Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Kaela schreef:Met zulke aandoeningen moeten er ook geen keuzes gemaakt worden op individuen, maar op de massa.
Wat Kaio voor zichzelf op een rijtje heeft proberen te zetten, dat is mijn inziens de taak van de rasvereniging en raad van beheer. Verdorrie zeg, stagaires en afstudeerders genoeg die dat zouden willen doen. De data is er, althans zij zouden toch de meeste data van iedereen moeten hebben. Laat maar eens in cijfers zien hoe effectief selecteren op hd a/b/c is. Ga maar eens enquetes houden wat die honden te eten krijgen, op wat voor vloeren ze opgroeien en hoe vaak ze als mallen mogen rauzen. Om maar een paar startpunten te noemen.
Lizzy schreef:Maar ik heb weer een hond van 11 met spondylose die daar helemaal geen last van heeft. En verdomd lastig om daar op te controleren hoor. Rond de leeftijd dat zij babies had kunnen krijgen was zij spondylose vrij.
Angelique schreef:Je kan gewoon ook niet alles voor zijn of voorkomen. Ziekten en dood zijn nou eenmaal onlosmakelijk verbonden met leven. Dus ook al laat je er 100 testen op los, dan nog zullen er altijd dingen opduiken waar een hond in meer of mindere zin last van heeft. Je moet naast de overige zaken ook nog gewoon een grote doos geluk hebben.Nou, dat probeerde ik dus met mijn enorme lange epistel een paar pagina's geleden ook uit te leggen. Ziekte en dood zijn onlosmakelijk verbonden met het leven. En garantie op een gezond gelukkig leven krijgt niemand.
Edit:mocht iemand het idee krijgen dat ik anti-testen ben....dat is niet zo. Ik ben alleen van mening dat de huidige propagande die gevoerd wordt dat men het doet voorkomen dat als je maar genoeg testjes laat doen dat je dan niets meer kan overkomen.
Zelfs bij kruisingnestjes roepen mensen al dat ze dan-testen willen zien, terwijl het in heel veel gevallen gaat om recessieve aandoeningen.
Angelique schreef:Die cijfers zijn er allang. Maar dan alsnog vertekend, want geregeld worden foto's niet opgestuurd als men zo al ziet dat de uitslag pet gaat worden en wordt er op een uitzondering na maar een enkeling uit een nest gerontgend.Ik geloof best dat er wel wat cijfertjes zijn, idd alleen de officieel beoordeelde en juist niet de ernstige gevallen, en die zijn nog wel het belangrijkst! Zeker om het beeld compleet te maken.
Dan een mededeling van huishoudelijke aard.....enig idee wat de Raad binnen harkt met die testen, die gaan zichzelf echt niet in de voetjes schieten door te beamen dat het huidige screensysteem geen vruchten afwerpt op de populatie.
Maar dat komt omdat Joe Public gewoon (sorry) geen verstand van zaken heeft. En zich nu wel bemoeid met de fokkerij.Als ik zo vrij mag zijn, heel veel fokkers ook niet! Nou hoeven jullie je daardoor niet aangesproken te voelen
Lizzy schreef:En ik durf het wel hardop te zeggen: ik vind de gemiddelde kennis van de gemiddelde fokker op gebied van genetica/fokkerij echt te laag. En mij hoor je niet beweren dat ik voldoende kennis heb hoor. Maar daarom moet er hogerop de ladder wel veel kennis komen te zitten, zodat fokkers gewoon beter geinformeerd en beter begeleid kunnen worden.Zelfs bedroevend laag!!!!
dinky89 schreef:Waar ik mij over verwonder is dat we bij rasdieren zo gefocust zijn op het testen om te voorkomen dat er 'misvormde' dieren geboren worden.Welke testen doel jij op bij de rashond? Ik ken ze niet?
Wanneer we deze zelfde methode bij mensen willen toepassen dan wordt er zo ongeveer schande van gesproken en zou je niet alles moeten willen testen omdat we veel dingen (nog) niet weten.
Ik heb dan dit nieuwsbericht in mijn achterhoofd: http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2089462 ... rwens.html
Inderdaad is kennis op de juiste plek van zeer groot belang om onjuiste conclusies te voorkomen.
kaszi schreef:Zelfs bedroevend laag!!!!Oo crap dat is van ongeveer hetzelfde nivo als die bruine reu vererft geen goed bruin, anders had mijn zwarte teef wel bruine pups van hem gehad. En ik moest mijn mond houden want hij fokte al 15 jaar dus wist het allemaal beter....
Fokker die meer dan 20 jaar fokt had een mooie uitleg wat betreft welke allel van het gen van pa en welke allel van ma komt. En hoe die fokker DNA testjes interpreteerde.
vb NC
N komt van pa (altijd, eerste gen komt altijd van pa) en C komt van ma. Ik sta er nog paf van.....
Heb maar niet gevraagd hoe die fokker XY en XX verklaarde.
dinky89 schreef:Waar ik mij over verwonder is dat we bij rasdieren zo gefocust zijn op het testen om te voorkomen dat er 'misvormde' dieren geboren worden.Gewoon...omdat het kan hier in NL. In andere Europese landen ) is het helemaal geen gemeengoed om die honden door de medische testmolen te draaien en is ook het helemaal niet gewoon om ze met de 12 weken al voorzien te hebben van 3 vaccinaties.
Wanneer we deze zelfde methode bij mensen willen toepassen dan wordt er zo ongeveer schande van gesproken en zou je niet alles moeten willen testen omdat we veel dingen (nog) niet weten.
Ik heb dan dit nieuwsbericht in mijn achterhoofd: http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2089462 ... rwens.html
Inderdaad is kennis op de juiste plek van zeer groot belang om onjuiste conclusies te voorkomen.