Ja die kunnen gewoon gezond zijn, dus goede heupen en ellebogen. De hoekingen hebben niks met HD/ED te maken al doen oa Dier en recht dat in de media wel zo lijken. En dan wordt het al snel als waarheid aangenomen.frodo quin schreef:Ik bedoel ook niet dat elke DH uit showlijnen ongezond is, maar dat er door veel fokkers gefokt wordt op een bepaald uiterlijk wat gezondheidsproblemen meebrengt. Aangezien ik een leek ben en jij er wat meer over weet, enkele vraagjes voor jou:
Ik zie af en toe is een DH voorbijgaan die stapt zoals de hond op de standfoto staat, soms zelfs met de kont nog lager bij de grond, die van laatst waggelde ook nogal. Honden die effectief zo lopen, kunnen die gezond zijn? Ik zie er gelukkig nog steeds meer rond lopen die er min of meer normaal bijlopen.
De hond van Crufts en de honden van eerder Pedigree Dogs Exposed hadden allemaal goede heupen en ellebogen.
Jonge honden die zo zwabberen verbeteren vaak ook nog wel, ze groeien in hun hoekingen. Je kent vast de overbouwde puberhonden wel, kont hoger dan de schouder, bij Duitse herders komt die kont niet boven de schouder door de hoeking maar hun achterpoten zijn wel langer dan hun voorpoten, vandaar dat gezwabber. Maar hoe extremer de hoeking hoe langer het duurt voordat het enigszins bijgetrokken is. En die hoeking wordt steeds extremer
En HD komt wel voor bij de Duitse herder dus er zullen er heus zo lopen door slechte heupen.
Door de jarenlange inteelt en selectie is het voorspelbaar hoe een nest gaat worden. Door de homozygotie lijken alle pups op elkaar en op de ouders. Bij deze combinatie is maar 0,48% van de genen homozygoot, geschat wel, maar dat betekend dus dat er heel veel heterozygotie is en dan is het maar afwachten wat dominant en wat recessief is. Dat maakt het wel heel spannend.frodo quin schreef:Wat is er juist eng aan de combifok? Het karakter en temperament of...?
Over het karakter en temperament maak ik me geen zorgen, dat zit aan beide kanten goed, Cella haar moeder Gaia kon zich meten met de werkhonden, en ondanks dat ik met Cella wegens tijdgebrek niet zoveel heb kunnen trainen is haar wezen goed.
Ik voel me niet aangevallen, geef er graag antwoordt voor zover ik dat kanfrodo quin schreef:Mijn vragen zijn trouwens helemaal niet aanvallend bedoeld, ik ben oprecht benieuwd.