Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Hier is het knudde, alleen de aardbeien doen het redelijk. Dat onkruid is niet bij te houden, de droogte werkte ook al niet mee.

Ik heb geloof ik wel 20 courgetteplanten gepoot en er staat nu 1 sneu plantje van 10 cm hoog met 3 blaadjes en 3 blommen. ::)

Kruisbessen HADDEN wij ook, ook nog andere bessen. We hebben sinds 2 weken ook een loslopende kip...dag bessen ::)
Bieten doen het prima, peulen zijn geoogst, maar er komt nog wel een portie af. sperziebonen kunnen ook worden geoogst. Peper, tomaten, komkommers gaan super, aardbeien kon beter, sla is een ramp, rucola doet het goed. Twee meloenen aan 1 plant en ca 20 planten zonder meloen, 1 courgette, geen aubergines, weinig andere bonen, mais staat veel te laag, boerenkool staat er wel leuk bij, spruiten wordt niets dit jaar. Rode bessen en zwarte bessen waren redelijk. Vorig jaar hadden we een abnormaal mooie bessenoogst, dus nu viel het eigenlijk wat tegen, maar we mogen niet klagen. De morellen beginnen ook te rijpen. Daar hebben we ca 20 bomen/struiken van, dus ook al zou de oogst slecht zijn, we hebben meer dan we op kunnen
Die kruisbessen hebben wel onder een net gestaan hoor. ;) Er was één tak nog niet rijp, die heeft zo gehangen maar is binnen een week kaal gevreten. En we hebben geeneens kippen. :D

Pepers gaan hier ook super, tomaten ziet er goed uit. Alle sla is opgevreten, begin ik niet meer aan. Maïs staat hier ook veel te laag.
Twee jaar geleden twee kweeperen gekocht, daar zit nog steeds niks aan. De één heeft wel gebloeid. :-\
Nou ja mijn moestuin is niks geworden natuurlijk ::)
Maar mijn basilicum plantje wat ik bij de super markt gehald hebt is 5 keer zo groot en zijn een helen boel stekjes af gekomen, mijn helen vensterbank staat vol :biggrin2:
Dus daar heb ik al een paar keer flink van geoogst :cool:

Mijn appel boompjes doen het niet lekker :-\ er zit iets van schimmel op en ze groeien amper :(
Heb ze nu pas behandeld met baking soda dus we gaan kijken of dat werkt, anders gaan er heftiger middelen tegen aan.
Wil wel graag dat ze het goed gaan doen.
Hier draagt de ene peper al grote maar nog groene pepers. De andere, die Vera geoogst had, heeft weer bloemetjes. De paprika is overleden.
Ik heb vorige week een olijf gehaald. Kijken of dat iets wordt.
Ja t is een zwaar jaar voor t moestuintje. Sla, spinazie, koolsoorten - t wordt allemaal opgegeten. Aardbeien evenzo, zelfs de aardappels zit vraat in (nog zat over hoor). Tomaten zijn nog groen. Wortels slecht gegroeid omdat de klei dan drijfnat en dan kurkdroog is. Meloen en komkommers zijn niks geworden, venkel ook niet.
Maar om het positief te houden hebben we een overvloed aan courgettes, hebben we heerlijke bietjes, andijvie en snijbonen. Uien zijn er al uit, hetfstprei staat er al in.
Volgend jaar beter!
Maar Nynke jij mag niet stoppen hoor!!! Hoe kom ik aan knoflook om te poten? De knoflook is zooo lekker!
Toch leuke verhalen!
Hier voor het eerst een tuintje. De boontjes zijn naar China gegaan denk ik. Er kwam nog geen 10% boven. Worteltjes zijn minuscuul maar zonder wormen. Had ze braaf tussen een rij uien gezet. Rode bietjes is alleen loof. Sla zit vol met gaten van de slakken.
Peulen groeiden geweldig, bloeiden en stierven een zeer snelle dood.
Wat ging er goed? Aardbeien bij de vleet, zwarte bessen, bosbessen, frambozen, komkommers zo groot als uit de winkel. De kleine pootuitjes zien er uit als kleine uien, wel lekker. Bonenkruid, magiplant, marjolein, peterselie en selderij doen het dapper. Basilicum hou ik echt niet aan de praat.
Tja, daar zit ik dan met een spiksplinternieuwe werkeloze weckketel. Heb aardbeien ingemaakt zonder weckketel en ook wat rabarber.
Gelukkig kunnen we in de winter gewoon groente ed kopen, anders was het een hongerwinter geworden. :???:
Ik zaai dit jaar alleen sla in platte teilen, van die snij of pluksla. O, en in een oude kattebak, gaat ook prima.
Die zet ik op een hekwerk van grof gaas wat ik weer op een palletrand (zo,n nep vierkante meter bak maar wel gratis) geplaatst heb. Daar kunnen de slakken lekker niet bij want ze kunnen niet over dat hekwerk ;D .
Andijvie doet het wel goed hier. En prei ook.
O, en wat aarpels.
Nieuwe bessenstruiken zijn allemaal naar de gallemiezen :'( .
Courgettes ook in grote potten, gaat ook goed.
de rest aan groenten en fruit kan op de composthoop :biggrin2: of naar de kippen.
De appels en walnoten vallen gezellig met zn allen naar beneden. Beetje te vroeg.
Beetje veel te vroeg.
Nynke schreef:Ik stop met moestuinieren. Ben helemaal klaar met alle plagen. rupsen, slakken,doorschieten, slakken, rupsen. Klaar ermee.
Ik ook,ik stop er ook mee om precies dezelfde rede! Ga er een kruidentuin van maken!
Ik moet zeggen dat wij dit jaar voor het eerst een moestuin hebben en het gaat super allemaal (al vergeet ik er elke keer foto's van te maken)

