Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Border Bandit
Karton was het makkelijkste om een holletje mee te maken. Misschien kan ik beter het zekere voor het onzekere nemen en er fleece-dekens over leggen die in de diepvries geweest zijn. Dan maar vaker wassen e.d.

Bandit wil echt graag een holletje. Als hij thuis een klein dutje doet, ligt hij gewoon op het kleed, maar als hij écht moe is en wilt slapen, gaat hij achter de bank liggen en propt zijn hoofd eronder.
Ik merk het ook als ik ergens anders ben, dat hij zijn kop onder een stoel legt of zo.
Dus dat holletje is best belangrijk voor hem.

Bedankt voor het meedenken!! :)
Door Hope
Border Bandit schreef:Karton was het makkelijkste om een holletje mee te maken. Misschien kan ik beter het zekere voor het onzekere nemen en er fleece-dekens over leggen die in de diepvries geweest zijn. Dan maar vaker wassen e.d.

Bandit wil echt graag een holletje. Als hij thuis een klein dutje doet, ligt hij gewoon op het kleed, maar als hij écht moe is en wilt slapen, gaat hij achter de bank liggen en propt zijn hoofd eronder.
Ik merk het ook als ik ergens anders ben, dat hij zijn kop onder een stoel legt of zo.
Dus dat holletje is best belangrijk voor hem.

Bedankt voor het meedenken!! :)

Fleece vind ik niet echte en handig alternatief.
Kan je geen kunststof halen ergens? Bij de praxis of zo? Of er een waterafstotende kussensloop omdoen (die hebben ze bij Action).
Door Border Bandit
Bandit heeft de aller grootste bench die ik kon kopen, een kussensloop gaat het niet halen. ;)
Zal ik dan een oud dekbedovertrek nemen, die was ik dan wel mee met zijn vetbedden en handdoeken en gaat daarna de diepvries in.

Waarom is fleece eigenlijk niet zo handig?
De bench staat met een kant tegen de muur en een stuk tegen een houten kast. Zouden er ook mijten in het hout en het behang zitten?
Pff. Het gaat wel heel erg moeilijk worden... :-\

Weet je, met die mijten he, als ze in de was niet dood gaan en leven van huidschilvers, dan zitten ze toch ook in kleding en dus in je hele kledingkast?
Bandit's stapel gewassen en ingevroren spullen liggen ook in de kledingkast. Weliswaar op een eigen schap, maar daar zou het dan na verloop van tijd toch weer besmet gaan worden?
Ik hoop dat ik te ver doordenk! ::)
Door Hope
Ik denk dat het een kwestie van proberen is. Hier merk ik dat fleece echt meer reactie geeft dan katoen. Kan zijn dat hij gewoon niet tegen fleece kan, maar fleece kan je nou eenmaal niet wassen op 90 graden. Ja, kan wel, maar dan houdt je minder dan een kussensloop over ::)
Door Border Bandit
Even een kleine update. ;)

Inmiddels heb ik voor de 2e keer alles ingesprayed tegen de huisstofmijt. Bandit heeft nog steeds geen jeuk!! Ik ben zo blij!!

Qua voedselallergie krijgt hij sinds 2 dagen enkelvoudige mix van Dogmeat, Lam. Daarbij moet hij die poeders om tekorten op te vangen.
Ik heb even zitten rekenen: in 30 dagen is het potje poeder leeg.
Voorlopig moet hij nog lang enkelvoudige mixen eten om tot 5 diersoorten te kunnen komen. (zeg maar 5 (diersoorten) keer 6 weken)
Dat worden nog heel wat potjes poeder.....

Zijn er hier mensen die daarmee bekend zijn?
Die poeder heb ik via dr. M. Vroom en heet Trovet Balance (18 euro voor 250 gram).

Ik wil het wel even goed aanpakken, dus als het nodig is, krijgt hij al die tijd die poeder erbij.
Maar misschien weet iemand nog een goed alternatief?
Elimineren is helemaal nieuw voor mij. :-\
Door Hope
Border Bandit schreef:Even een kleine update. ;)

Inmiddels heb ik voor de 2e keer alles ingesprayed tegen de huisstofmijt. Bandit heeft nog steeds geen jeuk!! Ik ben zo blij!!

Qua voedselallergie krijgt hij sinds 2 dagen enkelvoudige mix van Dogmeat, Lam. Daarbij moet hij die poeders om tekorten op te vangen.
Ik heb even zitten rekenen: in 30 dagen is het potje poeder leeg.
Voorlopig moet hij nog lang enkelvoudige mixen eten om tot 5 diersoorten te kunnen komen. (zeg maar 5 (diersoorten) keer 6 weken)
Dat worden nog heel wat potjes poeder.....

