vaccin (Van Deursen et al., 2012). In 2008-2010, 2 tot 4 jaar na invoering van vaccinatie, stierven er 270 personen per jaar aan ernstige pneumokokkenziekte. Daarvan zijn 80 gevallen veroorzaakt door de 7 serotypes in het vaccin.

En over de pneumonie;. De letaliteit bij alle leeftijdsgroepen bedraagt 5%, bij ouderen (>65 jaar) kan dit oplopen tot 40%.

Over er permanent wat aan over houden: dat wisselt en ik kan je geen exacte getallen geven. Hersenvlies ontsteking door pneumokokken geeft altijd hersenschade. Ernst daarvan wisselt.
Een ernstige longontsteking - door welke verwekker ook - geeft vaak langdurig klachten van kortademigheid en vermoeidheid.

Ik ben altijd weer onder de indruk van hoe rap een pneumokokken pneumonie kan ontstaan en hoe weinig we soms kunnen. Ik zie er elk jaar mensen aan dood gaan. Geen tientallen, wel enkelen.

En wat Kaela zegt klopt ook; een mens moet ergens aan doodgaan. Longontsteking heeft de historische bijnaam 'old man's vriend' omdat het een vrij milde dood is voor zwakke ouderen.
Siberienne schreef:http://www.nationaalkompas.nl/gezondhei ... en-trends/

Ook afname in sterfte door ernstige pneumokokkeninfecties
Voor invoering van vaccinatie (2004-2006) stierven er landelijk zo’n 400 personen per jaar aan ernstige pneumokokkenziekte, waarvan 180 veroorzaakt door de 7 serotypes in het vaccin (Van Deursen et al., 2012). In 2008-2010, 2 tot 4 jaar na invoering van vaccinatie, stierven er 270 personen per jaar aan ernstige pneumokokkenziekte. Daarvan zijn 80 gevallen veroorzaakt door de 7 serotypes in het vaccin.

En over de pneumonie;. De letaliteit bij alle leeftijdsgroepen bedraagt 5%, bij ouderen (>65 jaar) kan dit oplopen tot 40%.

Over er permanent wat aan over houden: dat wisselt en ik kan je geen exacte getallen geven. Hersenvlies ontsteking door pneumokokken geeft altijd hersenschade. Ernst daarvan wisselt.
Een ernstige longontsteking - door welke verwekker ook - geeft vaak langdurig klachten van kortademigheid en vermoeidheid.

Ik ben altijd weer onder de indruk van hoe rap een pneumokokken pneumonie kan ontstaan en hoe weinig we soms kunnen. Ik zie er elk jaar mensen aan dood gaan. Geen tientallen, wel enkelen.

En wat Kaela zegt klopt ook; een mens moet ergens aan doodgaan. Longontsteking heeft de historische bijnaam 'old man's vriend' omdat het een vrij milde dood is voor zwakke ouderen.

Dus er worden honderden ouderen ingeënt om per twee jaat 180 zieken te voorkomen. Ik vind dat toch weer redelijk schieten met een kanon op een mug.
Hope schreef:

Dus er worden honderden ouderen ingeënt om per twee jaat 180 zieken te voorkomen. Ik vind dat toch weer redelijk schieten met een kanon op een mug.
+1
Edit mensen mogen tegenwoordig gewoon niet meer ziek zijn. Ik geloof niet dat ik dat een gezonde (lol) ontwikkeling vind.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Hope schreef:Dus er worden honderden ouderen ingeënt om per twee jaat 180 zieken te voorkomen. Ik vind dat toch weer redelijk schieten met een kanon op een mug.

Waar lees je dat?

Ik lees dat het aantal doden per jaar van 400 naar 270 gaat;,dat zijn 130 doden per jaar minder
Per staat niks over zieken toch?
Of bedoelde je deze:

http://www.umcutrecht.nl/nl/Over-Ons/Ni ... ij-ouderen

Als je 42.500 ouderen vaccineert, krijgen er 90 ipv 45 een longontsteking waarvoor ze in het ziekenhuis belanden.

