Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Hier eentje die ook wel is met water speelt als het in een glas zit, dan maakt hij zijn pootje nat en spettert dat in het rond of likt aan zijn pootje. De drinkbak (is een grote voor honden) komt hij niet aan en elders drinken doet hij ook nooit. soepjes krijg ik er gelukkig wel in. De anderen spelen er niet mee en drinken uitzonderlijk tot af en toe eens, maar nooit water op kamer temperatuur.
frodo quin schreef:Hier eentje die ook wel is met water speelt als het in een glas zit, dan maakt hij zijn pootje nat en spettert dat in het rond of likt aan zijn pootje. De drinkbak (is een grote voor honden) komt hij niet aan en elders drinken doet hij ook nooit. soepjes krijg ik er gelukkig wel in. De anderen spelen er niet mee en drinken uitzonderlijk tot af en toe eens, maar nooit water op kamer temperatuur.

Hier drinkt Mazzel het liefst uit mijn glas! Heb zo'n engelse bier glas waar een halve liter in gaat!,maar hij drinkt ook uit een bakje!

Mijn vorige katten dronken het liefst uit de vaas waar bloemen in stonden! Regelmatig lag de vas omver! Of uit de vissenkom waar guppies in zaten!
Moeke was gisteren wat minder, wilde maar weinig eten en was wat sjaggie. En als ik bij het aaien haar staart raakte, blies ze (niet gemeen, maar wel om aan te geven dat het niet prettig was). Heb haar een halve Cimalgex gegeven, en vannacht heeft ze d'r schaaltjes weer bijna leeggegeten. En op haar staart is nu een kale plek te zien, maar als ik die nu aanraak, blaast ze niet meer. Misschien heeft ze een meningsverschil gehad met een buurkat.

Hoe dan ook, op zulke momenten realiseer ik me wel weer dat we in feite in de extra tijd van haar leventje zitten. Ik dreig dat weleens te vergeten door het succes van de behandeling. Maar goed, carpe diem!
Ja als ze het na op de rand te balanceren weer zo goed doet dan vergeet je dat ze eigenlijk ernstig ziek is hé. Het zal wel best pijnlijk zijn om dan nog is met je neus op de feiten te worden gedrukt. Ik hoop dat jullie toch nog lang van elkaar mogen genieten. Gaat het weer beter met haar intussen?
frodo quin schreef:Ja als ze het na op de rand te balanceren weer zo goed doet dan vergeet je dat ze eigenlijk ernstig ziek is hé. Het zal wel best pijnlijk zijn om dan nog is met je neus op de feiten te worden gedrukt. Ik hoop dat jullie toch nog lang van elkaar mogen genieten. Gaat het weer beter met haar intussen?
Nee, ik vind haar vanochtend ook een beetje depri. :( Ze kwam niet uit haar mandje, en ik meende heel even een nat bekkie te zien (misselijk?), maar toen ik het eten naast haar mandje neerzette, kwam ze er toch uit en at ze wat. Dus misselijk is ze niet. Daarnet zat ze wel in een kartonnen doos op de grond, dus ze is wel ietsje beter dan vanochtend nu, maar nog steeds niet zo goed als de afgelopen dagen.

Naja. Maar aankijken gewoon. Dinsdag moeten we sowieso weer naar de da, eens kijken hoe ze dan is. En anders stop ik er wel weer een pijnstillertje in, als ze zich daardoor beter voelt. Een halve eetlustopwekker heb ik ook nog liggen, die kan er eventueel ook nog in.

Zorgenkindje toch. :(
Ik vermoed dat je niet de nodige spullen in huis hebt liggen voor een onderhuids infuus? Het zou wel handig kunnen zijn om het in huis te hebben als ze het ten minste toelaat, mss iets om is met de da te bespreken. In de tussentijd zou ik haar soepjes geven als ze die ten minste wil. Ene een pijnstiller is natuurlijk niet goed voor de nieren, maar als ze zich daardoor beter voelt zou ik het niet laten.

Ik hoop dat ze zich snel beter voelt en ook veel sterkte voor jou.
frodo quin schreef:Ik vermoed dat je niet de nodige spullen in huis hebt liggen voor een onderhuids infuus? Het zou wel handig kunnen zijn om het in huis te hebben als ze het ten minste toelaat, mss iets om is met de da te bespreken. In de tussentijd zou ik haar soepjes geven als ze die ten minste wil. Ene een pijnstiller is natuurlijk niet goed voor de nieren, maar als ze zich daardoor beter voelt zou ik het niet laten.

