Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Parelridder
Lizzy schreef:Hoe krijg je dat voor elkaar?

Bezorgtijden Post NL

Vrijwel alle poststukken die u voor de buslichting op de bus doet, worden de volgende werkdag bezorgd:

Maandag tot en met vrijdag op de bus gedaan?
Bezorgd op: de volgende dag, overdag
Zaterdag of zondag op de bus gedaan?
Bezorgd op: dinsdag, overdag
Sorry, was verkeerde conclusie: dinsdag is het reguliere monster getest, dat is dus maandag verzonden. Woensdag was ook de Baermanntest klaar, eveneens na verzending op maandag. Dus verzenddag moet niet zondag, maar maandag zijn. Rest blijft hetzelfde ;)
Door Parelridder
Lizzy schreef:Mag ik je ook vragen waarom jij naar het Woud stuurt en niet via Utrecht? Wat heeft je doen besluiten?
Omdat Rolf Nijsse me vertelde dat Het woud in eigendom is van de man die op de UKG de studenten leert hoe deze onderzoeken uit te voeren. De onderzoeken zijn dus volkomen gelijk, zelfs onder dezelfde eindverantwoordelijke uitgevoerd, maar beduidend goedkoper.
Door Lizzy
Parelridder schreef:Omdat Rolf Nijsse me vertelde dat Het woud in eigendom is van de man die op de UKG de studenten leert hoe deze onderzoeken uit te voeren. De onderzoeken zijn dus volkomen gelijk, zelfs onder dezelfde eindverantwoordelijke uitgevoerd, maar beduidend goedkoper.
Oh dat laatste vind ik dan weer boeiend want bij het Woud betaal ik 20 euro en via mijn DA betaal ik 16 euro exclusief btw.....?!
Door Parelridder
Lizzy schreef:Oh dat laatste vind ik dan weer boeiend want bij het Woud betaal ik 20 euro en via mijn DA betaal ik 16 euro exclusief btw.....?!
Wow, nou dat geeft te denken over mijn da!!!!!!!!! :biggrin2:
Door Lizzy
Parelridder schreef:Wow, nou dat geeft te denken over mijn da!!!!!!!!! :biggrin2:
Hahahaha, ja en over de mijne ;D. Ik weet nog niet of er kosten bij komen hoor, want zij moeten het ook op laten halen door hun koerier. Ik laat het je nog wel weten wat het totaalplaatje doet!

Maar echt he, voor de zoveelste keer denk ik "wat heb ik toch een fijne DA". Hij en zijn vrouw hebben ons ook deze keer weer zo fijn geholpen met alles. Ze denken met alles mee, leven met ons mee, sturen ons leesvoer op over de Franse hartworm, echt geweldig! We zeiken wel eens op dierenartsen maar er zijn ook zat super goede/fijne DA's!
Door Parelridder
Lizzy schreef:Maar echt he, voor de zoveelste keer denk ik "wat heb ik toch een fijne DA". Hij en zijn vrouw hebben ons ook deze keer weer zo fijn geholpen met alles. Ze denken met alles mee, leven met ons mee, sturen ons leesvoer op over de Franse hartworm, echt geweldig! We zeiken wel eens op dierenartsen maar er zijn ook zat super goede/fijne DA's!
Dat is GOUD waard!!
Toen ik mijn da belde over de FH infectie, bleken ze daar niets van te weten en - veel erger - niet de ambitie te hebben hun geheugen op te frissen.. Ik was doodsbang (letterlijk) en mijn da reageerde volkomen onverschillig over het risico van de behandeling en het niet weten wat te doen als 't niet goed ging.
Rolf Nijsse heeft toen op zijn initiatief de da gebeld om de kliniek te informeren/coachen, vanuit de gedachte dat de begeleiding van eigenaar en hond het beste vanuit de eigen da kan gebeuren en het onderzoeksteam daar eigenlijk buiten staat. Hij kwam van een koude kermis thuis (al heeft hij dat nooit benoemd) want de da zei tegen hem wat ze ook tegen mij zei: "stuur maar op, voor de dossiervorming"... Daarop heeft hij het op zich genomen mij (onuitputtelijk) te voorzien van info en advies, de gehele behandelperiode door. Ik had me in die weken echt geen raad geweten zonder zijn hulp (en die van Doranto, dat was ook súper fijn!!)

