Naar aanleiding van een bezoek van een natuurgeneeskundige voor de jeuk van Oscar en de lezing over osteopathie van maandag broeide er weer van alles in mijn hoofd. Er ontstond een volgende stap en aangezien ik het prikken nog maar 1 of max 2 keer per week oefen, is daar ook ruimte voor. Vaker prikken oefenen is niet handig. Tenslotte is een prik krijgen niet leuk en als ik elke dag met het spul aan kom is Oscar er snel zat van. Maar er is wel ruimte om iets anders te trainen.
Wat ik heel belangrijk vind is dat andere mensen ook iets met hem kunnen. Hoeft niet veel te zijn, maar nu is elke intentie meer dan lekker aaien op Oscar zijn initiatief spannend tot loei eng. En ik heb bedacht dat als we gaan starten met het hele concept van uitleg, keuzevrijheid en benoeming van wat we daadwerkelijk doen ook gekoppeld wordt aan andere personen, dat het dan minder spannend wordt. Het gaat dan niet om wat die mensen kunnen doen, maar om het feit dat we eigenlijk met Oscar af gaan spreken: zolang wij niets specifiek uitleggen en jou toestemming vragen, gebeurd er per definitie niets. En dat gaat hem rust geven denk ik, want dan weet hij nog veel beter wanneer ze niets gaan doen.
Dus ik heb het hele idee op papier gezet en aan de dames van de teamclinic voorgesteld. En kennelijk heb ik het hele idee goed door, want het plan is met vlag en wimpel goedgekeurd. We gaan heel klein beginnen met meneer K. Die is inmiddels ook zover dat hij heel veel vertrouwen terug heeft gekregen door alle vooruitgang die we hebben geboekt en hij vindt het leuk nu ook een onderdeel van de training te worden. En dan gaan we via mensen die Oscar goed kent, werken naar mensen die hij minder goed kent.
Ik ben heel benieuwd hoe dit ons weer verder kan brengen. We zijn er aan toe, het is logisch dat dit nu in mijn hoofd is gaan broeien en eruit komt.
De voortgang van het prikken heeft even op een laag pitje gestaan. We waren er allebei, na een kleine inschattingsfout en een onhandige oplossing van mij, even spuug en spuug zat van. Het grappige is, dat ik na 2 weken niets doen, in 2 oefensessies van 0,3 naar 1 ml inspuiten heb kunnen gaan. Wel met vloeistof op kamertemperatuur, maar toch een mooie stap. Zo kan een pauze ook zijn nut hebben. Even loslaten en zakken, voor ons allebei.