Nelson proudly presents. Update

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Nelson proudly presents. Doorliggen

koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Ik heb de ervaring ook niet dat ik slecht begeleid ben geweest tijdens m'n zwangerschappen en bevalling. Ik ben ook niet in houdingen 'gedwongen' en er was ook zeker altijd aandacht voor het geestelijk/mentale deel en het hele plaatje voor mij als zwangere.
Ik maakte een bevalplan, op aanraden van de gyn met 34 weken ofzo. En eigenlijk alles wat erin stond, werd daar al standaard gedaan (gelijk bij mij op de borst, minimaal een uur met rust laten, daarna pas controles, etc). Wel met de vermelding erbij dat het medisch verantwoord moest zijn. En dat er in geval van nood waarschijnlijk vanaf geweken zou worden als dat nodig zou zijn.

Nog een dingetje over de keuze en verantwoording voor ingrijpen volledig bij jullie laten. Ik weet niet of je als niet-medicus de risico's optimaal kan inschatten. Leuk dat je gewoon thuis op de keukentafel van haar, mer haar breiend op de bank in de woonkamer, kan bevallen, maar kan je het risico op meconium-aspiratie (dat is levensbedreigend! Ook bij voldragen en gezonde baby's) naar waarde inschatten? Soms heb je bij zulke complicaties niet genoeg tijd om naar het zkh te gaan. En een eerste indicatie daarvan is meconiumhoudend vruchtwater.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Ik schrijf toch ook nergens dat ik nooit meer naar een ziekenhuis ga? En ik schrijf ook dat iedereen vooral moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt. En dat we blij mogen zijn met een dergelijke medische wereld en dat die voor iedereen (niet alleen voor mensen met geld) beschikbaar is.

Ik zeg toch ook nergens dat ik in Afrika onder een boom ga bevallen zonder deskundige begeileiding?!
Ik ben gewoon onder controle bij een gediplomeerd verloskundige, hoor. En de controles gaan gewoon zoals bij ieder ander. Dus ja, inclusief combinatietest omdat wij daarvoor gekozen hebben en inclusief echo's. Ik begrijp niet waarom er door een aantal steeds gedaan word alsof ik een unassisted childbirth verkies, want dat is simpelweg onjuist. Ik word daar een beetje kriegelig van. Jemig, ik ga niet in een gebaricadeerd huis bevallen en laat mezelf en mijn kind daar bewust doodgaan hoor.

Ik ben 16x geopereerd en heb nog veel vaker in ziekenhuizen gelegen. Mijn ervaring is gewoon heel erg wisselend. Lijkt mij niet zo gek dat ik niet zoveel vertrouwen meer heb. Daarvoor is er gewoon teveel gebeurd. Jammer maar helaas, ik moet daar nu mee dealen. Dus iedereen die altijd het volste vertrouwen heeft in artsen en ook in lichamelijke integriteit: mooi! Maar ik hoor niet meer bij die groep.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Ik ben er echt een beetje ziek van om mezelf en mijn keuzes steeds te "moeten" verdedigen.
Ik ga er verder dan ook niets meer over zeggen.
Aprilsnow
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aprilsnow »

Geschreven tekst blijft lastig zonder je eigen (gekleurde) blik. Ik vind het rete interessant om te lezen wat er allemaal mogelijk is. Zie hier dingen voorbij komen waarvan ik het bestaan niet wist. Dat jij met jouw medische ervaringen kiest voor een iets andere aanpak dan 'standaard' is je goed recht. Daar zit niets te verdedigen in.
Ik zie het als een discussie waarbij sommige mensen aangeven dat het met hun ervaring minder 'donker' is dan jij het ziet. Vind ik ook interessant om te horen. Het is niet alleen kommer en kwel (gelukkig).

