De fysio houdt rekening met blijvende rugklachten. Klachten die veroorzaakt zijn door de (volkomen overbodige!) orthomanuele behandeling door dierenarts Aharon. Waar ik kwam om onderzoek te laten doen naar de terugkerende lichte stijfheid na sprinten in een achterpoot, die bij die gelegenheid vast stelde dat haar bekken een beetje scheef staat en dat is in haar opinie kennelijk iets wat hoe dan ook correctie vereist. Nog vóór ik iets kon zeggen, gaf ze een enorme knal op de onderrug (en dus ook indirect op de pijnlijke achterpoot, die sinds die tijd óók meer klachten geeft..). Resultaat: volgens Aharon nu weer recht ("kijk maar, mijn duimen staan nu naast elkaar") maar in werkelijkheid nog steeds dat beetje scheef staand (merkte de 2e fysio in alle onschuld op tijdens intake, niet wetende van de zogenaamde correctie hiervan).Lizzy schreef:Zo dan.... Dit is lekker. En als dit allemaal eerder was gediagnosticeerd, had je vandaag al uit de problemen met haar geweest en niet zo achterlijk veel geld kwijt zijn geweest
. Ik ging een klacht indienen, dat kan ik je wel vertellen! Wat een misser (op misser op misser - dat gevoel heb ik wel vaker hoor, als ze eenmaal de mist in gaan, blijven ze met z'n alle de mist in gaan totdat er 1 dierenarts is die het licht ziet)
. Je bent wel mooi de l*l zeg, met dit bewegingsschema. Maar een loopband is volgens mij echt de aller, allerbeste oplossing!! Jeetje, gaaf dat je die gekocht hebt! Welke heb je gekocht?
Nou, succes met je meis. Over een paar maanden is ze weer helemaal als nieuw
Maarten houdt rekening met mogelijk geen volledig herstel van de poot. Hij schat de kans op herstel wel redelijk groot in, maar als gevolg van erg late diagnosticering en dus het voortduren zonder juiste behandeling, is de kans op blijvende klachten groter. Buiten dat problemen aan pezen sowieso lastiger herstellen dan een botbreuk, na goed behandeld te zijn.
Ik ga voor volledig herstel, ik zet alles op alles om dát te bereiken. We houden ons al vanaf augustus 2015 aan alle voorgeschreven rust en beweging en dat blijven we ook het komende > half jaar doen, maar of dit werkelijk beloond gaat worden met "Weer helemaal als nieuw" is meer hoop dan belofte. Het zou zo rechtvaardig zijn, we doen zo ons best en ze heeft dit zó niet verdiend!!
Fysio 1 was al geinformeerd over de onjuiste diagnoses en heeft daarop tot op de dag van vandaag nooit enige reactie gegeven. Hem wederom informeren over wat er wél aan scheelt leidt dus nergens toe.
Fysio 2 reageerde met ongeloof (opnieuw) de oorzaak van de klacht niet goed vast gesteld te hebben, maar heeft n.a.v. de diagnose, rontgenfoto's en eigen controle onderzoek vast gesteld hoe het misverstand heft kunnen ontstaan en wat ze in de toekomst aan het onderzoek gaat wijzigen. Dat vind ik voor wat betreft de toekomst een prima reactie.
De orthopeed ga ik informeren na afloop van de pred-kuur, zodat ik eventueel resultaat daarvan tegelijk kan door geven.
Dierenarts Aharon weet ik niet. Het is als praten tegen een muur. Je moet standaard 3 x heen (2x controle) maar na die 1e ervaring besloot ik ter plekke daar NOOIT meer een stap over de drempel te zetten en toen wist ik nog niet eens hoe hevig de klachten zouden worden en voortduren.. Ik heb dus gebeld om de afspraak af te zeggen, uitgeput van alle zorgen over de rugklachten die ze aangebracht had en forse toename van de tot dan zo subtiele klacht aan de achterpoot. Zodra ik zei de afspraak te willen afzeggen volgde op héél bitse, defensieve toon dat het belangrijk was die door te laten gaan en WAAROM ik dan niet kwam. Die toon schoot mij volkomen verkeerd: mijn maatje kwam met nauwelijks zichtbare klacht binnen en met en lijst van klachten weer buiten. Ook letterlijk: in het dossier omschrijft Aharon als een hond waarvan je je afvraagt hoe die de voordeur bereikt heeft, terwijl ze tegen mij zei "Knap dat je dat gezien hebt!" toen ze naar het gangwerk keek. Enfin, de toon was dus zó onredelijk, ze zouden zich rot moeten schamen in plaats van mij kwaad toe te spreken!! En als ik niet wilde PLOFFEN, niet volkomen de controle wilde verliezen, moest ik alles inslikken. Kom je aan m'n maatje, dan kom je aan mij.. Ik heb dus een rot smoes bedacht en heb opgehangen. Wil ik haar alsnog voleldig informeren?? Enerzijds wel, anderzijds weet ik n.a.v. haar (volkomen gebrek aan) onderzoek en onzinnige (én ongevraagde) 'behandeling' dat ze hiermee NIETS doen gaat. Passend bij iemand die het verkl*ten van een rug tot een methode verheft (en voor ik aan zo'n 'methode' toch mijn eigen naam koppelde..).
Wat ik het meest verdriet en kwalijk vind in deze hele reeks aan ervaringen - buiten dat Daantje en ik op gebied van zowel ons dagelijks leven, haar jeugd, alle training, workshops, wedstrijden en vakantie een jaar volkomen stil staan - is dat het zo onnódig was allemaal. Als er GELUISTERD was, was het anders verlopen. Ik houd vanaf het begin een verslag bij van 't verloop van de klachten, dingen die opvallen, veranderingen (wanneer, hoe, etc.). Daarin staat héél duidelijk wanneer de klacht begon, wat de klachten aan jaagt en waartoe de klacht beperkt was tot Aharon er een aan toe voegde. Dat verslag, ieders diagnoses enz. Foto's en verslagen van de verschillende betrokken behandelaars zijn zowel mondeling als schriftelijk steeds gedeeld. Op Maarten na heeft niemand willen aannemen dat er hoe dan ook een probleem bij de knie zat, royaal voor er een rugklacht was toegebracht. Dat het dáár begon - bij de knie - en dat exact die klacht steeds weer toe neemt bij toename van aktiviteit.