Dat springen is inderdaad niet te doen met een kat, dat heb ik ook tegen mijn da gezegd. Hij stelde toen voor om de echt hoge plaatsen zo goed mogelijk te blokkeren, hoge krabpalen deels afbreken,... maar dat het inderdaad onmogelijk is om een kat in het geheel niet te laten springen. Tegenwoordig hecht een moderne da onderhuids en wordt de wonde langs de buitenkant gelijmd. Dat maakt het risico met springen al een stuk kleiner, maar jammer genoeg gaat het ondanks alles toch wel eens mis, dus goed in de gaten houden is altijd aangewezen.
Ik heb de indruk dat jouw da nog (deels) van de oude stempel is omwille van zijn visie op de leeftijd van castratie, dus ik zou zeker de manier van hechten en het extra vocht toedienen vermelden. In België worden kittens tegenwoordig al standaard rond 10 weken gecastreerd(vanaf 7 weken, maar meestal met 10 weken), anders mogen ze ook niet van eigenaar veranderen en in de verenigde staten is dat al jaren standaard. Katten kunnen namelijk al zwanger worden vanaf een maand of 4. Er zijn geen nadelige gevolgen gevonden, integendeel. Er wordt een ander narcoseprotocol gehanteerd zodat dit ook net zo veilig verloopt als bij een volwassen kat.
Katten zijn inderdaad leuke dieren

Mensen die nog nooit katten gehad hebben danken vaak dat ze afstandelijk zijn, wat ook vaak is naar vreemden, maar de meeste katten bouwen wel een sterke band op met hun personeel, moet natuurlijk wel van twee kanten komen.