Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Kaela
Naar aanleiding van een bezoek van een natuurgeneeskundige voor de jeuk van Oscar en de lezing over osteopathie van maandag broeide er weer van alles in mijn hoofd. Er ontstond een volgende stap en aangezien ik het prikken nog maar 1 of max 2 keer per week oefen, is daar ook ruimte voor. Vaker prikken oefenen is niet handig. Tenslotte is een prik krijgen niet leuk en als ik elke dag met het spul aan kom is Oscar er snel zat van. Maar er is wel ruimte om iets anders te trainen.
Wat ik heel belangrijk vind is dat andere mensen ook iets met hem kunnen. Hoeft niet veel te zijn, maar nu is elke intentie meer dan lekker aaien op Oscar zijn initiatief spannend tot loei eng. En ik heb bedacht dat als we gaan starten met het hele concept van uitleg, keuzevrijheid en benoeming van wat we daadwerkelijk doen ook gekoppeld wordt aan andere personen, dat het dan minder spannend wordt. Het gaat dan niet om wat die mensen kunnen doen, maar om het feit dat we eigenlijk met Oscar af gaan spreken: zolang wij niets specifiek uitleggen en jou toestemming vragen, gebeurd er per definitie niets. En dat gaat hem rust geven denk ik, want dan weet hij nog veel beter wanneer ze niets gaan doen.
Dus ik heb het hele idee op papier gezet en aan de dames van de teamclinic voorgesteld. En kennelijk heb ik het hele idee goed door, want het plan is met vlag en wimpel goedgekeurd. We gaan heel klein beginnen met meneer K. Die is inmiddels ook zover dat hij heel veel vertrouwen terug heeft gekregen door alle vooruitgang die we hebben geboekt en hij vindt het leuk nu ook een onderdeel van de training te worden. En dan gaan we via mensen die Oscar goed kent, werken naar mensen die hij minder goed kent.

Ik ben heel benieuwd hoe dit ons weer verder kan brengen. We zijn er aan toe, het is logisch dat dit nu in mijn hoofd is gaan broeien en eruit komt.

De voortgang van het prikken heeft even op een laag pitje gestaan. We waren er allebei, na een kleine inschattingsfout en een onhandige oplossing van mij, even spuug en spuug zat van. Het grappige is, dat ik na 2 weken niets doen, in 2 oefensessies van 0,3 naar 1 ml inspuiten heb kunnen gaan. Wel met vloeistof op kamertemperatuur, maar toch een mooie stap. Zo kan een pauze ook zijn nut hebben. Even loslaten en zakken, voor ons allebei.
Door DJ_Doerak_Tucker
Wauw, wauw,wauw!!!!! Ik blijf het geweldig vinden,  :groupwave2: voor jou omdat je zo ontzettend goed bezig bent. Wat goed dat je het plan zo voor jezelf uitschrijft en fijn dat het goedgekeurd is door het team, weer een mooie bevestiging dat jij heel goed door hebt waar je mee bezig bent  ;). En die pauze week was inderdaad misschien ook wel even nodig, je had in korte tijd ook al heel veel bereikt, even pas op de plaats pakt dan vaak júist positief uit! Ik ben heel benieuwd wat de natuurgeneeskundige voor Oscar kan betekenen!
Door Kaela
Kleine update over Oscar.

Oscar heeft sinds afgelopen maandag duidelijk pijn. Hij piepte toen hij iets van de grond wilde pakken, is timide, denkt twee keer na voor hij in beweging komt en ziet soms af van drinken. Tel daarbij op dat hij de laatste tijd tijdens wandelingen regelmatig is gaan liggen en wij maken ons behoorlijk zorgen. Maar de dierenarts is op vakantie. Dat verdiend hij natuurlijk, maar ja, wat nu? Naar een ander? Of wachten? Vreselijk lastige keuze, maar omdat ik ook vermoed dat het iets met zijn rug of nek is, lijkt het me weinig zinvol naar een ander te gaan. Ze kunnen hem toch niet fysiek onderzoeken en foto's laat ik net zo lief maken door degene die daar het meeste verstand van heeft.
Voor nu hebben we pijnstillers en die helpen goed. Hij is actiever, soepeler en vrolijker. Ik ben dan ook bang dat hij dingen gaat doen die hij beter niet gaat doen, dus mijn gevoel zegt nog een dagje pijnstilling en dan weer kijken hoe hij het zonder doet.