Zijn er hier mensen die daarmee bekend zijn?
Die poeder heb ik via dr. M. Vroom en heet Trovet Balance (18 euro voor 250 gram).

Ik wil het wel even goed aanpakken, dus als het nodig is, krijgt hij al die tijd die poeder erbij.
Maar misschien weet iemand nog een goed alternatief?
Elimineren is helemaal nieuw voor mij. :-\

Je mag mijn pot zo hebben. Stuur je adres even in pb en ik stuur het naar je op. Nelson was namelijk allergisch voor dat spul ::)

Overigens hoef je niet zo te elimineren. Je geeft de eerste diersoort (lam) 8 weken. 6 is te kort i.v.m. ontgiften.
De volgende diersoorten hoeven niet 6 weken hoor. Twee weken is echt genoeg. Ik zie het hier zelfs met drie dagen! Dan geef ik wel drie dagen een flinke hoeveelheid (minimaal 1/3 van het totale menu) aan die nieuwe diersoort.

Ik zou voor de veiligheid gaan voor diersoorten waarvan hij nog niet vaak gegeten heeft. Hier was dat lam, geit, ree, lama. Ik liet de groep waar je een allergie vermoed (hier was dat kip, eend, kwartel) zo lang mogelijk links liggen. Als lam goed gaat koos ik eerst voor geit. Grote kans dat hij dat namelijk ook zal verdragen. Geef geen mix met pens, want brokgevoerde dieren krijgen granen binnen en daarvan kunnen sporen in pens zitten. Hier gaat pens alleen goed als een kennis van ons zijn grasgevoerde schapen laat slachten en ik de pens daarvan koop.

Persoonlijk ging ik niet voor kvv. Ik heb Nelson ooit mdm hazenvlees gegeven en hij was stik allergisch. Maar dat was raar want konijn gaat goed. Laatst geprobeerd met hazenschouders en jawel: totaal geen reactie! Er heeft dus iets in die maling gezeten.
Door Border Bandit
Bedankt voor de reacties! :)

Dinky89, ik was nog niet zo ver om het internet af te struinen, fijn dat je me vast een website gegeven heb. Ik moet er dan meerdere kopen om boven de 50 euro uit te komen, anders wordt het met de verzendkosten erbij toch weer duur(der). ;)
Maar dat maakt niks uit denk ik. Eventjes rekenen en tellen hoeveel ik nodig zal hebben.

Hope, bedankt voor alle informatie!
Wat lastig dat Nelson (ook) allergisch bleek voor die poeder! Ik zou graag jouw potje willen overnemen, ik zal je een pb sturen. :)
O jee, die pens. :-\ Ik heb een enkelvoudige mix gezocht en helemaal niet gecontroleerd of er ook pens in zit.
Dat is wel een goede opmerking van je! Bandit kan namelijk niet tegen granen.

Het is zeker dat hij niet tegen rund en kip kan. De dermatoloog schrapt dan ook alle kipachtigen (kalkoen). Ik heb een sterk vermoeden dat hij niet tegen konijn en haas kan.
Voorlopig krijgt hij nog lam. Daarna kan ik naar geit gaan. Maar dan heeft hij nog steeds 2 diersoorten, dan is het toch nog steeds 'nodig' om die poeder te geven (misschien iets minder qua hoeveelheid)?

Ik vind barfen nog even te 'eng' en nieuw, vandaar dat ik nog liever de 'kvv' geef. ;)
Het is al zoveel aanpassen en mijn weg vinden qua mijten en een eliminatiedieet.
Bij kvv hoef ik me niet druk te maken over de verhoudingen e.d. en ik pak het kant en klaar uit de diepvries.
Wie weet in de toekomst. Voor Bandit zou ik het graag willen!
Tje, dat er iets met de MDM-hazenvlees niet goed ging, vervelend zeg!
Door Border Bandit
Bandit eet nu 4 dagen lam en heeft vandaag echt jeuk! :(

Hij krabt ook weer langer en feller.
Ik hoop dat het iets anders is en dat het niks met het eten te maken heeft!
Door Hope
Border Bandit schreef:Bandit eet nu 4 dagen lam en heeft vandaag echt jeuk! :(

Hij krabt ook weer langer en feller.
Ik hoop dat het iets anders is en dat het niks met het eten te maken heeft!
Dan nu de lam eraf! Pas als de jeuk weer onder controle is weer gaan toevoegen. Als hij dan weer reageert is het de lam.
Door Border Bandit
O jeetje, ik heb niks anders!?

