Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Lizzy schreef:Nou, dat is wel een beetje het grote punt. Je hebt of wel blind vertrouwen in pharma en onze staat. Of je hebt het niet. En dan word je leven ineens een stuk ingewikkelder want dan moet je zelf op onderzoek uit over hoe jij bijv. je kind gevaccineerd wil hebben. En dan wordt het weer heel lastig wie je dan wel moet geloven/vertrouwen.

Jammer dat ze voor kinderen nog niet iets als een titerbepaling hebben. Want ik vind de keren waarop zo'n enting herhaalt moet worden echt :-X :-X :-X :-X . Je spuit natuurlijk niet alleen een virus of een bacterie in maar tal van andere niet-lichaamseigen stoffen.
+1

Als ik zie hoeveel schade er kan zijn bij huisdieren, dan geloof ik niet dat die schades er nooit zullen zijn bij kinderen. Autisme, tja, lastig. Dat je dat niet alleen kan krijgen door entingen zal ik niet zeggen, maar ik durf toch ook niet te garanderen dat je het er niet van kan krijgen.
Neem een enting als hepatitis b. Dat is in feite een soa. Je krijgt het door bloed-bloed contact of seksuele contacten zonder bescherming. Moet je een baby daarvoor dan gaan inenten?
Mijn broer heeft pneu gehad. Hij was niet geënt en mijn moeder riep dat ook meteen bij de dokter, hij is behandeld en heeft er niets aan over gehouden.

Maar voor mij kan het er gewoon niet in dat er steeds meer entingen en herhalingen bijkomen en dat dit puur in belang is van het kind. Ik denk dat daar een aantal mensen ook hele leuke centjes mee verdienen. Ze hebben veel macht, het gaat tenslotte om iets emotioneels als je kind. Als je dus maar hard genoeg roept dat niet enten levensgevaarlijk is en de enting vrij is van risico's heb je al snel je doel bereikt.
Lizzy schreef:Nou, dat is wel een beetje het grote punt. Je hebt of wel blind vertrouwen in pharma en onze staat. Of je hebt het niet. En dan word je leven ineens een stuk ingewikkelder want dan moet je zelf op onderzoek uit over hoe jij bijv. je kind gevaccineerd wil hebben. En dan wordt het weer heel lastig wie je dan wel moet geloven/vertrouwen.

Jammer dat ze voor kinderen nog niet iets als een titerbepaling hebben. Want ik vind de keren waarop zo'n enting herhaalt moet worden echt :-X :-X :-X :-X . Je spuit natuurlijk niet alleen een virus of een bacterie in maar tal van andere niet-lichaamseigen stoffen.

+1

Bij onze meiden (van '91 en '93) is standaard gevaccineerd. Ik heb daar toen helemaal nooit over nagedacht. Gaandeweg de jaren kwam er wel steeds weer wat bij. HPV hebben we in overleg niet gedaan.
Ik zou het echt heel lastig vinden om nu keuzes te moeten maken. Maar sowieso ging er niet volgens het huidige schema gevaccineerd worden. Ik vind het van den zotte wat er op jonge leeftijd allemaal ingespoten wordt.
En ja, sommige ziektes zijn dodelijk. Maar als ik kijk naar de schaal waarop (wat Hanna ook al zei) dan vind ik het buiten proportie.

Ik zou het nu denk ik ook zo doen als Jantina. Maak je eigen keuzes. Leef met de consequenties. En dat zou mijns inziens veel makkelijker gemaakt moeten worden. Het afwijken van het RVP. Met goede begeleiding, zonder dat je meteen afgeschilderd wordt als een NVKP aanhanger.

En om dan nog maar eens een knuppel in het hoenderhok te gooien: wat is er gebeurd met survival of the fittest? Klinkt echt heel naar, ik weet het. En als het jouw kind is wat komt te overlijden dan is dat afschuwelijk. Absoluut. Ik hoop dat ik hier niemand mee kwets, want dat is absoluut niet de bedoeling.
Maar ik vraag me wel eens af hoe 'gezond' we over een tiental generaties nog zijn met z'n allen. Als we overal maar tegen 'beschermd' worden. En tegelijkertijd een verziekte landbouw en veeteelt hebben.
Ja, we leven en worden veel ouder, maar tegen welke prijs?