Dat vind je weinig? Om de onderzoeksleider te citeren; Als alle 65-plusser PCV13 (het vaccin) krijgen, zou dat in Nederland enkele honderden ziekhuisopnames per jaar schelen.

Ik zou mijn oude vader eerder dit vaccin dan de griepprik aanraden. Dit heeft meer effect.
Siberienne schreef:Waar lees je dat?

Ik lees dat het aantal doden per jaar van 400 naar 270 gaat;,dat zijn 130 doden per jaar minder
Per staat niks over zieken toch?
Ik lees in jouw eerdere post dat er vóór vaccinatie tussen 2004 en 2006 er 180 mensen stierven door de zeven serotypes die ze kunnen vaccineren.
Dus er worden tig mensen gevaccineerd voor 180 doden.

Tuurlijk is het shit als je bij die 180 zit, maar ja, dan ga ik toch met Kaela mee.
Het is soms zo makkelijk praten van afstand. Ik snap best wat jullie bedoelen, ik zelf heb enorme vraagtekens bij bv screening prostaatkanker

Even wat statistiek; 70% Vd 70-jarige, 80 % Vd tachtigjarigen en 90% Vd 90-jarigen heeft prostaatkanker. Cijfers uit onderzoeken van overleden mannen. MAAR; de pre mannen gingen ergens anders aan dood. Nou de vraag; wil je als zeventigjarige het wel weten? Als je geen klachten hebt, en een operatie als bijwerking kan hebben dat je incontinent of impotent wordt? Terwijlde kans dat je aan die vorm van kanker overlijdt minimaal is?

Als ik een man was, ik liet mij niet testen.

Vaccins tegen infectieziekten; ik ben best dubbel. Ik vind dat er veel gevaccineerd wordt. Tegelijkertijd, we zien ook echt bijna geen hersenvlies ontsteking meer bij jonge kinderen. En dat is echt wel een zegen.

Daarbij; er dreigt wereldwijd wel een echt groot probleem met resistente bacteriën. Antibiotica raken op. We zitten hier in NL nog relatief goed, maar in België bv is de restitentie van pneumokokken tegen penicilline al veel hoger dan in NL en moet je al naar middelen grijpen die meer bij effecten hebben. Als het zo door gaat, worden we wel meer en meer afhankelijk van voorkomen van infecties ipv behandelen.
Hope schreef:Ik lees in jouw eerdere post dat er vóór vaccinatie tussen 2004 en 2006 er 180 mensen stierven door de zeven serotypes die ze kunnen vaccineren.
Dus er worden tig mensen gevaccineerd voor 180 doden.

Tuurlijk is het shit als je bij die 180 zit, maar ja, dan ga ik toch met Kaela mee.

Er staat 180 doden per jaar; jij had het in jouw bericht net over zieken. Grofweg 5% mortaliteit wil zeggen dat er iets meer zieken zijn (ong 100x zo veel) en dan hebben we het nog alleen over de zieken waarbij een kweek is gedaan. Meestal zijn er nog wel wat meer (denk aan kuur via de huisarts of in het verpleeghuis zonder kweek voorafgaand)

Dus er wordt wel meer ziekte voorkomen dan 'maar' 180 doden.
Siberienne schreef:Er staat 180 doden per jaar; jij had het in jouw bericht net over zieken. Grofweg 5% mortaliteit wil zeggen dat er iets meer zieken zijn (ong 100x zo veel) en dan hebben we het nog alleen over de zieken waarbij een kweek is gedaan. Meestal zijn er nog wel wat meer (denk aan kuur via de huisarts of in het verpleeghuis zonder kweek voorafgaand)

Dus er wordt wel meer ziekte voorkomen dan 'maar' 180 doden.
En hoeveel worden er ziek na de vaccinatie? Mijn moeder is van haar leven niet zo ziek geweest als na de griepprik. Inclusief ziekenhuisopname.
Hope schreef:En hoeveel worden er ziek na de vaccinatie? Mijn moeder is van haar leven niet zo ziek geweest als na de griepprik. Inclusief ziekenhuisopname.

