Baby-uitzet

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Baby-uitzet

pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Hope schreef:Altijd zo interessant wat jij weet over lactatie! Hoe kom je aan die kennis?
Hier geen kids maar mocht het ooit gebeuren zullen we vaak aan je denken :)
Wat Koekje in dit topic al gezegd heeft over borstvoeding vind ik dat elke moeder wel zou horen te weten. Vandaar dat ik ook altijd sterk aanraadt van voorbereid te zijn en niet af te wachten tot er problemen zijn.
Ik heb een vriendin die zo'n houding heeft en zelfs nu met haar tweede en na 2 jaar voeden, heb ik het idee dat ik met mijn ene voorbereidende infosessie meer kennis heb dan zij die altijd pas info opzoekt als ze problemen ervaart. Ze heeft nochtans erg veel problemen gehad bij haar eerste. Maandenlang tot bloedens toe kloven, te weinig melk dan uiteraard, borstontsteking later enz... Maar ze moest en zou borstvoeding geven dus heeft ze door de pijn doodgebeten. Maar dat zouden niet veel mensen doen en is ook niet nodig want als je voorbereid bent, laat je de kloven nooit zo erg worden.
Moet wel zeggen dat ik ook erg veel van haar heb geleerd en ze me heel veel raad heeft gegeven en geholpen waar mogelijk vanuit haar eigen ervaringen dan.

Ik zou een kindje ook niet meteen op een andere kamer leggen. Gewoon omdat Ik dat vreselijk onpraktisch zou vinden en het echt niet zou zien zitten telkens mn bed uit te moeten als hij honger heeft. Dan heb ik zelf niets meer aan de nacht. Nu kon ik me na het voeden gewoon omdraaien en was ik gewoon mee uitgeslapen. Vele moeder leggen zelfs aan en slapen gewoon verder. Mij lukte dat niet omdat Laurens nogal lastig was in juist aanhappen en ik 1 rechtopzittende houding had daarin dat wel goed lukte.

En ook kan ik me er niet in vinden om een baby al zo jong alleen te laten. Je hebt natuurlijk babies die daar niets van maken maar het is heel natuurlijk voor zo'n jong kind om gewoon bij mama te willen zijn. Het dan maar meteen leren dat het soms alleen in de wereld staat vind ik niet zo'n goed idee voor zijn emotionele en geestelijke ontwikkeling. Ik weet dat het standaard gebeurt hoor, en kijk ook niemand erop aan, maar als je ziet hoeveel jongeren ook kampen met psychische problemen en angststoornissen, ben ik er niet van overtuigd dat daar geen link te vinden is.
Ook is het standaard een baby af en toe eens te laten huilen, maar het is duidelijk dat je een stuk meer kans hebt op tevreden babies als je aan hun roep naar hulp steeds gehoor biedt. Waarmee ik ook niet wil zeggen dat mensen met huilbabies het maar aan zichzelf te danken hebben! Maar je verkleint de kans gewoon erg door naar je baby te luisteren en steeds zoveel mogelijk op zijn noden in te spelen en zelfs voor te zijn.
Zoals Koekje al aangeeft is huilen van de honger het uiterste signaal, je bent beter de eerdere signalen te herkennen en voeding te geven voordat hij tot huilen overgaat.
jasmijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door jasmijn »

pearlsofpassion schreef:
Wat Koekje in dit topic al gezegd heeft over borstvoeding vind ik dat elke moeder wel zou horen te weten. Vandaar dat ik ook altijd sterk aanraadt van voorbereid te zijn en niet af te wachten tot er problemen zijn.
Ik heb een vriendin die zo'n houding heeft en zelfs nu met haar tweede en na 2 jaar voeden, heb ik het idee dat ik met mijn ene voorbereidende infosessie meer kennis heb dan zij die altijd pas info opzoekt als ze problemen ervaart. Ze heeft nochtans erg veel problemen gehad bij haar eerste. Maandenlang tot bloedens toe kloven, te weinig melk dan uiteraard, borstontsteking later enz... Maar ze moest en zou borstvoeding geven dus heeft ze door de pijn doodgebeten. Maar dat zouden niet veel mensen doen en is ook niet nodig want als je voorbereid bent, laat je de kloven nooit zo erg worden.
Moet wel zeggen dat ik ook erg veel van haar heb geleerd en ze me heel veel raad heeft gegeven en geholpen waar mogelijk vanuit haar eigen ervaringen dan.