En over het opvoeden van kinderen heb ik ook zo mijn opvattingen. ;) Laat ik het zó zeggen: ik ben altijd heel blij als ik een leuk opgevoed kind tegenkom. Dan denk ik: ja, het kan echt wel! :)
Ik stel mezelf geen vraag van survivall of the fittest. Want het zal jou gezonde kind maar zijn die mazelen krijgt en doodgaat.
Wat ik me wel eens afvraag, is of de medische kennis niet dusdanig is verbeterd dat ziekten die 50 jaar geleden dodelijk waren dat nog steeds wel zijn. Ik weet het niet hoor, heb er nog nooit serieus naar gekeken.
Maar er is en kan tegenwoordig zoveel, en toch nemen de hoeveelheid entingen maar toe. Ik vind dat zo raar.
Hope schreef:Ik stel mezelf geen vraag van survivall of the fittest. Want het zal jou gezonde kind maar zijn die mazelen krijgt en doodgaat.
Wat ik me wel eens afvraag, is of de medische kennis niet dusdanig is verbeterd dat ziekten die 50 jaar geleden dodelijk waren dat nog steeds wel zijn. Ik weet het niet hoor, heb er nog nooit serieus naar gekeken.
Maar er is en kan tegenwoordig zoveel, en toch nemen de hoeveelheid entingen maar toe. Ik vind dat zo raar.
Ja, ben ik met je eens.
Maar als je dan ziet dat sommige antibiotica al niet meer aanslaan dan is dat ook wel heel zorgwekkend.

Het is gewoon een ongelooflijk ingewikkeld probleem. En er bestaat geen goed of fout.
Ik hoop alleen maar dat er vanuit de kritische kant meer onderzoek komt, want nu worden alle aanbevelingen (vaccinaties/griepprik etc.) gestaafd door wetenschappelijk onderzoek (al dan niet beïnvloed door de farmaceutische industrie). En zolang de andere kant dat nog niet heeft ben je snel uitgepraat.
Door de mondialisering is het haast wel noodzakelijk om het rvp uit te breiden. En juist door de mondialisering en globalisering van vaccinatieprogrammas kunnen de hoeveelheid vaccinaties teruggedrongen worden.
Neem iets als het pokkenvaccin. Dat zit niet meer in het rvp. Door succesvol en globaal vaccineren zijn de pokken uitgeroeid.
koekje schreef:Door de mondialisering is het haast wel noodzakelijk om het rvp uit te breiden. En juist door de mondialisering en globalisering van vaccinatieprogrammas kunnen de hoeveelheid vaccinaties teruggedrongen worden.
Neem iets als het pokkenvaccin. Dat zit niet meer in het rvp. Door succesvol en globaal vaccineren zijn de pokken uitgeroeid.
En toch zijn er wel wetenschappers die daar een andere kijk op hebben. Ik weet wel dat die niet erg populair is maar pokken was al op z'n retour voordat men ging vaccineren :)
Survival of the fittest komt in geen enkel aspect van onze samenleving nog boven. Mensen doen er alles aan om natuurlijke selectie tegen te werken.
Vandaar dat we ook het meest vatbaar zijn voor ziekten van alle dieren. Het ongezondst zijn.
En we hebben die invloed niet enkel op onszelf maar op alle gedomesticeerde dieren.

Om een voorbeeld te geven. Als Myxo uitbreekt onder wilde konijnen sterft een bepaald percentage. Onder tamme konijnen zonder behandeling allemaal...

Die survival of the fittest kan je dus maar beter vergeten. Als je dat toepast op jezelf of je kind wil dat zeggen dat je alle medische hulp zou afwijzen, de natuur zijn gang laten gaan en dan is dat een ongelijke strijd met de andere mensen en een doodsvonnis. Zeker in het westen.

De natuur zijn gang laten gaan is echt onzin in een compleet onnatuurlijke omgeving als de onze.
Waarmee ik niet gezegd heb dat ik erachter sta. Want ik vind het een super slechte zaak dat we zo ver van de natuur afstaan en een mechanisme als natuurlijke selectie compleet omzeild wordt. We worden daar inderdaad steeds ongezonder en zwakker van. Maar dat is niet nieuw, dat is al duizenden jaren bezig want eigen aan de mens. Daar kan je dus ook niet plots vanaf stappen.
De mens is de eerste diersoort die ipv zich aan zijn omgeving aan te passen, de omgeving naar zichzelf aanpast. En net daardoor zijn we zo succesvol...

Ik geloof niet dat autisme een rechtstreeks gevolg is van entingen. Autisme is iets waarmee je geboren wordt of niet. Je krijgt dat niet als baby, je bent het of niet.
Bovendien is het duidelijk erfelijk en loopt vb in mijn familie. Ok, in lichte vorm, maar zowel mijn nonkel als zijn zoontje, als mijn broertje hebben het. Al werd dat bij mijn nonkel nog niet zo genoemd uiteraard.

