Moderator: Lizzy
tt-tjes schreef:Hopelijk zakt zijn temp nog verder.http://www.hondensport.de/oververhitting.html
smulpaap schreef:toch oververhit, wat dan?Kan je uit ervaring vertellen dat het toch echt beter gaat met een douchestraal of kletsnatte lappen er volledig overheen. Maar die moet je dan ook niet laten liggen, maar steeds verversen. Overigens heeft een hond die goed oververhit ligt te zijn weinig trek om te drinken. Dat komt pas weer als die beetje bovenjan begint te komen.
Is je hond oververhit, breng hem dan naar een koele, schaduwrijke plek. Gooi geen water over hem heen. Dek hem op de buikzijde (niet aan de bovenzijde) toe met natte koele lappen, die je iedere vijf minuten ververst. Pas op dat het water niet te koud is; dat kan leiden tot een hartstilstand. Geef de hond kleine slokjes water. Neem zijn temperatuur op en raadpleeg onmiddellijk een dierenarts.
tt-tjes schreef:Inmiddels is de temp gezakt naar 39,3. Hij heeft wat gedronken en is alerter. Ook wilde hij wat gedroogde lamslong. Zijn cacht is nog kletsnat maar dat laat ik maar zo.
we hadden geen alcohol maar Brenda Ooms heeft eens gezegd om dan brandspiritus te gebruiken. Die hebben we gehaald en gebruikt.
Angelique schreef:Kan je uit ervaring vertellen dat het toch echt beter gaat met een douchestraal of kletsnatte lappen er volledig overheen. Maar die moet je dan ook niet laten liggen, maar steeds verversen. Overigens heeft een hond die goed oververhit ligt te zijn weinig trek om te drinken. Dat komt pas weer als die beetje bovenjan begint te komen.Mee eens hoor , als je een douche bij de hand hebt dan is dat idd het beste
smulpaap schreef:toch oververhit, wat dan?Ik heb met een hond met 42,8 bij de da gezeten... Weet wat ze daar gedaan en gezegd hebben en de temp zakte behoorlijk.
Is je hond oververhit, breng hem dan naar een koele, schaduwrijke plek. Gooi geen water over hem heen. Dek hem op de buikzijde (niet aan de bovenzijde) toe met natte koele lappen, die je iedere vijf minuten ververst. Pas op dat het water niet te koud is; dat kan leiden tot een hartstilstand. Geef de hond kleine slokjes water. Neem zijn temperatuur op en raadpleeg onmiddellijk een dierenarts.
tt-tjes schreef:Helaas nog steeds 39,3. Hij is idd doodmoe maar heeft wel weer een slokje gedronken. Eten wil hij niet.Wat vindt de da van 39,3? Normaal is 38-39 en met deze temperaturen zitten mijn gezonde niet hijgende honden eerder richting 39 dan richting 38 aan temperatuur. 39,3 is duidelijk te hoog, maar ik weet niet hoe erg dat is. Dat zou ik een da vragen of je dat alleen in de gaten moet houden of echt maatregelen moet nemen.
Morgen krijgt hij zijn koeljas weer aan en desnoods ga ik naar huis. Het wordt weer warm
Lil schreef:Ik heb met een hond met 42,8 bij de da gezeten... Weet wat ze daar gedaan en gezegd hebben en de temp zakte behoorlijk.Ik bedoelde dus de handdoek , er zijn mensen die gooien er een natte handdoek overheen , en denken , zo koelen maar . Maar dat wordt broeien als het gehele lichaam is bedekt met die handdoek
smulpaap schreef:Ik bedoelde dus de handdoek , er zijn mensen die gooien er een natte handdoek overheen , en denken , zo koelen maar . Maar dat wordt broeien als het gehele lichaam is bedekt met die handdoekAls je een nauwelijks natte handdoek niet vervangt wordt het broeien, maar je moet dus wel degelijk het hele lichaam bedekken. Je red het niet als je niet de hele hond koelt. dus ook een druipende handdoek over de rug en de rest van het lichaam. Dat broeit niet dat koelt. Het broeit als je een klamme nauwelijks natte uitgewrongen handdoek een hele tijd erover laat liggen. Maar helemaal niets over het lichaam van je hond en alleen poten, buik en liezen gaat hem niet worden.