Ik hoop dat ze zich snel beter voelt en ook veel sterkte voor jou.
Hm, dan rij ik liever een keer extra met haar naar de da, want in mijn eentje een onderhuids infuus aanleggen bij Moeke wordt lastig. Daar ben ik niet doortastend genoeg voor, vrees ik. Maar misschien is 1 x per week spoelen wel te weinig, dat kan. Ik heb niet het idee dat ze vocht tekort heeft trouwens, maar verstand heb ik er ook niet van.

Ik heb verschillende soorten natvoer in huis, en van het meeste likt ze vooral de saus af. Tuttebel. Aan haar tandjes ligt het niet volgens mij, want haar brokjes kraakt ze wel.

Ze heeft wel een ei opgeslobberd in de loop van de nacht. Het is dus niet zo dat ze niet eet, maar ze is vandaag gewoon niet zo opgewekt als anders. Ik kijk het even aan en geef haar desnoods vanavond nog een halve pijnstiller.

Dank je voor het meedenken! :-*
Ja thuis een infuus geven hangt van de kat af hé, met cyc ging dat prima, die bleef rustig tussen mijn benen zitten terwijl ik met hem kroelde, maar dat werkt natuurlijk niet bij elke kat. Hij had op zich ook geen "vocht te kort", maar met nierfalen is spoelen heel belangrijk en het gene wat een kat er echt bovenop helpt. Jammer genoeg maar tijdelijk.
frodo quin schreef:Ja thuis een infuus geven hangt van de kat af hé, met cyc ging dat prima, die bleef rustig tussen mijn benen zitten terwijl ik met hem kroelde, maar dat werkt natuurlijk niet bij elke kat. Hij had op zich ook geen "vocht te kort", maar met nierfalen is spoelen heel belangrijk en het gene wat een kat er echt bovenop helpt. Jammer genoeg maar tijdelijk.
Ja, helaas is alles wat we doen alleen maar tijdelijk, in dit stadium van nierinsufficiëntie. :( Maar zolang ze nog een beetje kan genieten van het leven, doen we het toch maar. Ik heb het idee dat ze 's nachts nog steeds de hort op gaat, omdat ik geen keutels in de bak vindt, alleen plasjes. Keutelen heeft ze altijd al buiten gedaan, dus blijkbaar is ze nog wel ondernemend.
Misschien is het gewoon een kwestie van 2 x spoelen per week. Ik zal morgen kijken hoe het gaat en anders maar een dagje eerder terug naar de da.
Anne in Duitsland schreef:Onze inwonende zwerfpoes Moeke gaat niet goed momenteel. Ze eet heel slecht, drinkt al maanden veel, en vanochtend trof ik haar kwijlend aan in haar mandje in de kelder. Ik ga vanmiddag met haar naar de da, maar zijn hier mensen met tips over wat ik moet vragen, waar ik op moet letten, wat ik onder de aandacht van de da moet brengen? Het slechte eten is een week of 1,5-2 begonnen, en de afgelopen dagen is dat steeds slechter geworden. Drinken doet ze al maanden vrij veel (een halve liter per twee dagen, schat ik; dat is dan wat ze bij ons in de kelder drinkt. Ze kan vrij in en uit lopen, dus wie weet hoeveel ze verder nog drinkt). Gisteravond zag ik al dat ze wat nattig om haar bekkie was, en vanochtend zat ze gewoon te kwijlen, en had ook de indruk dat ze wat kokhalsde. Ze laat zich wel aaien, en ik heb haar gisteren voorzichtig geborsteld (haar vacht is vooral tussen halverwege de rug en de staart erg dicht en vettig), en ik kan haar ook onder haar kopje en op haar wangen krabbelen, al wilde ze dat daarnet niet erg lang.

Ik hoop dat het alleen maar haar tanden zijn oid. :(
Ze stond vanavond wel op me te wachten bij de deur, maar die plek onder haar staart doet nog steeds pijn bij aanraking. Is een kale (kaalgebeten?) plek ter grootte van een euromunt ongeveer, met een bloedkorstje erop. Geen idee wat dat kan zijn of waardoor dat kan komen. Morgen maar naar de da ipv dinsdag. Heb wel een pijnstiller door het eten gedaan, maar ze eet weer niet zo goed momenteel. :(
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door