Ik zou een kindje ook niet meteen op een andere kamer leggen. Gewoon omdat Ik dat vreselijk onpraktisch zou vinden en het echt niet zou zien zitten telkens mn bed uit te moeten als hij honger heeft. Dan heb ik zelf niets meer aan de nacht. Nu kon ik me na het voeden gewoon omdraaien en was ik gewoon mee uitgeslapen. Vele moeder leggen zelfs aan en slapen gewoon verder. Mij lukte dat niet omdat Laurens nogal lastig was in juist aanhappen en ik 1 rechtopzittende houding had daarin dat wel goed lukte.

En ook kan ik me er niet in vinden om een baby al zo jong alleen te laten. Je hebt natuurlijk babies die daar niets van maken maar het is heel natuurlijk voor zo'n jong kind om gewoon bij mama te willen zijn. Het dan maar meteen leren dat het soms alleen in de wereld staat vind ik niet zo'n goed idee voor zijn emotionele en geestelijke ontwikkeling. Ik weet dat het standaard gebeurt hoor, en kijk ook niemand erop aan, maar als je ziet hoeveel jongeren ook kampen met psychische problemen en angststoornissen, ben ik er niet van overtuigd dat daar geen link te vinden is.
Ook is het standaard een baby af en toe eens te laten huilen, maar het is duidelijk dat je een stuk meer kans hebt op tevreden babies als je aan hun roep naar hulp steeds gehoor biedt. Waarmee ik ook niet wil zeggen dat mensen met huilbabies het maar aan zichzelf te danken hebben! Maar je verkleint de kans gewoon erg door naar je baby te luisteren en steeds zoveel mogelijk op zijn noden in te spelen en zelfs voor te zijn.
Zoals Koekje al aangeeft is huilen van de honger het uiterste signaal, je bent beter de eerdere signalen te herkennen en voeding te geven voordat hij tot huilen overgaat.
Ik kan me zo vinden in jou ideeën, vandaar dat hier een Co sleper komt en al het lactatieboek van la leche leage is ook al een tijdje in mijn bezit, en ik ga nog een cursus doen bij la leche leage beter te veel voorbereid dan te weinig ;)
Zo doe ik het ook altijd als ik een nieuwe dieren aanschaf dus waarom zou ik dat ingodsnaam niet bij de "aanschaf" van een kleine naakte aap doen :biggrin2:

Als je gaat kijken naar de menselijke natuurlijk instincten dan zie je dat het voor een baby eigenlijk zeer dodelijk is om alleen te zijn, miljoenen jaren was de baby ten alle tijden bij ons en werd elke huil zo stil mogelijk gehouden om te zorgen dat roofdieren het niet opmerkte.
Een kind alleen laten en laten huilen is in mijn ogen totaal tegen de natuur instincten in en geeft een kind een heel sterkt gevoel van onveiligheid, en dat loop in mijn ogen ook door in de veder ontwikkeling van het kind.

Dus ik ben ook van plan die van mij pas op haar eigen te laten slapen als ze het zelf aan geeft er aan toe te zijn ;)
pearlsofpassion
Moderator

Laurens is nu 11 maand en nu gaan we hem op zijn eigen kamer gaan leggen.
Het had eerder gekund maar ik zag het niet zitten op te staan 's nachts. Nu slaapt hij echt 90% van de tijd volledig door en draait zich om als hij tussendoor wakker wordt. Dat is nog maar een maandje zo.

Hij had tot 9 maand nog voeding nodig 's nachts, en daar had ik dus geen zin in in een andere kamer.

