Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door sella
Wij maken ons eigen bier, zelf tia maria.
Wij bakken ons eigen brood, koken helemaal zonder pakjes en zakjes ivm diverse intoleranties.
En eenmaal zelf gemaakt smaakt het veel lekkerder.
Ook onze eigen pate en worst, we roken koud onze rookworst en metworst.
De leverworst is nog een dingetje, de honden vinden het zaaaaalig dus we verliezen niets :D
Door baileys
M@rina schreef: hier mijn recept":

Recept voor Hollandse rundvleeskroketten
Ingrediënten
voor 15 tot 20 kroketten of 30 tot 50 bitterballen
600 gram gaar soepvlees (van kip of rund, of, heel lekker, ossenstaart)

voor de roux
1 ui, gesnipperd
60 gram boter
60 gram bloem
250 ml bouillon
250 ml melk
2 a 3 eetlepels vers gehakte peterselie
peper, zout, nootmuskaat naar smaak 2 a 3 eetlepels vers gehakte peterselie

voor het paneren
bloem
losgeklopte eieren of eiwitten
paneermeel of fijn verkruimelde beschuit

Voorbereiding
Snijd het soepvlees heel fijn.
Fruit de ui in de boter voor de roux tot glazig.

Laat de boter zachtjes smelten, niet bruin laten worden. Meng er in één keer de bloem door en roer het tot een stevige massa.
Giet er langzaam de bouillon en de melk door, scheutje voor scheutje, goed roeren tot je steeds een gladde, glanzende massa krijgt voor je het volgende scheutje toevoegd. Voeg peper, zout en nootmuskaat toe.
Schep het fijngehakte vlees en de peterselie door de roux en laat deze helemaal afkoelen. Bewaar tot gebruik in de koelkast, of vries in.
Haal de ragout vlak voor verwerking uit de koelkast. Vorm met de handen lange ronde staven (kroketten) of balletjes (bitterballen), niet te dik, anders moeten ze te lang in de frituur. Zet drie diepe borden klaar, één met bloem, één met losgeklopt ei, en één met paneermeel. Haal de kroketten of bitterballen achtereenvolgens door bloem, ei en paneermeel. Voor een lichtere versie kun je ook alleen eiwit gebruiken in plaats van heel ei. Let erop dat de kroketten compleet gepaneerd zijn, zodat er tijdens het frituren geen barsten in de korst komen, en de vulling in de olie gaat zwemmen. Leg de gepaneerde kroketten een half uur terug in de koelkast.

Bereiding
Verhit frituurolie of -vet tot 180 oC. Frituur de kroketten tot ze goudbruin zijn, ongeveer vier minuten. Laat ze even op keukenpapier uitlekken.
Heb je enig idee of dat ook in de airfryer kan??
Door M@rina
Nog niet zelf gemaakt maar dat gaat binnekort beslist gebeuren:

Bokkenpootjestaart

Ingrediënten:
• 1 pak bastognekoeken à 20 stuks (zie tips)
• 100 gram roomboter
• 1 pakje Dr. Oetker Kloppudding vanille
• 500 ml slagroom
• 200 ml melk
• 3 zakjes Klop-Fix (zie tips)
• 2 pakken bokkenpootjes
• optioneel: advocaat
Bereidingswijze:
Bekleed een springvorm van 26 centimeter met bakpapier, zodat de taart straks makkelijk uit de vorm komt. Bekleed de bodem en knip stroken bakpapier voor de randen. Ze blijven plakken met een klein beetje tafelmargarine. Maak vervolgens de bodem. Verkruimel alle bastognekoeken met een hakmolen (of met een deegroller en wat geduld). Smelt de boter in de magnetron en meng dit met de koekkruimels tot het lijkt op nat zand. Vul de springvorm met het mengsel en duw het plat met een lepel tot de bodem overal even dik is en er geen kruimels meer losliggen. Zet de springvorm in de koelkast zodat de bodem stevig kan worden.
Halveer de bokkenpootjes in de lengte (op de plek waar ze met botercrème vastgeplakt zitten). Het is niet erg als er een paar breken, deze komen straks goed van pas.
Doe in je keukenmixer of beslagkom de melk, slagroom, zakjes Klop-Fix, en de Kloppudding. Klop dit mengsel tot het dik en crèmig is, en je het kan uitsmeren. Spatel er eventueel 6-10 eetlepels advocaat doorheen met een houten lepel, of sla deze stap over als je het er niet in wilt hebben.
Smeer ongeveer een derde van de crème over de koekjesbodem die inmiddels stevig is geworden. Stapel daarboven op minder dan de helft van de gehalveerde bokkenpootjes, en smeer er weer een derde van de crème overheen. Daarbovenop mag weer een laag bokkenpootjes, en als laatste smeer je er nog een laag crème op. Let er op dat de crème gelijkmatig verdeeld is en dat er geen gaten ontstaan. Mocht je gebroken bokkenpootjes hebben, dan kan je met die stukjes mooi gaten opvullen.
Als het goed is heb je nu nog enkele halve bokkenpootjes over. Die snij je in kleine stukjes en verstrooi je over de bovenste  laag crème. Je taart is dan klaar,  hij moet alleen nog enkele uren (ik hield een nacht aan) opstijven in de koelkast.
Door Hope
M@rina schreef: Nog niet zelf gemaakt maar dat gaat binnekort beslist gebeuren:

Bokkenpootjestaart

Ingrediënten:
• 1 pak bastognekoeken à 20 stuks (zie tips)
• 100 gram roomboter
• 1 pakje Dr. Oetker Kloppudding vanille
• 500 ml slagroom
• 200 ml melk
• 3 zakjes Klop-Fix (zie tips)
• 2 pakken bokkenpootjes
• optioneel: advocaat
Bereidingswijze:
Bekleed een springvorm van 26 centimeter met bakpapier, zodat de taart straks makkelijk uit de vorm komt. Bekleed de bodem en knip stroken bakpapier voor de randen. Ze blijven plakken met een klein beetje tafelmargarine. Maak vervolgens de bodem. Verkruimel alle bastognekoeken met een hakmolen (of met een deegroller en wat geduld). Smelt de boter in de magnetron en meng dit met de koekkruimels tot het lijkt op nat zand. Vul de springvorm met het mengsel en duw het plat met een lepel tot de bodem overal even dik is en er geen kruimels meer losliggen. Zet de springvorm in de koelkast zodat de bodem stevig kan worden.
Halveer de bokkenpootjes in de lengte (op de plek waar ze met botercrème vastgeplakt zitten). Het is niet erg als er een paar breken, deze komen straks goed van pas.
Doe in je keukenmixer of beslagkom de melk, slagroom, zakjes Klop-Fix, en de Kloppudding. Klop dit mengsel tot het dik en crèmig is, en je het kan uitsmeren. Spatel er eventueel 6-10 eetlepels advocaat doorheen met een houten lepel, of sla deze stap over als je het er niet in wilt hebben.
Smeer ongeveer een derde van de crème over de koekjesbodem die inmiddels stevig is geworden. Stapel daarboven op minder dan de helft van de gehalveerde bokkenpootjes, en smeer er weer een derde van de crème overheen. Daarbovenop mag weer een laag bokkenpootjes, en als laatste smeer je er nog een laag crème op. Let er op dat de crème gelijkmatig verdeeld is en dat er geen gaten ontstaan. Mocht je gebroken bokkenpootjes hebben, dan kan je met die stukjes mooi gaten opvullen.
Als het goed is heb je nu nog enkele halve bokkenpootjes over. Die snij je in kleine stukjes en verstrooi je over de bovenste  laag crème. Je taart is dan klaar,  hij moet alleen nog enkele uren (ik hield een nacht aan) opstijven in de koelkast.
Van deze taart ben ik zo onwijs ziek geworden dat ik volgens mij nooit meer bokkenpootjes wil eten. Hij viel als een baksteen op mijn maag  :-\
Door BusKay
Deze jongen vandaag besteld om binnenkort o.a. mijn eigen chorizo of bijv. verse worst te eten....

Afbeelding

Er gaat 3 liter in dus dat is meer dan de afbeelding doet vermoeden...
Door Mowgli
BusKay schreef:Deze jongen vandaag besteld om binnenkort o.a. mijn eigen chorizo of bijv. verse worst te eten....

