Hopelijk krijg je vandaag idd de uitslagen nog . Die zullen ws niet fraai zijn
Maar dan weet je wel waar je aan toe bent met je oude man , en dan heeft hij hopelijk nog even een aangename tijd
Een hele dikke virtuele knuffel voor jullie

Moderator: Lizzy
pike schreef:5% orgaan komt neer op 175 gram per week.Ja, dat lijkt me prima hoor.
Kan ik dat als volgt verdelen:
25 gram nier
25 gram lever
50 gram maag (van kip)
75 gram hart
??
pike schreef:Dan heb ik het nu als volgt verdeeld:IK zou zelf wel tam konijn durven geven ja. En Eendennek... Weet je wat zo lastig is? De een zegt dat eend heel vet is en de ander zegt dat eend heel mager is. Maar daarnaast is eend volgens mij rood vlees. Tenminste...., daarvoor geldt ook dat de een het geen rood vlees vindt (want het is geen zoogdier) en de ander zegt dat het wel rood vlees is. Ik zou zelf eerder eend skippen.
30% vleesbot (kip, parelhoen, tam konijn? mogen eendennekken indien ontdaan van vetrandjes?)
35% wit spiervlees (ik heb nu kip, kalkoen, tam konijn, koolvis) cottage cheese, magere yoghurt, wit van het ei, magere kwark e.d.
5% pens
5% orgaan (hart, lever, nier)
25% groente en bessen
Die bessen, mogen die wel bij het vlees, of liever apart geven tussendoor? Weet niet of dat gaat gisten anders?
De uitslag van de biopten was helaas niet uitsluitend.
Er zijn geen tumorcellen aangetroffen, maar met de kanttekening dat er weinig te beoordelen materiaal aanwezig was. Oftewel we weten het nog steeds niet zeker. De dierenarts had mij al gewaarschuwd dat dunnenaaldbiopten vaak geen uitsluitsel geven. Maar we gaan niet verder aan hem rommelen, ik vrees dat hij een verdoving en dikkenaald biopten niet overleefd. Ik heb de echo gezien, wat in de linker lob te zien was dat waren zwarte vlekken. Hiervan dacht de arts dat het naar alle waarschijnlijkheid tumoren waren. En ze was ervaren. De andere lob vertoonde een diffuus beeld van de ontstekingen, zag heel anders uit. We houden het zelf nog steeds op tumoren.
De diagnose die gegeven werd is ook niet zeker. Ze gaan uit van een accuute leveronsteking. Dat zou ook passen bij het beeld van de galblaas. Hier kunnen wij ons ook niet goed in vinden, hij zou dan behoorlijk ziek moeten zijn. Nou is het wel een harde die niet snel wat aangeeft, maar hij heeft ook zijn grenzen. Het is waarschijnlijk al een tijdje gaande.
In elk geval, wat het ook is, de prognose is in alle gevallen slecht. We gaan proberen wat we kunnen, maar als Pike aangeeft dat het genoeg is en er geen zin meer in heeft dan mag hij gaan. Schrijft zij met tranen in de ogen![]()
tt-tjes schreef:Wat een ellende allemaal. Maar aan een acute hepatitis kunnen ze toch nog iets doen? Volgens de internist Lisette Overduin moeten ze dan aan de prednison voor langere tijd, maar is het wel te genezen.Pike zijn lever laat veel verval zien, de prognose is slecht zegt iedereen (ook mede gezien zijn leeftijd).
Chendo verdroeg overigens het rauwe leverdieet niet, maar toen ik voor hem ging koken ging het goed.
pike schreef:Ik zit eigenlijk nog steeds in mijn maag met de percentages. Ik vraag me af of hij, aangezien ik geen koolhydraten toevoeg, niet toch te veel eiwitten binnenkrijgt?:Ik denk dat het wel meevalt. Maar je zou de pens op kunnen hogen en dat in mindering kunnen brengen op zuivel of spiervlees of vleesbot. Met bijv. 5%.
35% vleesbot (kip, tam konijn, parelhoen)
25% wit spiervlees (kip, tam konijn, witvis, kalkoen)
10% zuivel (cottage cheese, magere yoghurt, magere kwark, wit (gekookt) van ei)
5% orgaan (hart, lever, nier)
5% pens
15% groente (andijvie, witlof, broccoli, bloemkool, peen)
5% fruit
Meer zuivel en groentemix en het loopt hem dun door de broek.
Graan kan ik hem niet geven want daar kan hij niet tegen. Ik dacht dus misschien toch wat quinoa te geven maar daar zit dan wel weer heel erg veel fosfor in 320 mg/100 gram (tegen havermout 80 mg/100 gram) en dat is meer dan in de vleessoorten zit, dus ik weet niet of een dagelijkse toevoeging daarvan wel zo goed is.
Weliswaar is dit menu minder belastend dan wat hij had - alle rood spiervlees is eruit, het orgaan is gehalveerd, groente/fruit verdubbeld en een deel van het spiervlees is vervangen door zuivel, maar is het wel voldoende zo?
Lizzy schreef:Ik denk dat het wel meevalt. Maar je zou de pens op kunnen hogen en dat in mindering kunnen brengen op zuivel of spiervlees of vleesbot. Met bijv. 5%.Oke ga ik proberen of dat goed valt. Scheelt toch weer wat.
sella schreef:Ik heb alleen een vraag over het wit van de ei, loop je dan niet meer kans op afbraak van vit b6 en zou je dat op een andere manniier extra toe moeten voegen?Ik kook de eieren voor hem en bij verhitting wordt de avidine teniet gedaan. Het kan dan toch geen kwaad?
Omdat de b vitamines ook een grote invloed hebben op de stress regulatie?
pike schreef:Graan kan ik hem niet geven want daar kan hij niet tegen. Ik dacht dus misschien toch wat quinoa te geven maar daar zit dan wel weer heel erg veel fosfor in 320 mg/100 gram (tegen havermout 80 mg/100 gram) en dat is meer dan in de vleessoorten zit, dus ik weet niet of een dagelijkse toevoeging daarvan wel zo goed is.Quinoa is natuurlijk ook gewoon een graan, maar je bedoelt misschien dat hij niet tegen tarwe kan? Er is nog wel meer keus behalve quinoa - dat van ver ingevoerd moet worden.
src_esther schreef:Quinoa is natuurlijk ook gewoon een graan, maar je bedoelt misschien dat hij niet tegen tarwe kan? Er is nog wel meer keus behalve quinoa - dat van ver ingevoerd moet worden.
Ik zou eerder aan boekweit of gierst denken dan quinoa: Granen en graanvervangers.
Groet, Esther