Sjit, dit is wel balen hoor!!

Ik mocht het restant vlees opmaken van Dr. M. Vroom en dan zou ik een eliminatiedieet starten met als eerste lam.

Kan het niet met ontgiften of zo te maken hebben? Daar schreef je eerder over?
(ik zoek even een smoes dat het niet aan de lam ligt :biggrin2: )

Hij deed het goed op hypoallergene brok van Profine, maar ik kan daar toch niet naar terug gaan. Steeds wisselen tussen brok en vlees lijkt me helemaal niet goed.
En zijn vacht/huid voelt net weer lekker aan. Als hij die brok krijgt, zit er zo'n laagje tussen zijn huid en zijn spieren. Ik ben zo tevreden over vlees. :(

Ik moet vlees bestellen, welke soort zal ik dan nemen, er is zoveel keus.
Paard is te mager (Bandit beweegt zeer veel) en geit lijkt misschien teveel op lam.
Anders dan terug naar die profine-brok kan ik hem nu niks anders bieden. Ik wil ook niet te veel wisselen, ik kan bv wel carnibest hier krijgen, maar dat lijkt me niet geschikt nu.

O, ik heb nog wel diverse soorten vis in de vriezer, dat zou hij 1 maaltijd kunnen krijgen.

Gatsie, ik vind het maar moeilijk. :-\
Door Too
Laat ik beginnen met zeggen dat ik geen enkele ervaring heb met allergieën maar als hij zo reageert is stoppen met lam niet de meest logische keuze .. dat is toch precies hoe het met eliminatie werkt.
Als je nu niks anders hebt zou ik, denk ik, voor nu terug naar brok.
gaan.

Geen mixen, kvv met toevoegingen gaan geven hoor want dan weet je nog niks als er een reactie komt.
Door Border Bandit
Ik heb het toch nog even aangekeken. Ik ben er wel erg onrustig onder hoor. ;)
Gister heeft Bandit nog 1 x gekrabt en vandaag ook nog maar 1 x.
Wat dat eergister nou geweest was weet ik echt niet. :-\
Ik hoop alleen dat het nou rustig blijft met Bandit.

Ik wil ook met Dr. M. Vroom overleggen. Zij werkte gister alleen 's avonds. Ik was van plan te bellen, maar er is iets tussen gekomen zodat dat niet lukte. :(

Ik heb gister wel zijn vetbedden maar extra verschoond.
Je weet het niet he?
Ik zou hem ook nog extra kunnen wassen, maar dat hoop ik uit te kunnen stellen, omdat hij volgende week donderdag gewassen MOET worden (hij gaat mee waar hij absoluut schoon moet zijn).

Hope, heb je mijn PB ontvangen?
Misschien heb ik iets verkeerd gedaan, dan probeer ik hem nogmaals te versturen. :biggrin2:
Door Border Bandit
Ik heb een uitgebreid verslag kunnen maken voor Dr. M. Vroom.
Toen kwam ik er achter dat Bandit na die ene keer, weer gestabilliseerd is qua jeuk.
Omdat ik speciale gebeurtenissen of veranderingen ook noteer kwam ik er vanmiddag achter dat hij op de dag dat hij plots zoveel jeuk had, 's ochtends aangevallen is (vanuit het niets van achteren).
Misschien heeft het met stress te maken? Zou best kunnen volgens mij.

Ik heb hem geborsteld, maar er kwam niet meer van af dan anders, dus ik denk niet dat het losse haren geweest zijn.

Ook heb ik de leverancier van het vlees gebeld en er zit geen pens in verwerkt.

Het blijft puzzelen he!? ::)
Door Hope
Goed, er is dus weer van alles gebeurd. Ja, het is ingewikkeld met zo'n hond en alle begin is moeilijk.

Als hij het op vlees beter doet dan op brok ging ik zeker niet terug naar brok. Heeft Vroom je haar menu niet gegeven? Ik ben er op zich geen fan van maar het maakt het lichaam wel mooi rustig. Tenzij je hond, zoals die van mij, allergisch blijkt voor tofu en vitaminen ::)

Is het niet een idee om toch te gaan barfen? Dat geeft echt meer zekerheid.

Paard kan je best geven. Dan maar wat meer, maar een diersoort vinden waar hij tegen kan is belangrijk. Al zou ik toch, nu alles rustig lijkt, beginnen met lam. Probeer zo min mogelijk te veranderen. Maak niet meer schoon dan anders etc. Want dan weet je nog niet wat er gebeurd is waardoor de jeuk is toe- of afgenomen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door