Een jaar was trouwens ook wat ik op voorhand in gedachten had. Het had vroeger gekund als ik gewild had.
Overdag slaapt hij wel doorgaans alleen en dat is al sinds hij een maand of 6-7 was. Ik merkte het inderdaad vanzelf.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

pearlsofpassion schreef:Wat Koekje in dit topic al gezegd heeft over borstvoeding vind ik dat elke moeder wel zou horen te weten. Vandaar dat ik ook altijd sterk aanraadt van voorbereid te zijn en niet af te wachten tot er problemen zijn.
Dat ben ik met je eens, maar dan moet je dus wel weten waar je als zwanger stel moet zijn voor de informatie lijkt me. Als ik in mijn omgeving zie hoeveel stellen al na een paar weken over gingen op flesvoeding is de informatie de je standaard krijgt dus niet genoeg.
pearlsofpassion
Moderator

Hope schreef:Dat ben ik met je eens, maar dan moet je dus wel weten waar je als zwanger stel moet zijn voor de informatie lijkt me. Als ik in mijn omgeving zie hoeveel stellen al na een paar weken over gingen op flesvoeding is de informatie de je standaard krijgt dus niet genoeg.
Nee, er gaan heel wat misvattingen de wereld rond en ook de hulp of raad in de ziekenhuizen is vaak ontoereikend of zelfs fout. Dat is heel jammer.
Het gaat zelden vanzelf en als er dan problemen komen, geeft men al snel op.
De grootste misvatting die ik steeds hoor is iemand die te weinig melk heeft. Men gaat er dan vanuit dat de hoeveelheid melk vastligt bij een persoon, maar dat is niet zo. Er is natuurlijk aanleg in het spel, maar veel hangt af van hoe vaak je aanlegt, en of je voldoende rust neemt en voldoende drinkt. Vooral de eerste dagen is zo vaak mogelijk aanleggen cruciaal want alleen zo komt de productie goed op gang. Afbouwen kan altijd nog, meteen gaan opdrijven is lastiger. Maar ook niet onmogelijk. Als je maar blijft aanleggen en dus voldoende rust neemt, zal je productie wel toenemen. Dat kan een aantal dagen tot een week duren maar het komt wel ( tenzij er hormonen in het spel zijn zoals een nieuwe zwangerschap... ::) ). Er komen altijd momenten waarop de baby plots wat meer voeding nodig heeft en je wat vaker moet gaan aanleggen tot je productie bijgetrokken is. Vraag en aanbod. Vele vrouwen geven dan echter op omdat ze denken dat ze te weinig hebben.

En over harde plekken en het voorkomen of behandelen van een borstontsteking ( of zelfs kloven) krijg je al helemaal geen info en die vind ik juist wel heel belangrijk. Als je dat nog moet gaan uitzoeken als je pijn krijgt, ben je doorgaans wel te laat...

Het is wel met veel tegenwoordig dat je zelf kan zoeken op internet. Dat is hier niet anders. Ik heb tips gehad van Koek, eerlijk is eerlijk. ;) Maar je moet wel vaak zelf op zoek gaan of raad vragen.
jasmijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door jasmijn »

Hope schreef:Dat ben ik met je eens, maar dan moet je dus wel weten waar je als zwanger stel moet zijn voor de informatie lijkt me. Als ik in mijn omgeving zie hoeveel stellen al na een paar weken over gingen op flesvoeding is de informatie de je standaard krijgt dus niet genoeg.
Nee als je er van uit gaat dat anderen de informatie aan dragen niet nee, maar even een korte Google en je hebt gelijk een helen boel plekken waar je terecht kunt.
Je moet wel je eigen pad volgen en daar zelf kennis voor op doen, en dan het liefst gewoon op voorhand en niet pas achteraf.
Zelf als je onverwachts en ongeplant zwanger bent dan nog heb je 9 maanden om je in te lezen, in mijn ogen toch echt meer dan genoeg om een goede basis te leggen.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

jasmijn schreef:Nee als je er van uit gaat dat anderen de informatie aan dragen niet nee, maar even een korte Google en je hebt gelijk een helen boel plekken waar je terecht kunt.
Je moet wel je eigen pad volgen en daar zelf kennis voor op doen, en dan het liefst gewoon op voorhand en niet pas achteraf.
Zelf als je onverwachts en ongeplant zwanger bent dan nog heb je 9 maanden om je in te lezen, in mijn ogen toch echt meer dan genoeg om een goede basis te leggen.