Voor volgende week donderdag is een afspraak gepland voor een volledig onderzoek. Onder narcose, dus ik zal hem moeten prikken. En daar heb ik wel vertrouwen in, maar zenuwen voor de uitslag lopen natuurlijk naadloos over in zenuwen voor het prikken. Ik ga van de week thuis nog even oefenen, dan hebben we het in ieder geval weer even opgefrist.
We gaan foto's van nek, rug en heupen laten maken en eventueel nog van wat de dierenarts verstandig vindt. Ik wil ook maar eens een bloedonderzoek. Heb ik geen directe reden voor, maar als ie slaapt kan het en als ie wakker is niet. De assistente zei nog dat ze meestal bloed afnemen voor de narcose, maar ze moest wel lachen toen ik zei dat we dat toch maar liever tijdens de narcose moeten doen  ::). Zijn gebit gaat worden schoongemaakt en ik wil zijn oren even gecheckt. Hebben we alles maar in 1 keer gehad. Ik heb ook duidelijk aangegeven dat ie volledig out moet, hij mag er niets van meekrijgen, want dan is mijn training volledig verpest.

Ik vind het eng, ik vind het spannend en ik ben loeizenuwachtig om de uitslagen. Mijn verstand zegt hele zinnige dingen, mijn gevoel steekt een middelvinger op en gaat rustig door met paniekzaaien. Vorig jaar staat ons nog iets te vers in het geheugen. Dat mag, nu mag dat. Volgende week donderdag niet, want dan ga ik hem gewoon even een prik geven zonder daar verdere gevoelens omheen te hebben.
Door Ronald
Ik ga gewoon keihard duimen voor jou en Oscar. En je weet ondertussen dat hij bij dokter P. in goede handen is...
Door Els&Flow
Tuurlijk gaat dit lukken! Jeetje, je bent al zo ontzettend ver gekomen met Oscar. :-* Ik duim keihard voor jullie.
Door Kaela
Dank jullie wel. Ik moet ook vertrouwen in mezelf en Oscar hebben. Maar ik had liever de vuurdoop van een enting zetten gehad, dan die van een verdoving-terwijl-er-meerdere-mensen-ingepland-zijn-om-aan-Oscar-te-werken-zetten. Nou ja, het is niet anders.

Gisteren heb ik hem even met de vlooienkam gekamd om te zien of hij nog steeds vlovrij is. Dat vond ie reuze spannend, terwijl het een paar weken geleden heerlijk, zalig, verrukkelijk was. Dus ik ga alle dagen maar even bezig, dingetjes doen die hij normaal fijn vindt en dan voorzichtig en rustig aan. Weer even samen werken aan dat stukje vertrouwen, ook nu zijn lijf zeer doet.
Door Hope
Wauw, wat knap wat jullie bereiken!
Ik ken het verhaal van Oscar niet en ik zag op het filmpje van die hoops echt geen probleemhond!
Geweldig, zoveel geduld. Petje af!
Door Rico
Wow...

Diep respect...
En wat boft Oscar met jou. En jij met Oscar ;)

Ik herken dingen er in, ook dingen niet maar het is zeker dat ik met Rico verder aan de slag ga. Eigenlijk doen we al 'zoiets' maar wat verfijning kan ik wel gebruiken en dit geeft me toch weer een handvat.

Grappig vind ik, weet niet zo goed hoe te omschrijven, Oscar en Rico hebben wel degelijk overeenkomsten met elkaar. Rico heeft gelukkig geen angst agressie, en is natuurlijk onwijs klein. Soms is dat een nadeel, soms een voordeel.

Ook wild eik naar een nieuwe dierenarts gaan met Rico en had ik het idee dat het misschien mogelijk is om enkel even op ; bezoek' te gaan. Zodat de eerste ervaring positief is. Door jouw verhaal ben ik weer gesterkt in dat dit best een heel goed idee is!. En ga er deze week nog over informeren ;)

Ik had het idee om met de clicker aan de slag te gaan, waarom gebruik jij deze methode?
En pak je dat hetzelfde aan als met clicker?

Maar heel erg bedankt voor het delen en het mee laten kijken.
Ik hoop dat ik net zoveel geduld ka opbrengen, want daar heb ik diep bewondering voor. En niet omdat je een filmpje laat zien waar jij geduld toont.. maar omdat het een dagelijks terugkomende zaak is, en ik denk dat veel mensen allang gestopt waren. <3
Door Kaela
Dank je Rico.