geloof je het als ik je een getal noem? Want dan komt het van die o zo vermaledijde industrie, of uit 'de medische sector' en die worden vrijelijk gewantrouwd. Dat vind ik het lastige aan dit soort discussies

Bovendien wordt het nu persoonlijk; dan zeggen kille cijfers ineens niet meer zoveel. Geldt omgekeerd ook; ik heb kinderen gezien die handen en voeten kwijt waren na een ernstige pneumokokken infectie, dat kleurt ook mijn beeld wellicht. Shit happens is een makkelijke stelling als je het niet op hoeft te ruimen.
Siberienne schreef:geloof je het als ik je een getal noem? Want dan komt het van die o zo vermaledijde industrie, of uit 'de medische sector' en die worden vrijelijk gewantrouwd. Dat vind ik het lastige aan dit soort discussies

Bovendien wordt het nu persoonlijk; dan zeggen kille cijfers ineens niet meer zoveel. Geldt omgekeerd ook; ik heb kinderen gezien die handen en voeten kwijt waren na een ernstige pneumokokken infectie, dat kleurt ook mijn beeld wellicht. Shit happens is een makkelijke stelling als je het niet op hoeft te ruimen.
Dat ben ik met je eens. Van A tot Z. Maar ja, ik blijf het toch erg vreemd vinden dat er meer en meer vaccinaties komen en daar reclamecampagnes op worden losgelaten. Dus ik behoor inderdaad tot de groep die de medische sector en/of de industrie met wantrouwende blik bekijkt.
Ik lees dat er 100 doden per jaar vermeden worden met de vaccinaties. Want na vaccinaties heb je nog steeds 80 sterfgevallen waar het voorheen 180 waren.
Dan is natuurlijk de vraag hoeveel er gevaccineerd wordt en of die 80 ook gevaccineerd waren of niet. Want dat staat er niet bij.
En ik vraag mij ook af waarom de andere serotypes ook afnemen, zij het in mindere mate. Misschien is er nog een andere factor in het spel en kan niet alle vermindering in sterfgevallen aan de vaccinatie toegeschreven worden...

Sterfgehalte van 40% bij ouderen en maar 5% over de hele populatie wil dus zeggen dat ik het bij volwassenen wel erg weinig vind voorkomen en bijgevolg onzinnig vind.
Bij ouderen dan vast niet, maar nu wil men vast de hele populatie immuniseren om de ouderen te beschermen. Klinkt op het eerste zicht nog niet zo onlogisch, ik vraag mij gewoon af waar dat gaat eindigen....

Het worden er steeds meer en op den duur kan je gewoon niet meer terug.
Wat als er duidelijk een verband wordt gevonden tussen vaccinaties en andere kwalen en zelfs de medische wereld kan het niet langer negeren? Vaccinatie afschaffen? Drastisch verminderen? Lijkt mij beide onmogelijk. Want tenzij men erin slaagt veel ziekten echt wereldwijd uit te roeien, zal een ziekte waartegen lang gevaccineerd werd veel aggressiever zijn als deze terugkomt dan ze voorheen was. Zo werkt dat nu eenmaal met ziektekiemen, die passen zich ook aan.
Hope schreef:Dat ben ik met je eens. Van A tot Z. Maar ja, ik blijf het toch erg vreemd vinden dat er meer en meer vaccinaties komen en daar reclamecampagnes op worden losgelaten. Dus ik behoor inderdaad tot de groep die de medische sector en/of de industrie met wantrouwende blik bekijkt.
+1
Het is natuurlijk ook de vraag of de mensen die gestorven zijn aan pneumokokken niet een dermate slechte weerstand/gestel hadden waardoor ze na een simpel griepje ook omgevallen zouden zijn. Linksom of rechtsom iedereen gaat dood.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door