Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Kaio
Mowgli schreef:Met de machine kneed ik maximaal 5 minuten.
Toen ik nog met de hand kneedde waren het zo'n 8, hooguit minuten. Ik sjoemelde wel een beetje en liet de Magimix kort het "vieze werk" doen: het mengen van meel, water (niet al het water) en olie (met de pulse-knop). Zodra deze ingrediënten enigszins gemengd waren, ging ik verder met de hand. Ik heb zo'n overdimensionele rvs kom van Ikea (36 cm) die smeerde ik lichtjes met zonnebloemolie in en kneedde daar het deeg in. Zodra het niet meer plakte, kneedde ik de zaden en de pitten er door, eventueel nog wat water en zodra de zaden en pitten goed verdeeld waren, ging ook het zout er doorheen.

Wat trouwens ook belangrijk is, is dat het meel een eiwit gehalte van minstens 12,0 gr. per 100 gr. heeft.

Meestal is het trouwens een kwestie van "trial and error" met brood bakken. Bij mij lukt het ook niet meteen de eerste keer. Ik heb een hele hoop losse notitieblaadjes waarop ik bijhou wat ik doe en hoe het resultaat is.

Het recept van Alnatura heb ik inmiddels flink verbouwd omdat ik een beter resultaat wil.
Kijk ik kieperde de eerste keer gelijk de zaden erbij. :) Daar was ik al achter dat dat niet handig was. Ik ga deze week maar weer eens wat proberen.
Eiwitgehalte, geen idee, koop het wel in De.

Vanavond eten we courgette slierten met zelfgemaakte pesto en paddo's en avocado
Door Kim_S
Vanmorgen havermoutpap met sojamelk en rozijntjes. Daarnet sla, tomaatjes, paprika, avocado en feta, met lekkere azijn-dressing.
En vanavond spinazie, paprika, ui, spekreepjes en tomaatjes geroerbakt, en daarna geklutste eieren er overheen om er een omelet van te maken, en gesmolten mozzarella bovenop.

Jawel, de goede voornemens are "kickin' in" ::)
Door Kaela
Kim_S schreef:Vanmorgen havermoutpap met sojamelk en rozijntjes. Daarnet sla, tomaatjes, paprika, avocado en feta, met lekkere azijn-dressing.
En vanavond spinazie, paprika, ui, spekreepjes en tomaatjes geroerbakt, en daarna geklutste eieren er overheen om er een omelet van te maken, en gesmolten mozzarella bovenop.

Wow!!!! Keep it up!

Hier kip/vega met aardappeltjes uit de vriezer en broccoli. Meneer K is naar de supermarkt op de hoek geschuifeld voor noodrantsoen.
Door Mowgli
Ik ben onderweg van mijn werk naar huis. Mijn Schatzi kookt... warmt op, we hebben een Kimmetje: witte kool stamppot met gebakken spekjes en een vega ding.

Gesendet von meinem GT-I9295 mit Tapatalk
Laatst gewijzigd door Mowgli op di 05 jan 2016, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Syrae
Kim_S schreef:Vanmorgen havermoutpap met sojamelk en rozijntjes. Daarnet sla, tomaatjes, paprika, avocado en feta, met lekkere azijn-dressing.

Misschien een tip, ik ging over m'n nek van Quick oats (gestoomde vlokken van o.a. Euroshopper e.d.) met zoete vruchten. Sindsdien eet ik hartige havermout (googelen op savory oats) die maak ik door geplette havervlokken even een nachtje te laten weken in of water of biologische melk, dan te koken met een diepgevroren blokje bone broth gelei (kan ook bouillon blokje zijn) in een koekenpannetje ernaast bak ik dan een uitje met knoflook en dan wat willekeurige diepvriesgroenten (heb altijd een aantal mixen liggen, ook makkelijk voor lunch fritatas)

De ene X lekker met tomaat en kaas. De andere X met uitgebakken spekjes. Voor een extra romig gevoel een rauw ei door de gare havermout roeren. Dat gaat dan A la pasta carbonara door de hitte van de havermout garen tot romige saus.

1/4 cup havermout is 2 porties. 2e portie gaat met ingrediënten en al in de koelkast, volgende dag of nog een kop water erbij en in pan opwarmen of in de magnetron zonder extra water. Door de geplette havervlokken ben je ff n kwartiertje aant koken maar er zit veel meer smaak en bite aan. Ongeveer 2a3 X zoveel water als havermout.

Wij eten lekker ouderwets bietjes stamp met rundervink en spekjes :pizza:
Door Kim_S
Dat klinkt echt yukkie hoor, hartige havermout :biggrin2:

Ik kook de havermoutvlokken (niet bewerkt) in sojamelk tot het pap wordt. Kook de rozijntjes ook meteen mee. Dan vind ik het heel goed te eten, nog best lekker zelfs.
Door Syrae
Kim_S schreef:Dat klinkt echt yukkie hoor, hartige havermout :biggrin2:

Ik kook de havermoutvlokken (niet bewerkt) in sojamelk tot het pap wordt. Kook de rozijntjes ook meteen mee. Dan vind ik het heel goed te eten, nog best lekker zelfs.

Dat vind ik dus van die zoete behangplaksel :biggrin2:

Heb sowieso een groot probleem met warm zoet eten (pizza hawai of zoete saus bij wild enzo... Rabarber en pompoen vind ik ook te smerig! Behalve als het in zoetigheid verwerkt word, dan kan het weer wel)
Door Pauline
Kim_S schreef:Dat klinkt echt yukkie hoor, hartige havermout :biggrin2:

Ik doe net als jij Kim, alleen geen sojamelk maar amandelmelk.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door