Oh zeker. Vandaar ook dat ik de vraag stelde, ik vind het altijd erg interessant. Manlief en ik willen later graag kinderen.
Nicky en Pip
2-sterren
2-sterren

Bericht door Nicky en Pip »

Net alles goed door gelezen, bedankt voor de uitgebreide antwoorden!!
Het weekend gaan we de lijstjes af en dan gaan we steeds een deel kopen.

De websites over borstvoeding ga ik helemaal doornemen, je kan inderdaad niet genoeg info hebben!

Gisteren de 20 weken echo gehad, alles was in orde :D
smulpaap
5-sterren
5-sterren

Bericht door smulpaap »

Nicky en Pip schreef:Net alles goed door gelezen, bedankt voor de uitgebreide antwoorden!!

De websites over borstvoeding ga ik helemaal doornemen, je kan inderdaad niet genoeg info hebben!

Ik heb erg veel gehad aan de vereniging borstvoeding natuurlijk . Dat was nog voor de tijd van internet , heel behulpzame dames
jasmijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door jasmijn »

Nicky en Pip schreef:Net alles goed door gelezen, bedankt voor de uitgebreide antwoorden!!

Ik heb nog een laaste tip maar dat is meer voor de bevalling, koop het boek bevallen op eigen kracht!

Ben het nu zelf aan het lezen en het is een heel goed duidelijk boek over hoe en wat je geestelijk kan verwachten als je gaat bevallen en wat je zelf kunt doen om het proces snel en soepel te laten verlopen.
pearlsofpassion
Moderator

jasmijn schreef:Ik heb nog een laaste tip maar dat is meer voor de bevalling, koop het boek bevallen op eigen kracht!

Ben het nu zelf aan het lezen en het is een heel goed duidelijk boek over hoe en wat je geestelijk kan verwachten als je gaat bevallen en wat je zelf kunt doen om het proces snel en soepel te laten verlopen.
Mijn raad is vooral door de pijn heen ademen. Ik denk dat iedereen op dat moment wel iets heeft van: het lukt mij niet. Maar toch proberen. Want het helpt echt heel erg. Maakt een wereld van verschil.
En als je dan net als ik weeën achter elkaar aan een stuk hebt ipv 1 per 1, is dat ook beter vol te houden.

En het is volgens mij echt voor iedereen anders. De ene vind een bad zalig, de ander een zitbal. Mijn ma zweert bij die bal, maar ik heb er 2 weeën op gezeten en dat was enkel omdat ik moest wachten tot er een minuut pauze kwam om eraf te komen. Vreselijk vind ik dat.
Dus ja... Het blijft uitproberen.
En iedereen ervaart dat gewoon heel anders als ik de verhalen hoor.

Doet me wel denken aan iets anders: peritoneum massage. Ik ga hier niet in detail uitleggen wat dat wil zeggen,dazr moet je maar eens op googlen, maar het vermindert de kans dat ze moeten knippen echt sterk.
Dus echt aan te raden.
Laurens had echt een erg groot hoofd, maar ze hebben mij ook niet geknipt. En zo'n knip schijnt soms ook maar lastig te genezen en dat je een tijd moeilijk kan zitten. Bij mij was dat op een paar dagen wel over.
jasmijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door jasmijn »

pearlsofpassion schreef:
Mijn raad is vooral door de pijn heen ademen. Ik denk dat iedereen op dat moment wel iets heeft van: het lukt mij niet. Maar toch proberen. Want het helpt echt heel erg. Maakt een wereld van verschil.
En als je dan net als ik weeën achter elkaar aan een stuk hebt ipv 1 per 1, is dat ook beter vol te houden.