Wat ik er wel uit leer is dat je als 'leek' best veel moet weten. Gelukkig is met het internet deze kennis een stuk toegankelijker geworden en kunnen mensen zich inlezen, voorbereiden en keuzes maken. Daarom maakt Koekje in haar behandelplan de keuzes die volgens mij ook niet standaard zijn (meteen op borst, eerste uur geen onderzoeken - mits medisch verantwoord).
Wat ik jammer vind is dat ik het idee heb dat deze keuzes niet aangedragen worden door de artsen, verloskundigen of met wie je ook maar te maken hebt. Wat als je niet zo bedreven bent op internet, geen netwerk hebt waar je veel wijzer wordt. Dan weet je niet beter dan het standaard protocol. Naar mijn mening een gemiste kans.

:-*
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

koekje schreef:Ik heb de ervaring ook niet dat ik slecht begeleid ben geweest tijdens m'n zwangerschappen en bevalling. Ik ben ook niet in houdingen 'gedwongen' en er was ook zeker altijd aandacht voor het geestelijk/mentale deel en het hele plaatje voor mij als zwangere.
Ik maakte een bevalplan, op aanraden van de gyn met 34 weken ofzo. En eigenlijk alles wat erin stond, werd daar al standaard gedaan (gelijk bij mij op de borst, minimaal een uur met rust laten, daarna pas controles, etc). Wel met de vermelding erbij dat het medisch verantwoord moest zijn. En dat er in geval van nood waarschijnlijk vanaf geweken zou worden als dat nodig zou zijn.

Nog een dingetje over de keuze en verantwoording voor ingrijpen volledig bij jullie laten. Ik weet niet of je als niet-medicus de risico's optimaal kan inschatten. Leuk dat je gewoon thuis op de keukentafel van haar, mer haar breiend op de bank in de woonkamer, kan bevallen, maar kan je het risico op meconium-aspiratie (dat is levensbedreigend! Ook bij voldragen en gezonde baby's) naar waarde inschatten? Soms heb je bij zulke complicaties niet genoeg tijd om naar het zkh te gaan. En een eerste indicatie daarvan is meconiumhoudend vruchtwater.
Uiteraard kan een niet-medicus dat niet zelf volledig inschatten. Dat is ook niet de bedoeling. En bij eventuele complicaties worden de risico's besproken en wordt er overlegd wat er gaat gebeuren en wat de mogelijkheden zijn. Het is in het zkh ook niet zo dat je bevalt met een leger artsen in je kamer. Dat gaat ook gewoon met een verloskundige erbij. Ik zie ook nergens staan dat Marloes een HO bevalling wil. Maar ik begrijp heel goed de keuze van een thuisbevalling op deze manier. Ik heb het bij mijn schoonzus nu vier keer zo gezien. Als ik zelf ooit kinderen had willen hebben had ik het ook zo gewild. Gewoon in mijn eigen vertrouwde omgeving met de mensen erbij die ik erbij zou willen hebben op mijn eigen tempo en dat van de baby.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Lieve marloes, je hoeft je voor niemand te verdedigen :-*
Ik lees vooral nieuwsgierigheid en belangstelling.
Ikzelf wil je soms wat dingen meegeven om over na te denken. Wat je er verder mee doet, mag je helemaal zelf weten.

Als je zwanger en/of net bevallen) bent, kunnen de dingen (meningen en vragen en opmerkingen van anderen) ineens veel harder en anders overkomen. Dat doe je niet expres en je kan er niets aan doen, dat is gewoon zo en dat hoort er ook bij.
En dat gaat ook vanzelf weer een soortvan over.