Afbeelding

Er gaat 3 liter in dus dat is meer dan de afbeelding doet vermoeden...
Wow! Veel plezier ermee! Laat je foto's zien als het zover is?
Door BusKay
Mowgli schreef:Wow! Veel plezier ermee! Laat je foto's zien als het zover is?
Heb nu spek in het zout liggen om te drogen... morgen wel even wat foto's maken..

Het apparaat viel mee in prijs € 105,00 en komt uit Duitsland dus voor mij wat verzendkosten erbij..
Door BusKay
sella schreef:Gaaf, dat is dus een hand worstenmaker?
Helaas de elektromotor ontbreekt :biggrin2: :biggrin2:
Door sella
Dat snap ik als ik dat ding zie, ik forumuleer opnieuw.
Gaaf, een daar kan je worsten mee maken zonder stroom?
Door BusKay
sella schreef:Dat snap ik als ik dat ding zie, ik forumuleer opnieuw.
Gaaf, een daar kan je worsten mee maken zonder stroom?
Ja het is in principe en pers die de massa (het deeg zoals de slagers dat zeggen) erdoor drukt en in de darm perst.

Hier de foto's van het spek:

Het pekelen:

Afbeelding

En nu maar een maandje hangen....

Afbeelding

De rechtse halveer ik na een week waar ik dan stukjes van snij voor zuurkoolspek die ik invries.
Door sella
Oh zo een systeem zouden wij ook wel kunnen doen qua spek.
Dank je voor de inspiratie!
Dan gaan wij ook eens nadenken over die pers.
We doen het nou via de kenwood en dat gaat niet lekker om zo de darm te vullen.
Door BusKay
Het resultaat van een paar uurtjes inmaken:

Courgette-tomatenchutney
Rettich chutney
Ingemaakte bieten (licht zoet/zuur)
Ingemaakte uienringen (zoet/zuur)

Afbeelding

Had bij het potje vooraan nog wat bietjes over en maakte een spread met bieten/ui/knoflook/verse gember/korianderpoeder/komijnpoeder en wat zout. Lekker op de belegde boterham of op een stukje vlees/vis etc. etc.
Door BusKay
sella schreef:Ziet er goed uit. Mag ik een pb sturen voor wat recepten?
Stuur gerust een PB maar hier zet ik ze voor je neer dat lijkt me makkelijker:

Courgette-tomatenchutney: http://www.weckenonline.eu/Uitleg_werkw ... utney.html

Rettich chutney: http://www.weckenonline.eu/Uitleg_werkw ... utney.html
Gebruik op het rettichrecept de helft van de suiker (anders veel te zoet) verder heb ik hem doorgerekend naar 2 kg rettich (anders teveel werk voor zo'n beetje).

Ingemaakte uienringen (zoet/zuur):
Voor de verhouding:
5 grote uien in halve ringen gesneden
200 ml appelazijn (iedere lekkere azijn voldoet)
2 eetlepels suiker
Mengen en tenminste 1 uur laten staan voor je ze in de pot doet.
(recept kun je ze vaak vermenigvuldigen als je wilt)

Ingemaakte bieten (licht zoet/zuur):

Ingrediënten:
2,5 kilo voorgekookte bieten = 5 pakjes voorgekookte bieten
5 grote uien
750 milliliter appelazijn
150 gram suiker
snufje zout
Recept voldoende voor 3 literpotten bieten

Bereiding:
Snijd de uien in halve ringen en meng ze met wat azijn en laat 1 uur zacht worden.
Snijd de bieten in stukjes.
Kook de azijn met het zout en de suiker, totdat de suiker volledig opgelost is.
Vul nu uw weckpotten met een laagje bieten, daarboven op een laagje uien en weer een laagje bieten.
Wanneer de pot half gevuld is dan de eerste keer kokende azijn toevoegen tot het net onder staat
Herhaal laagje bieten, daarboven op een laagje uien totdat uw weckpot tot boven gevuld is.
Giet nu verder kokende azijn met suiker over de bieten en sluit de weckpot.

Hier vind je nog veel meer recepten: http://www.weckenonline.eu/Snel_naar_re ... epten.html
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door