We hebben een mega struik cherry tomaatjes, en de konijnen eten al weken vanuit de moestuin
Courgettes, sla, andijvie, bietjes, snijbiet en allerlei kruiden

Ook de sperzieboontjes voor onszelf hebben goed gewerkt

De aardbeien staan hier in losse bakken en de frambozenplanten staan tegen het huis, echter vinden de honden de aardbeien en frambozen eerder dan ons maar hé ... Die mogen er ook van genieten ;D

Ik ben fan :biggrin2:
Hier niet een super jaar.

We hebben een keer peultjes en een keer dopererwten gegeten van 1 plant, 1 keer wortelen. Wel redelijk veel sla, spinazie en snijbiet. De lenteuien gaan onwijs langzaam, de bietjes lijken ook nog heel sneu. De gekochte tomaten planten hebben 5 grote en iets van 30/40 kleine tomaatjes gegeven. De aarbeien zijn op 2 handen te tellen. Ik heb een aantal weken terug veel sla ed gezaaid, kwam niets op. Kort geleden nog een poging en nu komt er wel wat op. Dus hopelijk komt er nog wat uit mijn bakje.

Volgend jaar ga ik eerder beginnen, ook al zeggen ze dat dat niet slim is. De eerste lichting ging het mooiste. Ik wil ook wat meer doperwten gaan doen, die vond ik echt leuk om te kweken. En iets beter kijken wat waar in de bak komt. Al doende leert men.
M'n bietjes zijn afgestorven, mijn broccoli doorgeschoten in de vakantie, de paksoi aangevreten en daar bleef niks van over, de artisjokken te klein en al open gegaan in de vakantie, de aardbeien en frambozen verregend en verrot, van de bonen hebben we één keer kunnen eten (4 planten :???: ) en de watermeloen kruipt wel de hele tuin door maar geeft nog geen vruchten. Dus nu maar meloenen in de aanbieding gekocht bij de Jumbo. :p

De appelboom doet het wel goed dit jaar, voor de eerste keer sinds hij er staat zitten er appels aan. :biggrin2:

De aardappels gaan ook best, nu maar hopen dat ze niet gaan rotten want het is wel erg nat op het moment..
Even een oud topic nieuw leven inblazen.
Al weer ff'tjes ben ik de gelukkige bezitter van een boerderijtje en wat grond. Uiteraard komt daar een moestuin. Een grote tunnelkas is in de maak.
Gister heb ik de 1ste zaadjes geplant: paprika, pepers, aubergine en wat groente.

Hoe staat het bij jullie?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door