Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ronneke
Freya heeft gisteren voor het eerst een rauw ei inclusief schaal gegeten. Had het door haar vlees gedaan en de schaal wat verpulvert. Ze vond het heerlijk!

Nu vroeg ik me af: Overal lees je dat de schaal een extra bron van calcium is. Toen ik zojuist haar ontlasting controleerde zag ik er stukjes eierschaal inzitten. Hoe nemen ze dan die calcium op als de schaal niet of niet helemaal verteerd word?

Kun je ook andere eieren geven buiten kip? Bijvoorbeeld eend, kwartel enzovoorts?

Kunnen de darmen niet beschadigen door die stukjes eierschaal?

Alvast weer bedankt voor de info!
Door Lizzy
Nou, meestal verteren ze de schil wel. Maar soms moeten ze even wennen. En het scheelt ook wat voor ei je geeft. Eieren van biologische kippen hebben een minder harde schil. Andere eieren mag je ook geven. De schil lijkt trouwens iets zachter te worden als je het ei een minuut of tien in warm water legt. Het water niet koken, maar gewoon flink warm water.
Door Ronneke
Vergeten te vermelden. Het ging om een biologisch ei. Alles wat ze eet is biologisch of wild.

Bedankt voor de info alvast!
Door Lizzy
Ik zou het ei dan eens 10 minuten in warm water leggen. Maar dat gaat ze wel verteren hoor. En het kan ook geen kwaad, die stukjes in de ontlasting.
Door Ronneke
Bedankt voor de info! Weer gerustgesteld wat die darmen betreft. Zal het volgende keer eens in warm water leggen of de schil nog fijner malen. Even kijken hoe de rest van haar ontlasting eruitziet volgende poepbeurt.
Door pike
Als ze dat verteren, waarom moet je de eierschalen dan malen als je ze als calciumbron wil gebruiken?
Door Diego
pike schreef:Als ze dat verteren, waarom moet je de eierschalen dan malen als je ze als calciumbron wil gebruiken?
Ja, precies..ik droog ze en maal ze in een koffiebonen maler. Goeie vraag!
Door Lizzy
Omdat als je de eierschil als enige calciumbron gebruikt, is optimale vertering van grooooot belang. En dat is niet als je gewoon een eitje geeft. Dus als dan niet alles 100% verteerd: lekker boeiend. En poeder verteerd nou eenmaal meer optimaal dan een hele schil. Dat zie je nu maar weer. Als ik mijn honden overigens een schil geef: verteren ze dat wel helemaal en vind ik niks terug in de ontlasting.

Bovendien bewaart het zo rot: stukjes schil.
Door pike
Lizzy schreef:Omdat als je de eierschil als enige calciumbron gebruikt, is optimale vertering van grooooot belang. En dat is niet als je gewoon een eitje geeft. Dus als dan niet alles 100% verteerd: lekker boeiend. En poeder verteerd nou eenmaal meer optimaal dan een hele schil. Dat zie je nu maar weer. Als ik mijn honden overigens een schil geef: verteren ze dat wel helemaal en vind ik niks terug in de ontlasting.

Bovendien bewaart het zo rot: stukjes schil.
:biggrin2: Dat is zonder meer een feit! Vroeger bewaarde ik ze altijd, voor het geval ik ze nodig had op vakantie. Ik stampte ze dan aan in een bus dan kon er meer in. Malen had ik een pest hekel aan, ik bewaarde het altijd voor als mijn moeder op bezoek kwam die gaf ik dan de koffiemolen, had ze wat te doen ;D
Ik heb geen ervaring met hele schil voeren. Als ik een ei met schil gaf vroeger, dan lieten ze die schil liggen. Dus toen ben ik gewoon alleen de inhoud in de bak gaan doen. Ik trok daaruit de conclusie dat ze met hun vleesbot genoeg Calcium binnenkregen, anders hadden ze ze wel opgegeten. Honden weten vaak heel goed waar hun lichaam behoefte aan heeft.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door