Ik ben inmiddels ook wel ermee gestopt hoor. In die zin, ik heb het injecteren opgegeven. Dat lukt gewoon niet meer. Vorig jaar augustus heb ik hem willen prikken voor een verdoving. Dat is toen niet gelukt door mijn zenuwen en ik durf niet meer. En doordat ik niet meer durf, lukt het ook niet meer. Terwijl de dingen die wel lukken prima gaan. Ik ben maanden aan het tobben geweest met wondjes op zijn ellenbogen en daar liet hij alles toe, ik ben nu met tandenpoetsen bezig en dat gaat ook prima. Maar wat ik in het andere topic al zei, niet alles is op te lossen en daarin kan en mag je als baas ook een beperkende factor zijn. Ik heb ook emoties en dat speelt ook mee in het geheel.

Mijn "X" is eigenlijk de clicker. Ik gebruik een gesproken klank zodat ik mijn handen vrij heb. Ik gebruik die "X" in al mijn trainingen en het dagelijks leven als clicker.
De intermediar bridge (ik zeg het nu geloof ik niet helemaal goed) is wat het verschil tussen clickertraining en bridge and target training maakt. Met die intermediar bridge vertel ik hem hoe lang het gaat duren. En net als bij BAT is dit allemaal een kwestie van je hond controle geven, waarbij een belangrijk deel van die controle informatie is.

Ik heb uiteraard geen idee wat de beste manier is voor Rico om aan de slag te gaan. Maar ik ben blij om te lezen dat je veel herkent en in ieder geval door ons verhaal een idee hebt van wat mogelijk is. Het lijkt me zeker goed om gewoon voor niets bij de dierenarts langs te gaan. Kennismaken, de omgeving leren kennen. De meeste dierenartsen zijn alleen maar blij als baasjes willen investeren in hun hond. Ook voor hun is het geen feestje om hele bange of agressieve dieren op spreekuur te krijgen.
En soms zou ik wel willen dat Oscar kleiner en handzamer was, maar als ze zo bang zijn is dwang geen handige oplossing, of ze nou groot zijn of klein.
Door Rico
Dank je wel.

Enne, je kan wel zeggen dat je alles geprobeerd hebt. Je bent ook gewoon heel ver gekomen. Acceptatie is misschien best moeilijk, maar geeft ook weer een vorm van rust.

Maar als je "x" gebruikt, is het denk ik enorm belangrijk om steeds de zelfde toon aan te houden?
Dat lijkt me erg moeilijk.
Een groot voordeel is dat je het altijd 'bij je hebt' en je handen vrij hebt.

Heb je een site waar ik hier meer over kan lezen, graag in NL.
Ga ik me daar eens verder in verdiepen. ;)
Door Kaela
De X is gekozen omdat die vrij makkelijk redelijk steeds dezelfde klank heeft. En ja, met je stem hoor je nog wel intonatie. Als ik heel blij ben klinkt mijn X anders dan wanneer ik eigenlijk not amused ben. Theoretisch een groot nadeel, maar in de praktijk merk ik geen verschil met toen ik nog een clicker gebruikte. Ik vind het voordeel dat ik mijn handen vrij heb veel groter.

Hier is een site waar wat meer info staat: http://www.ericabokelmann.nl/sats/
Door Parelridder
Wow! wat een prachtig en succesvol pad!! En wat heb je het met bewonderenswaardig veel geduld doorlopen!!!!!!!!!!!
Het is voor mij nauwelijks voor te stellen, zaken die hier zo vanzelf gaan en waarbij ik het me zonder zelfs maar te hoeven twijfelen kan veroorloven te zeggen "Kom op, nou is het genoeg, even mee werken".
Kaela schreef:(...) In de eerste week heeft hij heel veel nee gezegd. Ik had het idee dat hij echt ging proberen of dat mocht. Testen of zijn subtiele nee echt wel nee is. Nu werkt hij eigenlijk altijd met alles mee. Afgelopen zondag op de tweede clinicdag deed hij alle oefeningen super soepeltjes. Vandaag heb ik een vriendin gevraagd te komen kijken, ging ook net zo makkelijk. Voor mij was dat een beetje afleiding, een beetje anders dan anders. En zo bouwen we dat op. Volgende week ga ik denk ik voor het eerst bij de dierenarts oefenen. (...).
Oh dat geloof ik zéker, dit klinkt voor mij ontzettend als het checken of je te vertrouwen bent in je belofte. De BASIS van de hele deal. Echt, petje af dat je zijn vertrouwen hebt gekregen en het weet te laten groeien!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door