Vergeet niet dat er niets mis is met eigenwijs zijn! Ik ben ook geregeld eigenwijs en ik vind het heerlijk! :biggrin2:
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Jij hoeft je niet te verdedigen, ik verdedigde alleen even de medische wereld ;-). Mijn gyn heeft er alles aan gedaan om mijn wens te honoreren om de 2e keer natuurlijk te kunnen bevallen. Vanaf 20 wkn hebben we hier samen aan gewerkt. Speciaal dieet, verdiepen in Hypnobirthing en vanaf wk 37 samen álles geprobeerd om de bevalling op gang te brengen. Mijn uk besloot anders en dus werd het toch weer een keizersnede. Een super teleurstelling maar het was nu eenmaal zo. Ons ziekenhuis heeft een aparte kraamvleugel, Rhena. Ook na mijn ks kwam ik op een huislijke kraamsuite. Alles aanwezig, geen bezoektijden mocht zelf je bezoek bepalen, perfect geïsoleerd, bed voor partner en indien gewenst zo min mogelijk begeleiding. Alle apparatuur uit het zicht weg gewerkt. Alles mocht mijn vriend zelf doen bij de baby omdat die geen medische zorg nodig had.
Oftewel: het kan ook anders.
- pien -
5-sterren
5-sterren

Bericht door - pien - »

Aprilsnow schreef:Geschreven tekst blijft lastig zonder je eigen (gekleurde) blik. Ik vind het rete interessant om te lezen wat er allemaal mogelijk is. Zie hier dingen voorbij komen waarvan ik het bestaan niet wist. Dat jij met jouw medische ervaringen kiest voor een iets andere aanpak dan 'standaard' is je goed recht. Daar zit niets te verdedigen in.
Ik zie het als een discussie waarbij sommige mensen aangeven dat het met hun ervaring minder 'donker' is dan jij het ziet. Vind ik ook interessant om te horen. Het is niet alleen kommer en kwel (gelukkig).

Wat ik er wel uit leer is dat je als 'leek' best veel moet weten. Gelukkig is met het internet deze kennis een stuk toegankelijker geworden en kunnen mensen zich inlezen, voorbereiden en keuzes maken. Daarom maakt Koekje in haar behandelplan de keuzes die volgens mij ook niet standaard zijn (meteen op borst, eerste uur geen onderzoeken - mits medisch verantwoord).
Wat ik jammer vind is dat ik het idee heb dat deze keuzes niet aangedragen worden door de artsen, verloskundigen of met wie je ook maar te maken hebt. Wat als je niet zo bedreven bent op internet, geen netwerk hebt waar je veel wijzer wordt. Dan weet je niet beter dan het standaard protocol. Naar mijn mening een gemiste kans.

:-*
+1

Van álles wat ik lees in het topic had ik graag 24 jaar geleden geweten dan was het me niet zo 'overkomen' (ziekenhuisbevalling ivm lichte zwangerschapsvergiftiging, ingeleid, beenweeën/weeënstorm, ongeveer een trauma van gekregen :-X ).
De eerste keer 'heb ik het laten gebeuren', de tweede keer ging prima maar er waren dingen die ze de tweede keer niet hadden moeten doen ::) want dan had ik het níet laten gebeuren...
Je hoeft niets te verdedigen Marloes :-*
Elf
5-sterren
5-sterren

Bericht door Elf »

Ik zie ook niet dat je aangevallen wordt en jezelf moet verdedigen. Zoals als jij jouw kijk en wensen/eisen rondom zwangerschap en bevalling uitlegt, zo doen anderen dat ook. Om van elkaar te leren en de mogelijkheden kenbaar te maken. Wat ieder daarmee doet mag ieder zelf weten. Zelf ben ik 14 jaar geleden voor het laatst bevallen. Heb goede ervaringen (2x) met verloskundigen, artsen en ziekenhuizen maar vind het heel interessant om allemaal te lezen.
Diego
4-sterren
4-sterren

Bericht door Diego »

Hope schreef:Ik ben er echt een beetje ziek van om mezelf en mijn keuzes steeds te "moeten" verdedigen.
Ik ga er verder dan ook niets meer over zeggen.

