Jantina schreef:T is niet alleen maar kleine hondjes opvoeden. Het is voor alle eigenaren gewoon eens logisch nadenken. Van de week ook, we kwamen een gezellige lab tegen die toen we naderden ging liggen en fixeren. Ja dan reageren mijn kleintjes door te keffen, want ze weten wat volgt: een grote hond die op ze af stormt. Wat ook gebeurde. En de eigenaar dan: nou nou, wat een grote mond! Ik denk dan maar, nou nou, wat een lompe hond. Kom haar aan t eind van het rondje weer tegen, lijn mijn hondjes aan. Want de mevrouw vond het keffen immers niet leuk! Vervolgens doet zij niks en heb ik een lab op mijn teckels, want eenmaal aan de lijn kunnen ze geen kant meer op. Ipv beschermen door aan te lijnen vind ik het aanlijnen heel vaak een soort vrijbrief voor de ander, en voor mijn kleintjes is vaak vervelender dan dat ze zo'n hond af kunnen blaffen!
Tom keft ze ook weg, ik haat het dat ie dat doet, maar het is waar ik het nu mee moet doen, ik ben me ervan bewust en let ook heel erg op het gedrag van de afgeblafte hond, eenmaal neus aan neus is het over hoor, maar hij moet altijd naderen door blaffen, en zeker als ie met vriendjes loopt, als ik alleen met hem loop valt het wel mee.
Maar zie ik een losse lab die gaat fixeren, idd klaarmaken om aan te stormen, gaat Tom aan de voet en blijven we staan tot ie gepasseerd is, oppakken doe ik zelden, ik block wel heel vaak een andere hond.
Stel dat ik Lizzy in de verte op me af zie komen met 4 losse dallies, ik weet dat Tom dat spannend vind, hij mag dan aan de voet gaan zitten en ik sts tussen hem en de dallies in. Zodra ze bij ons zijn laat ik ze snuffelen, Tom uit zn adrenaline aanval komen en loop door, of loop met, in dot geval lLizzy mee, dat ligt ff aan het gedrag van alle honden,, maar van Tom uit is het dan goed zeg maar.
Als ik in hetzelfde verhaal 4 breedbekken zien dan draai ik me om, zijn het de kleintjes van Jantina ligt het eraan, meestal zijn die ook wat drukker en praten ze dezelfde taal dus dat laat ik meestal gewoon gebeuren, soms hetzelfde als bij de dallies.
Ik weet hoe Tom reageerd. Ik weet wat voor gedrag het op kan roepen bij een andere hond, ik weet ook hoe het werkt als een roedel met elkaar loopt, dus daar laat ik mn reactie vanaf hangen.
Optillen doe ik niet omdat het de andere hind juist opfokt, kijk nood breekt wet, maar als het ff kan liever niet optillen, vaak maak je de situatie alleen erger.