Hoe gaat het tot nu toe. Merk je iets van de behandeling, op enige manier?
Door MargaS
Mijn mijn "advies"een paar regels terug waar niemand op heeft gereageerd probeerde ik uit te leggen dat je door de eerste keer een halve dosering te geven je misschien een anafylactische shock kunt voorkomen. Heb dit nl bij paarden zien gebeuren.
Door hannabelgje
MargaS schreef:Mijn mijn "advies"een paar regels terug waar niemand op heeft gereageerd probeerde ik uit te leggen dat je door de eerste keer een halve dosering te geven je misschien een anafylactische shock kunt voorkomen. Heb dit nl bij paarden zien gebeuren.
Krijg je dan niet het risico van resistentie?
Door Lizzy
MargaS schreef:Mijn mijn "advies"een paar regels terug waar niemand op heeft gereageerd probeerde ik uit te leggen dat je door de eerste keer een halve dosering te geven je misschien een anafylactische shock kunt voorkomen. Heb dit nl bij paarden zien gebeuren.
Ja ja, ik heb 'm wel gelezen! En zelfs overlegt. Maar het punt is dat er op dit moment gewoon zooo weinig bekend is over de beste behandeling. En zoals ik verderop schrijf, had ik ook dit gevonden:
The use of various anthelmintics has been described in the literature, among which fenbendazole, milbemycin oxime and imidacloprid/moxidectin spot-on are
the most frequently used (Table 1). The treatment with ivermectin and levamisole may have side effects. Anaphylactic reactions due to the rapid killing of parasites
have been described after levamisole treatment (Bourque et al., 2008). Fenbendazole, milbemycin oxime and moxidectin/imidacloprid act more slowly, thereby re-
ducing the chance of adverse reactions.
Dus dat heeft ons doen besluiten de volledige aanbevolen dosis te geven. Maar, ik vind je idee nog steeds helemaal niet gek en zelfs behoorlijk briljant. Misschien is er iemand die in het geval van deze Franse hartworm daar wel iets nuttigs over kan zeggen. Misschien die Rolf Nijsse wel! (en dan kijk ik parelridder aan want zij heeft contact goed contact met hem/gehad).
Door Lizzy
Borke schreef:Tsjeez Lizzy, ik lees het net op FB, wat een verhaal dit.
Heel veel sterkte gewenst met Linga, ik hoop dat het allemaal meevalt!

Heb je aan Frank een print van haar status gevraagd?
Mocht je dan buiten zijn openingsuren naar een andere DA gaan, dan kan je zijn info meenemen.
Dat heb ik toen ook met hem geregeld toen onze katten zo ernstig ziek waren en Frank weg was.
Om je eerlijk de waarheid te zeggen heb ik in mijn hoofd precies de status van Linga zitten :-X
Maar, het is zeker een goed idee!
Door Lizzy
hannabelgje schreef:Krijg je dan niet het risico van resistentie?
Ik denk niet dat resistentie zo snel optreedt. En ik denk dat je moet denken aan eerst eenmalig een halve dosis van zeg Milbemax. En dan de week erop weer een halve dosis. Of misschien wel een hele. En dan de week daarop misschien een volle dosis. En de week daarop weer een volle dosis. Met een halve dosis gaan er misschien wel wormen dood maar veel minder tegelijkertijd. Maar goed, dit is echt iets dat waar iemand als Rolf Nijsse antwoord op kan geven want ik weet simpelweg niet genoeg over hoe Milbemax werkt. Misschien doodt een halve dosis wel nul wormen en schiet het niet op om het zo te doen.
Door MargaS
Ja moeilijk hoor. Milbemax werkt dus langzamer. Ik heb de wijsheid ook niet in pacht, het ging me erom dat je er notie van kon nemen en dat heb je gedaan. En voorlopig gaat het toch goed met de behandeling? We duimen door!
Door TomsBorders
het is een interessante vraagstelling, gaat het echt minder doden de eerste slag en is dat erg? Want minder doden is minder kans op opstoppingen in de eerste keren en dan sterft het wat geleidelijker af. Voor resistentie zijn het iets te weinig generaties die in een hond voorkomen en dat kan ook met een hele dosis gebeuren. De dosis is verder ook maar een redelijke gok die niet helemaal zeker is maar wss eerder te hoog dan te laag.
verder lijken de aantallen wormen wel mee te vallen als het niet heel duidelijk op de x-rays te zien is, anders was het plaatje een stuk enger geweest ben ik bang maar er is nog niet zo heel veel expertise bij de meeste DA's in Nederland.

succes met Linga in ieder geval en als ik nog iets voor je kan betekenen dan hoor ik het wel :)

p.s. mss dit topic naar de parasieten afdeling verplaatsen?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door