En het is volgens mij echt voor iedereen anders. De ene vind een bad zalig, de ander een zitbal. Mijn ma zweert bij die bal, maar ik heb er 2 weeën op gezeten en dat was enkel omdat ik moest wachten tot er een minuut pauze kwam om eraf te komen. Vreselijk vind ik dat.
Dus ja... Het blijft uitproberen.
En iedereen ervaart dat gewoon heel anders als ik de verhalen hoor.

Doet me wel denken aan iets anders: peritoneum massage. Ik ga hier niet in detail uitleggen wat dat wil zeggen,dazr moet je maar eens op googlen, maar het vermindert de kans dat ze moeten knippen echt sterk.
Dus echt aan te raden.
Laurens had echt een erg groot hoofd, maar ze hebben mij ook niet geknipt. En zo'n knip schijnt soms ook maar lastig te genezen en dat je een tijd moeilijk kan zitten. Bij mij was dat op een paar dagen wel over.
Ja dit boek gaat echt ook over luister naar wat je zelf prettig vind, onderbouwd door informatie over hoe vrouwen eeuwe lang hebben bevallen.
Er staan helen goed goude tips in, heb het boek via mijn zus die het van vriendinnen aangeraden kreeg om dat ze er echt veel aan hebben gehad tijdens de bevalling.

Het is een heel fijn boek die echt in gaat op wat jij als vrouw kan doen om te bevallen waardoor het een proces word wat je zelf kan beheersen inplaats van je overkomt.

Ik ga ook googlen op die peritoneum massage, iets wat zorgd dat ik niet uit scheur is natuurlijke heel veel waard ;) :biggrin2:
pearlsofpassion
Moderator

Zou je er nog veel aan hebben als je al een keer een bevalling gedaan hebt?
Want ik heb wel het gevoel te weten wat te doen en wat voor mij werkt, maar misschien staan er nog dingen in die toch nog gemakkelijker zouden kunnen maken?

Zaken als ontspannen tijdens de arbeid met muziek ed vond ik heel mooi klinken, maar daar heb ik geen tijd voor gehad. Dus aan dat soort tips heb ik niets, bij mij is het meteen menes en meteen volle bak.

Over hoe de vrouwen het van nature doen, lijkt me wel interessant. Ik weet waar wel iets van, maar waarschijnlijk maar een klein deeltje.
CindyMayella
5-sterren
5-sterren

Bericht door CindyMayella »

Ik kan me alleen maar aansluiten bij de vorige reacties...... Die hydrofielluiers zijn inderdaad erg handig.... Ik heb er nog steeds een aantal hier liggen, maar nu gebruik ik ze als dweil :D ...... En die, wij noemen ze slabbe doekjes, wat kleinere vierkante badstof doekjes, die waren ook nooit teveel (onze oudste, is bijna 15, slaapt er nu nog mee)....

Wat betreft borstvoeding: laat je idd goed informeren en zoek hulp als het niet lukt, dat heb ik heel erg gemist..... Beiden zijn geboren met een keizersnee, waarbij alleen de jongste meteen is aangelegd op de verkoeverkamer.... De oudste heb ik bijna 2 dagen niet gezien (allerlei onderzoeken), dus bij haar ben ik gaan afkolven (elektrisch).... Ik gaf haar om de 3 uur voeding, dus op een gegeven moment was ik alleen bezig met voeden, afkolven en slapen, dus na een maand of 3 was ik op, dus toen over gegaan op flesvoeding. En bij de jongste kon niemand het goed uitleggen en helpen, dus meteen gaan afkolven, maar ik trok dat ook vrij snel niet meer, dus ook snel over gegaan op flesvoeding..... Heb dat wel erg gemist, het echte birstvoeding geven :???: ....

Succes met de laatste loodjes ;) .....
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

O meiden, lees Hypnobirthing, the Mongan method. Ik heb m te leen. Zo mooi en zo logisch. Zonder stress je bevalling in. Je moet wel goed Engels kunnen lezen/begrijpen. En anders een cursus volgen maar ik had r geen paar honderd euro voor over haha. Hypnobirthing is zó mooi! En heeft niks met hypnose te maken, snap niet waarom die term eraan hangt.

Plaats reactie