Ik heb al een keer eerder het e.e.a. over vetzuren geschreven en dat heb ik even opgezocht (van (van
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... #msg175263) ):
Ik heb ooit trouwens zelf getracht om al die vetzuren toestanden op een rijtje te zetten. Maar veel mensen vinden dat ik het niet makkelijk heb uitgelegd. Ik geef het toch nog maar een keer:
Dierlijke vetten (melk, kaas, vlees) bestaan over het algemeen uit verzadigd vet, plantaardige vetten (olijfolie, zonnebloemolie) meestal uit onverzadigd vet. Dit klopt niet helemaal, want visolie bestaat weer uit onverzadigd vet en visolie is natuurlijk niet plantaardig. Uitzonderingen bevestigen de regel. Binnen de onverzadigde vetten heb je omega 3, 6 en 9 vetzuren.
Omega 3 is linoleenzuur en omega 6 is linolzuur, simplistisch gesteld.
Binnen iedere vetzuurgroep (neem bijv. Omega 3) heb je actieve en niet-actieve vetzuren. De niet-actieve vetzuren moeten in het lichaam nog om gezet worden in actieve vetzuren. Deze vragen dus nog werk aan de winkel van het mensen of hondenlichaam.
Lijnzaadolie is vooral rijk aan omega 3 vetzuren maar aan niet-actieve omega 3 vetzuren. Visolie is rijk aan omega 3 vetzuren en dit zijn actieve omega 3 vetzuren.
Zonnebloem olie is omega 6 en dat noemen we ook wel niet-actief. Het bevat LA en LA = linolzuur.
Borage olie is omega 6 en deze noemen we ook wel actief want deze bevat zowel LA als GLA=Gamma Linolenic Acid). Omega 6 vetzuren zoals Gamma-linolenic acid zitten in zeldzame olie als zwarte bessen, bernagie, teunisbloem en borage olie (da's dus die actieve). Niet-actieve omega 6 vezturen (LA) zitten in zonnebloemolie, maisolie, saffloerolie.
OK, Linolzuur wordt in het lichaam, via Gamma Linoleenzuur (GLA) en 'di homo gamma-linoleenzuur' omgezet in archidonzuur. Omega 6-vetzuren zijn goed voor het lijf (het werkt bloeddrukverlagend en onstekingsremmend en cholesterolverlagend, maar!, wanneer er archidonzuur wordt aangemaakt, dan is dat heel slecht. Uit dit zuur worden namelijk stoffen gemaakt die JUIST onstekingsbevorerend werken en koort opwekken. Als je vlees eet, krijg je veel van dit zuur binnen want, het dier heeft het linolzuur al omgezet in archidonzuur. Je kunt dit omzettingsprocess in archidonzuur vertragen door het toevoegen van Omega 3 vetzuren.
In omega 3 vetzuren komt ALA voor (alpha linoleen zuur) en dit komt vooral voor in lijnzaadolie, maar ook in groene bladgroentes, walnoten en granen. ALA kan een mens of hond zelf niet aanmaken, het moet uit de voeding komen. In visolie zit vooral EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur). Deze vetzuren kan de mens en de hond in principe zelf aanmaken uit ALA. Maar, deze omzetting van ALA naar EPA en DHA lukt niet goed is wanneer er geen balans is tussen de verschillende vetzuren en wanneer er een teveel is aan omega 6 vetzuren (die dus in margarines en plantaardige olie zitten).
Bij mijn weten zit er geen lijnzaadolie in Carnibest voor de kat.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan visolie. Actieve omega 3 vetzuren.
Als ik naar de ingredienten kijk van dat Missing Link: melassestroop,rijstekiemen,gedroogde gist(of biergist)gevriesdroogde lever,gevriesdroogd bot,vismeel,
gevriesdroogde oester,gerstekiemen,lecithine: dan denk ik dat je stukke goedkoper uit bent wanneer je je kat verse voeding geeft. Al dan niet aangevuld met af en toe wat vette vis of visolie. Lever, botjes, vis krijgt de kat allemaal al vers via de voeding binnen. En de rest van de ingredienten: daar heb ik niks mee.....