Ik denk dat er een heel grote waarheid zit in Eelke's theorie en dat dat het grootste probleem is.
Verder geloof ik wel dat omgevingsvervuiling en wat we allemaal voor rommel binnen krijgen een invloed kan hebben. Heel kort op de bal is vb dat kinderen veel te veel suiker binnen krijgen en daar hyper van worden. Dat is op heel korte termijn maar wel een duidelijk verband. En als dat blijft duren, kan dat volgens mij wel chronisch worden...
Voor entingen die dus nog maar de laatste 20-30 jaar zo ontzettend veel gezet worden, lijkt me dat te kort om een aangeboren aandoening te veroorzaken. Daar moeten toch minstens een paar generaties over gaan...

Maar er zijn nog zoveel bronnen van.vervuiling. Vind nog maar eens een onvervuild stukje grond, lucht of zelfs voedsel...
Door Martine-Tom
Mn kaart gevonden:
4 mnd oud DKTP
5 mnd oud DKTP
6 mnd oud DKTP
14 mnd oud DKTP, mazelen
3,5 jr oud DTP
8,5 jr oud DTP, BMR

Zelfs een los briefje van mn moeder erbij dat ik waterpokken op 5/4/83 heb gehad en 12/1/85 ziek was van de rode hond :biggrin2: die enting heb ik derhalve ook niet gehad.
Verder wil ik er ook eens op wijzen dat entingen ook werken met immunisatie van een bepaald deel van de vatbare populatie.
Dat wil zeggen dat als een groot deel immuun is, de rest ook minder kans heeft om ziek te worden omdat er vrijwel geen contact met en dus geen risico is om de ziekte op te lopen.
Zo heeft men pokken uitgeroeid en dat is de reden waarom polio verplicht is. Daar nemen ze geen risico mee en die moet eruit.

Voor de rest kan jij dus rustig jouw kind niet inenten, zolang het merendeel van de mensen dat wel blijft doen, heeft jouw kind ook weinig kans om ziek te worden. Het is maar als meer mensen zo gaan redeneren dat de ziekte weer terrein kan winnen en jouw niet ingeënt kind ook weer meer risico loopt.
In die zin zijn entingen ook een deel kwestie van solidariteit.
Maar goed, dat vind ik ook geen reden om er zomaar super veel entingen in te stoppen.
Mijn dochters zijn toendertijd normaal geënt. Mazelen was net nieuw en verbaasde me.
Beide meiden kregen na de enting mazelen met spikkels en alles er bij. De bof kreeg je toen nog gewoon via andere kinderen.
Alles goed gegaan.
Voor de kleinkinderen werd er langdurig nagedacht, tot bleek dat het voor de opvang verplicht was. In het Amsterdamse heftiger verplicht dan in het Haagse. Dus hoefde er niet meer over nagedacht te worden. Het was, zoals het was.
Alles goed gegaan, beetje hangerig op bepaalde tijden, maar meer ook niet.

Hanny
Hope schreef:Wat ik me wel eens afvraag, is of de medische kennis niet dusdanig is verbeterd dat ziekten die 50 jaar geleden dodelijk waren dat nog steeds wel zijn. Ik weet het niet hoor, heb er nog nooit serieus naar gekeken.
Als ergens tegen wordt ingeënt dan komt de ziekte minder voor en is er uiteindelijk minder ervaring/kennis over en wordt er ook niet verder onderzoek naar gedaan, want er zijn tenslotte inentingen. Ik zou er dus niet op vertrouwens dat de medische kennis rond ziektes waarvoor wordt ingeënt beter is dan zeg 50 jaar geleden.

Dat gedoe over dat inentingen autisme zouden veroorzaken vind ik echt de reinste onzin en behoorlijk hardnekkig. Tegenwoordig krijgt ongeveer elk kind dat een beetje van de 'standaard' afwijkt een medisch label opgeplakt en blijkbaar zijn er behoorlijk wat ouders die dat graag wijten aan een een of andere inenting.
Deze vind ik heel grappig:

Wat PoP over autisme zegt, merk ik ook in mijn familie. Daar zien we het een en ander uit het autisme spectrum (niet gediagnosticeerd) en dat komt vrij duidelijk bij een van mijn grootouders van moederskant vandaan, echt niet door inentingen. Bij mezelf zie ik het ook en dat komt aan de ene kant van de betreffende grootouder en aan de andere kant bij mijn vader, die het zover ik kan beoordelen het ook de lijn van een van zijn ouders heeft. Als ik, mijn vader, die grootouders in deze tijd als kind waren opgegroeid, was er waarlijnlijk het label autisme opgeplakt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door