Je hoeft je inderdaad niet te verdedigen hoor!
Sommige reacties komen niet echt leuk over, ik denk dat als iemand weet wat ze doet en wil en alles piekfijn uitzoekt dat jij het wel bent!
Groot gelijk dat je zelf kiest hoe je het wilt doen en wat je wensen zijn. De meesten weten niet dat er een keus is en volgen als makke schaapjes het gangbare protocol en zeggen overal ja en amen op.
Het pleit voor je dat je je zo verdiept en weet wat de mogelijkheden voor jou zijn en dat je weet wat je wilt. :-*
Klasse en een pluim!
Truida
3-sterren
3-sterren

Bericht door Truida »

Marloes, blijf alsjeblieft jouw ervaringen hier plaatsen.

Ik lees dit topic al een hele tijd mee en zit werkelijk met mijn oren te klapperen van verbazing over wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is bij een bevalling.

Mijn tweede en laatste bevalling is al weer 53 jaar geleden. Wat een verschil met deze tijd.
Ik had zelf niets te vertellen, moest hatelijke opmerkingen over mijn keus voor ziekenhuis accepteren. Van de zenuwen bleven de weeën weg, ook daar een opmerking over die nou niet echt vriendelijk was.
Mijn zoon is direct na de geboorte weg gebracht en ik heb hem pas de volgende ochtend weer gezien bij de eerste voeding. De nageboorte werd los gemasseerd. Want mevrouw de verloskundige had haast want het was van zaterdag op zondag en ze wilde naar huis naar haar bed.
Too
5-sterren
5-sterren

Bericht door Too »

@ Jantina
Oh echt lees jij het zo negatief?
Zoals ik het -in aanvang in ieder geval- las is dat Marloes en meneer Marloes heel erg graag erop willen vertrouwen dat alle betrokkenen daadwerkelijk naar hun luisteren en niet domweg doen wat ze altijd doen omdát ze dat altijd doen.
En dat ze vanuit die wens nu bij een vrije verlos terecht zijn gekomen.. als een andere ze dat vertrouwen had kunnen geven was het misschien anders gelopen.

Edit... ben hartstikke mosterd, volgende keer even doorlezen
sella

Bericht door sella »

Er zijn sowieso nare gynaecologen die niets normaal vinden als vrouwen het spannend vinden.
Ik heb hard geknokt en nu fijne artsen om mij heen. ( ik ben niet meer in de baar leeftijd, wel verzorging door gyn nodig)
Het is zeker met een geschiedenis van veel zorg nodig hebben, dat je veel over je grenzen is gegaan en dat je nu ervoor zorgt,
dat je er niet meer wordt gedaan dan echt noodzakelijk is.

Marloes, trek je niet terug, ik vindt je heel dapper zoals je kiest voor begrip en vrijheid om je grenzen te laten respecteren.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Wat anderen al eerder schreven...ik kan me voorstellen dat je het beu bent om steeds van alles uit te leggen, dus neem dan lekker even een pauze (je bent immers niet tot antwoorden verplicht ;) ) en zie het niet als verdedigen. Ik denk ook echt dat het meeste bedoeld is vanuit interesse, vanuit mij in ieder geval zeker wel! Het is weer een andere kijk die je beschrijft, dus dat wekt reacties.

(ik had al een aantal scripties over dit onderwerp gevonden gisteren, maar die lettertjes dansten vervelend op mijn beeldscherm).

Koek, ik denk dat ze hier (je bent toch hier bevallen?) er al een andere kijk op hadden. Met de komst van het moeder en kind centrum is er natuurlijk veel nagedacht en ontwikkeld. Mooi centrum is dat! Ik kan me ook zeker voorstellen dat het wel of niet hebben van zo'n centrum je mening over wel of niet thuis bevallen beïnvloed.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Moeder&kindcentrum was er toen nog niet ;) mijn zwangerschappen en bevalling zijner medische indicatie, dus begeleiding van gyn en ook bevalling door gyn en die heb ik ook aan m'n bed gezien tijdens het laatste stukje baring.

Ik denk dat het centrum vooral een uitgebreide vleugel is, omdat er ook de eerstelijns vk's zitten en je niet meer in Roosendaal kunt bevallen.
Het maakt mensen niet perse competenter of holistischer qua denkwijze :)

Plaats reactie