Konijnen aan de barf

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Konijnen aan de barf

kira
5-sterren
5-sterren

Bericht door kira »

kiara schreef:Teveel groente draaid hier op diaree laast ook 1 van komkommer klein stukje maar
Hier keurige keutels en echt veel groente. Saartje tilt mijn emmertje met groenten altijd zelf haar voederplaats op em was laatst woest want ze kreeg de deksel er niet af.
D&K
2-sterren
2-sterren

Bericht door D&K »

Koop geen belachelijk dure zakken hooi, maar ga naar een ruitersportzaak en koop een baaltje paardenhooi. Dan heb je 3 x zoveel voor hetzelfde geld. Ik voerde ze Science selective en gras + groente en fruit(resten).
Vaccineren deden we destijds niet, maar met de agressieve virussen die rondgaan zou ik het nu wel doen.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Je moet groenten opbouwen. Zeker als ze aanleg hebben om er last van te hebben. Maar eten ze wel voldoende hooi dan? Alleszinds is het goed iets nieuws niet meteen veel te geven maar een klein beetje. Vezelarme groenten zoals komkommer geven natuurlijk sneller problemen.

Myxo wordt overgedragen door muggen en komt dus in de stad ook zeker voor. Ik ken.genoeg mensen die niet aan entingen deden maar die zijn de laatste jaren allemaal op een keer al hun konijntjes kwijt geraakt. Dat leert ze wel, maar wel te laat natuurlijk...

Hooi koop je inderdaad best bij de boer of in tuincentra waar ze het los verkopen. Niet alleen de prijs maar ook de kwaliteit is beter. Groenten kan je drukken door standaard wortel en kool re voeren wat niet erg duur is en goed bewaart en daar dan nog twee groentensoorten bij te voegen die net goedkoop zijn. Dan zit je aan het minimum , meer mag natuurlijk altijd. Verder zeker je keukenresten voeren, wortelschillen, bloemkoolbladeren, enz... Dat kool gas zou veroorzaken is bij konijnen trouwens een fabel, dus maak je daarin geen zorgen.
Ze mogen heel veel eten, alleen zeker geen prei, ui, look ed en ook geen bonen en erwten. Maar vb wel venkel, paprika, courgette, bieten, ... tomaat mogen ze het rode van.hebben maar het groene niet, dus dat zeker goed verwijderen.
Kruiden zijn ook leuk. Munt vb groeit heel snel dus een potje op je vensterbank of in een bloembakje buiten kan je wekelijks wat van oogsten. Bovendien kan je dan zelf steeds mojito maken als je zin hebt. ;)
Syrae
3-sterren
3-sterren

Bericht door Syrae »

pearlsofpassion schreef:
Myxo wordt overgedragen door muggen en komt dus in de stad ook zeker voor. Ik ken.genoeg mensen die niet aan entingen deden maar die zijn de laatste jaren allemaal op een keer al hun konijntjes kwijt geraakt. Dat leert ze wel, maar wel te laat natuurlijk...

Maar zolang er binnen een straal van een km of 20 geen uitbraak is is de kans op overdracht via muggen heel klein. De entbulten die ons meiske opliep waren ook niet mis.

Belangrijk is om je te verdiepen in hoe zo'n ziekte werkt. Overdracht is via besmette keutels/grond aan je schoenen en muggen. We liepen niet in de natuur, schoenen gingen bij ons altijd bij de voordeur uit, we woonden middenin de stad, dus weinig wilde konijnen in de buurt en geen uitbraken Myxo in de omgeving dus niet geënt. Had er wel een uitbraak plaatsgevonden had ik ze onmiddellijk laten enten. Hier na de verhuizing naar het platteland ook laten enten en onze oudste is helaas net overleden. Ze was gigantisch afgevallen in korte tijd en lag half verlamd in de ren. Wat dat is geweest? Geen idee, iig Myxo of iets anders want die ander is nu heel zielig alleen (gaat zaterdag naar de opvang terug, op zoek naar een nieuw goed en liefdevol thuis)
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

Ik heb nu ook heel mooi hooi bij de boer hier vlakbij 4€ hele grote baal
Ik heb van die bolletjes die ik zeker 2 x vul zijn 6 dus hooi en goed hooi zat
Ze krijgen ook wel is selderij of restje brocolie bloemkool, ging alleen niet goed bij 1 met komkommer , van de zomer weer gras, en peterselie , rucola dus zat na mij weten ze doen het goed

Overigens zijn ze een nestje aan het maken dus hopelijk binnenkort baby's :D
Zijn ras konijnen dus geen dierenwinkel dat vind ik zo triest
AnoukFrodo
3-sterren
3-sterren

Bericht door AnoukFrodo »

Jeumig....net de barf voor de hond in de vingers, kan ik universiteit konijnenverzorging gaan doen ;D
Dank voor de tips allemaal!

Plaats reactie